سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند "دستمال‌سرخ‌ها" به کارگردانی حنظله تاج‌الدینی و تهیه‌کنندگی حسین اسدی‌زاده روایتی است پر فراز و نشیب از شکل‌گیری گروه دستمال‌سرخ‌ها در کردستان و گرد آمدن آن‌ها حول شخصیت شهید اصغر وصالی در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی.

دستمال سرخ‌ها اولین گردان کماندویی سپاه پاسداران بود که اعضای آن دستمال‌های سرخ به گردن خود بسته و با فرماندهی شهید وصالی به کردستان رفتند. این‌گروه در کردستان عملکرد موفقی داشت. به‌عنوان مثال، رکن اصلی مقاومت پاسدارها در پاوه، به‌عهده گروه دستمال‌سرخ‌ها بود.

مستند "دستمال‌سرخ‌ها" نخستین بار در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت در بخش مستندهای شهید آوینی به نمایش درآمد و حالا قرار است در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

اسدی‌زاده تهیه‌کننده فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری این مستند توضیح داد: مستند "دستمال‌سرخ‌ها" در مورد گروه چریکی "دستمال‌سرخ‌ها" است که در سال‌های ابتدایی انقلاب در کردستان حضور داشتند و به شیوه خاصی می‌جنگیدند به‌طوری‌که موفقیت‌های بسیاری نیز به دست آوردند. این فیلم در سه فصل داستان این گروه را روایت می‌کند. فصل اول شکل‌گیری گروه، فصل دوم اولین فرمانده این گروه یعنی اصغر وصالی و فصل آخر نیز به علی تیموری فرمانده دوم گروه و شهادت او تا زمان حضور اعضای گروه و پخش شدن آن‌ها در گروه‌های دیگر می‌پردازد.

مستند دستمال سرخ ها (2)

او ادامه داد: من مشغول کار دیگری در رسانه‌های تصویری بودم و قرار بود کار دیگری را شروع کنم که با برخی دوستان منصوب به دستمال‌سرخ‌ها و همچنین محسن تیموری برادر شهید علی تیموری آشنا شدم. در ابتدا صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم و فکر می‌کردم با یک کار دراماتیک و سریالی مواجه هستیم که ساخته می‌شود. بنابراین از آن استقبال کردم چون جای کار بسیاری در حوزه درام داشت، اما بعد دوستان خودشان خواستند که فیلم مستند شود و بر همین اساس نیز فیلم مستند"دستمال‌سرخ‌ها" را ساختیم.

این تهیه‌کننده درباره بخش پژوهشی و آرشیوی این فیلم توضیح داد: محسن تیموری بیست سال در این مورد کار کرده بود و درواقع نقطه قوت فیلم ما بود چرا که اطلاعاتی که داشت بسیار کامل بود و بخش دیگر نیز آرشیو عکس و فیلم بود که متأسفانه در این بخش نهادهای مرتبط بخصوص سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوج و حتی بنیاد روایت فتح در این زمینه به ما کمک نکردند و آرشیوی در اختیار ما قرار ندادند. نهایتاً خانم فاطمه پیروزی مدیر آرشیو شبکه مستند به ما کمک کرد تا از بخش تصاویر استفاده کنیم. درواقع ضعف فیلم ما نیز همین بخش است چون نتوانستیم آن‌طور که باید از تصاویر آرشیوی بهره‌مند شویم.

مستند دستمال سرخ ها (1)

او در پاسخ به این سؤال که آیا این مستند می‌تواند با مخاطب بین‌المللی نیز ارتباط برقرار کند، گفت: به نظرم بسیار زیاد، چون ما از داشته‌هایمان با دنیا حرف نزدیم. دستمال‌سرخ‌ها در دنیا یک گروه بی‌نظیر هستند و ایثارگری‌های بسیاری داشتند. این افراد منحصربه‌فرد و قهرمان بودند، ما در سینما نیز به دنبال قهرمان هستیم. در دنیا هر چیزی که به قهرمانان مربوط باشد مورد توجه است و قهرمانانی که زنده هستند قصه‌شان جذاب‌تر است. ضمن این که موضوع دستمال‌سرخ‌ها، موضوعی انسانی است و قصه تک‌تک اعضای این گروه ظرفیت این را دارد که به‌تنهایی یک فیلم شود.

این هنرمند در ادامه درباره ساخت فیلم یا سریالی از "دستمال‌سرخ‌ها" نیز بیان کرد: دوست دارم اما باید دید شرایط تهیه برای سریال فراهم می‌شود یا نه، ساخت چنین سریالی نیازمند ساختار منسجم است. اگر موارد تولید و اجرا را فراهم کنیم می‌توان کار درجه یکی تولید کرد. تولید فیلم مستند به لحاظ لجستیک، امکانات مالی و اجرایی بسیار ساده‌تر از ساخت سریال است.

اسدی‌زاده در ادامه درباره عملکرد مستندسازان در طی سال‌های اخیر اظهار کرد: امکانات و توانایی‌ها جوانانی که در این عرصه فعال هستند، قابل قیاس با گذشته و سال‌هایی که ما آغاز به کار کردیم، نیست. ما هنرمندان زیادی داریم که در این عرصه مشغول به کار هستند. از سوی دیگر حضور اسپانسرها و تأمین هزینه‌ها نیز متکثر شده است و فضای پخش نیز بیشتر شده است. البته که نیازمند یک مدیریت درست در این عرصه هستیم تا با مدیریت صحیح و به‌جا این فضا را حفظ کرده و از پخش شدن این افراد جلوگیری کند تا به فضاهای دیگر نروند. من اگر می‌خواستم این فیلم را بیست سال پیش بسازم، جایی برای پخش آن وجود نداشت، اما امروز خوشبختانه فضا کاملاً تغییر کرده است و من آینده این فضا را بسیار روشن می‌بینم.

او در خاتمه درباره افزایش تعداد آثار بخش مستند در جشنواره فیلم فجر نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم افزایش تعداد فیلم‌ها، هم رقابت را سخت‌تر می‌کند، هم شور و شوق را زیاد می‌کند، این امکان را جشنواره فیلم فجر فراهم کرده که گام رو به جلویی است. به نظرم جشنواره فیلم فجر، همگام با اتفاقات جدید پیش می‌رود و برخط شدن‌ها کمک می‌کند تا مخاطبان بیشتری آثار را ببینند که انرژی معنوی بالایی به فیلمسازان می‌دهد.