سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجموعه انیمیشن "کاپی دوست زمین" به کارگردانی گلنوش شریفی، تهیه‌کنندگی دریا صفوی و با مشارکت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند قرار است از نیمه اول بهمن‌ماه سال جاری از سیما و شبکه‌های اجتماعی پخش شود.

هانا کامکار، بازیگر، عکاس، نوازنده و فعال مؤثر در حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ضرورت تولید و انتشار انیمیشن‌های مدیریت پسماند در تلویزیون مانند "کاپی دوست زمین"، همین‌طور شبکه‌های اجتماعی گفت: این موضوع ضرورت زیادی دارد و می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. به‌طور مثال انیمیشن "دیرین دیرین" در شبکه‌های اجتماعی بسیار موفق ظاهر شد، ولی در کل در این راستا بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و باید شهرداری بودجه‌ای را در اختیار اهالی هنر قرار دهد تا این تولیدات مرتبط با این حوزه اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال؛ چند سال پیش در سازمان محیط زیست طرحی به نام "جشنواره موسیقی سبز" با من مطرح شد که من بی‌گمان طرح را پذیرفتم و از اساتید دعوت کردم تا به جشن بیایند تا با موسیقی‌ها در حوزه محیط زیست فرهنگ‌سازی کنیم. ولی متأسفانه به دلیل شرایط و عدم همراهی مسئولان در مراحل پایانی این جشن لغو شد. درحالی‌که این موسیقی می‌توانست در آموزش این موضوع بسیار مؤثر باشد.

کامکار ادامه داد: به‌طور مثال، جشنواره فیلم سبز به کجا رسید و چرا منحل شد؟ این جشنواره‌ها نمونه‌ای از فعالیت‌هایی است که در حوزه محیط زیست به نتیجه نرسید و درنهایت، باید از این ایده‌ها حمایت و پشتیبانی شود تا این جشنواره‌ها و این انیمیشن‌ها ساخته شده و آموزش کافی را به مردم بدهد.

این هنرمند فعال در حوزه محیط زیست، درباره لزوم طراحی و خلق شخصیت‌های مناسب جهت آموزش‌های مدیریت پسماندها نیز بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر تلویزیون دیگر مانند سابق تأثیر چندانی بر روی مردم ندارد، ولی اگر سریال یا فیلم‌هایی در این راستا ساخته شود، به نظر من بسیار مؤثر خواهد بود.

او افزود: تا چند سال پیش در برنامه "خندوانه" شاهد شخصیت عروسکی به نام جناب خان بودیم که یک سری موضوعات مربوط به محیط زیست را مطرح می‌کرد که بسیار تأثیرگذار بود. این شخصیت‌ها اگر در جای مناسب به نمایش گذاشته شوند، بسیار اثرگذار هستند. می‌شود در این راستا فیلم‌های سینمایی کودک بسازیم تا آموزش لازم را از ابتدا به کودکان و در عین حال به بزرگسالان بدهیم. ولی باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که این شخصیت‌ها حتماً فانتزی باشند تا کودکان بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به این که با مدیریت پسماندها به بقای طبیعت نیز کمک می‌شود، اضافه کرد: توسعه پایدار و حفظ مدیریت محیط زیست به مدیریت پسماندها وابسته است و با این عمل می‌توانیم شاهد کم شدن کودکان کار و زباله گرد در سطح شهر باشیم و در عین حال به موضوع بازیافت کمک ‌کنیم و کمتر از پلاستیک‌ها و زباله‌های جدید استفاده ‌کنیم. وقتی تمام این اتفاق‌ها بیفتد، به کمتر قطع شدن درختان و تولید کمتر پلاستیک کمک می‌شود و می‌توان به‌نوعی فرهنگ‌سازی شود که مردم کمتر کالاهایی را که پایدار نیستند خریداری و تا می‌توانند کالاهایی تهیه کنند که پایداری بیشتری دارند و این می‌تواند مربوط به پوشاک، وسیله و یا هر چیزی دیگری باشد.

این بازیگر درباره ضرورت آموزش مدیریت پسماند به کودکان و زنان خانه‌دار و نقش تولید برنامه‌هایی ازاین‌دست نیز گفت: وقتی کودکان از کودکی و نوجوانی این موضوع را یاد بگیرند به یک عادت برای آن‌ها تبدیل می‌شود و یک کودک به دلیل فکر بازتر و سن کمتری که دارد زودتر آموزش می‌بینید و برایش تبدیل به عادت می‌شود و اوست که می‌تواند مدیریت بهتری در خانه داشته و به خانواده‌اش در این راستا اخطار دهد.

کامکار در پایان با اشاره به این که زنان خانه‌دار نقش مدیریتی در منازل دارند، عنوان کرد: این مدیریت باعث می‌شود که با آموزش درست در این راستا، مادران و زنان خانه‌دار این پسماندها را مدیریت کنند و افراد دیگر خانواده را نیز کنترل کرده و مراقب باشد که زباله‌ها به‌درستی تفکیک شوند.