سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دوشنبه ششم بهمن‌ماه با حضور تعدادی از سینماگران و مسئولان کشوری در مرکز همایش‌های مجتمع ایران مال برگزار شد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی به کار خود خاتمه داد که به خاطر شیوع کرونا به‌صورت ترکیبی از آنلاین و غیرآنلاین برگزار شد.

در میان آثار شرکت‌کننده در بخش ملی و بین‌الملل، فیلم کوتاه "اسب سفید بالدار" به کارگردانی مهیار ماندگار به‌عنوان بهترین فیلم در بخش مسابقه ملی سینمای ایران شناخته شد و جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی را نیز از آن خود کرد.

این فیلم بیست دقیقه‌ای درباره مردى است که در جست‌وجوی عشق دوران کودکی‌اش به زادگاه جنگ‌زده‌اش بازمی‌گردد، جایی که دخترک، بیست سال پیش از او خواسته بود اسب سفید بالدار بشود.

"اسب سفید بالدار" اواخر سال گذشته در جشنواره فیلم برلین در بخش نسل 14plus توسط هیئت داوران بین‌الملل بخش بهترین فیلم کوتاه تقدیر شد.

از سوی دیگر، جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش بین‌الملل به "سفیدپوش" به کارگردانی رضا فهیمی از ایران رسید. این فیلم درباره پیرزنی است که  قالب پنیر محلی که خود درست کرده به احمد پسربچه ده ساله می‌دهد تا او پنیر را به پدرش معلم روستا بدهد که پدر واسطه شود و پسر جوان پیرزن را اعدام نکنند. فیلمنامه این فیلم کوتاه بر اسـاس قصه "نعلبکی پنیر" به قلم محمدصالح علا نوشته شد.

مستند "فرزندان خونیار" به کارگردانی آرمان قلی‌پور دشتکی نیز دو جایزه بهترین کارگردانی مستند و بهترین تدوین را از آن خود کرد. این فیلم درباره دو  برادر و دو  خواهر بالای ٧٠ سال است که تاکنون ازدواج نکرده‌اند و مردم روستا آن‌ها را طلسم شده و نفرین‌شده می‌پندارند و...

"ناهید" به کارگردانی صمد علیزاده دیگر فیلمی بود که در مراسم امشب بیش از یک جایزه گرفت: بهترین فیلمنامه برای علیزاده و دیپلم افتخار بهترین نوآوری و خلاقیت برای لعیا میرنصیری بازیگر فیلم.

فهرست برندگان سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به این شرح است:

بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران: حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی فیلم "اسب سفید بالدار"

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل: رضا فهیمی برای "سفیدپوش" از ایران

بهترین کارگردانی فیلم داستانی: مهیار ماندگار برای "اسب سفید بالدار"

بهترین کارگردانی فیلم تجربی: کمال کچوئیان برای "آداپت" 

بهترین کارگردانی فیلم مستند: آرمان قلی پور دشتکی برای "فرزندان خونیار" 

بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی: مونا عبدالله شاهی برای "آتش سرخ"

بهترین فیلمنامه: صمد علیزاده برای "ناهید" 

بهترین فیلمبرداری: وحید بیوته برای "جبرئیل" 

بهترین تدوین: بابک بهرام بیگی برای "فرزندان خونیار" 

بهترین صدا: محمدحسین مهرجو و سید محمد کشفی برای "خوناب" 

دیپلم افتخار بهترین نوآوری و خلاقیت در ویژگی‌های بازیگری، موسیقی، عنوان بندی، جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه و لباس و…: لعیا میرنصیری برای بازی در "ناهید"

بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی: علیرضا کاویان راد برای "من ایرانی‌ام"

بهترین فیلم در بخش کووید- ۱۹:  "آن‌سینز" به کارگردانی شهاب آب روشن

بهترین مستند بخش بین‌الملل: "کاک ئیرج" به کارگردانی جمشید فرج وند فردا

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: "کاندلا" از اسپانیا

بهترین فیلم کوتاه داستانی: "دایی" از غنا

جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه: جایزه اول: احمد خوش‌نیت / جایزه دوم: پریسا حسین‌زاده / جایزه سوم: محسن رهنما

مدال ایسفا: "ترس خود را جا به جا می‌کند" به کارگردانی ایمان صالحی

جایزه آسیفا: انیمیشن "هبوب" به کارگردانی مهسا سامانی

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و سینماگرانی چون مجید مجیدی، فرشته طائرپور و امیر شهاب رضویان در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشتند که با اجرای نیما کرمی برپا شد.

سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره، از ۶۵ هزار بازدید مجازی در طول برگزاری این رویداد خبر داد که ۱ تا ۵ بهمن‌ ادامه داشت.