سرویس سینمایی هنرآنلاین: کریسمس اغلب یکی از محبوب‌ترین اوقات سال برای خانواده‌هاست تا جمع شوند و یک فیلم جدید ببیند. تعطیلات امسال هم فرقی با سال‌های قبل ندارد. آنچه امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد این است که دو فیلم مهم فصل - "واندر وومن ۱۹۸۴" (Wonder Woman 1984) و "روح" (Soul) – بیشتر از آن که برای فروش در سالن‌های سینما با هم رقابت کنند، در سرویس پخش آنلاین با هم رودررو شده‌اند.

به گزارش ورایتی، فیلم ابرقهرمانی "واندر وومن ۱۹۸۴" با بازی با بازی گال گادوت (گَل گَدوت) در نقش دایانا/واندر وومن (زن شگفت‌انگیز)، که دنباله فیلم پرفروش "واندر وومن" (۲۰۱۷) است، هم‌زمان با اکران در تعدادی محدود سینما از طریق سرویس پخش آنلاین اچ‌بی‌او مکس در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نمایش آنلاین این فیلم بخشی از تصمیم جنجالی شرکت برادران وارنر برای نمایش تمام فیلم‌های ۲۰۲۱ خود از اچ‌بی‌او مکس، هم‌زمان با اکران در سینماهاست که با واکنش تند تعدادی از اهالی صنعت از‌جمله کریستوفر نولان کارگردان بریتانیایی روبرو شده است.

برادران وارنر اوایل ماه دسامبر اعلام کرد تمام ۱۷ فیلم خود برای اکران ۲۰۲۱ را - شامل چهارمین فیلم "ماتریکس"، "جوخه انتحار"، "گودزیلا در برابر کونگ"، "تلماسه" و "در بلندی‌ها" – بلافاصله بعد اکران در سینماها، از اچ‌بی‌او مکس در دسترس تماشاگران قرار می‌دهد. "واندر وومن ۱۹۸۴" اولین فیلم برادران وارنر است که به این شیوه به نمایش درآمده است و این در حالی است که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده در آمریکا تنها ۳۵ درصد سالن‌های سینما فعال باشند و در این شرایط بسیاری از استودیوها توزیع فیلم‌های مهم خود را به تعویق انداخته‌اند، ضمن این که بحران کرونا باعث شده تمام سینماهای شهرهای بزرگ مانند نیویورک، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، شیکاگو و فیلادلفیا تعطیل شوند.

درهرحال، برادران وارنر فیلم ۱۵۱ دقیقه‌ای "واندر وومن ۱۹۸۴" را از روز کریسمس، ۲۵ دسامبر (جمعه ۵ دی) در سینماهای آمریکای شمالی روی پرده فرستاد و هم‌زمان بدون دریافت هزینه اضافی در اختیار مشترکین اچ‌بی‌او مکس قرار داد. در همین روز، "روح" تازه‌ترین فیلم انیمیشن شرکت پیکسار با حضور جیمی فاکس، تینا فی و دیوید دیگز در مقام صداپیشه، منحصراً از دیزنی پلاس در آمریکا و دیگر کشورهایی که این سرویس پخش آنلاین در آن‌ها فعال است، برای اولین بار پخش شد. در چین، جایی که دیزنی پلاس قابل دسترس نیست، "روح" روی پرده بزرگ اکران شده است.

"واندر وومن ۱۹۸۴" با وجود تمام حرف و حدیث‌ها، به‌طور شگفت‌انگیزی در اولین آخر هفته اکران عملکردی موفق داشت و در ۲۱۰۰ سینما در آمریکای شمالی در سه روز ۱۶٫۷ میلیون دلار فروخت که با توجه به شرایط ناشی از شیوع کووید-۱۹، رقمی قابل توجه است. هرچند این رقم در مقایسه با فروش افتتاحیه اولین "واندر وومن" در ۲۰۱۷، که چیزی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در ۴۱۰۰ سینما بود، کاهش چشمگیر را نشان می‌دهد، اما آن فیلمِ شرکت دی‌سی با یک پاندمی که بخش زیادی از سالن‌های سینما را تعطیل کرده باشد، روبرو نبود.

در حالت عادی، فروش افتتاحیه کمتر از ۱۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی برای فیلمی در ابعاد "واندر وومن ۱۹۸۴"، اگر نگوییم خجالت‌آور، فاجعه‌آمیز است، اما امروز و در عصر کروناویروس، این رقم یک موفقیت بزرگ و حتی چشمگیر است. به‌عنوان مقایسه در نظر داشته باشیم که "تِنِت" (Tenet) کریستوفر نولان در ماه سپتامبر و در شرایطی که ۷۰ درصد سالن‌های سینما بازگشایی شده بودند، در سه روز اول اکران ۹٫۳۵ میلیون دلار فروخت. عملکرد موفق "واندر وومن ۱۹۸۴" در تعطیلات کریسمس به برادران وارنر اعتمادبه‌نفس داد که سریع‌تر روی سومین فیلم "واندر وومن" که به‌تازگی با حضور گادوت و پتی جنکینز کارگردان دو فیلم اول در حال تولید است، کار کند.

"واندر وومن ۱۹۸۴" در بازار خارج از آمریکا نیز در ۴۲ کشور ۱۹٫۴ میلیون دلار فروش داشت و با توجه به این که یک هفته زودتر در سطح بین‌المللی روی پرده رفت، تاکنون در دنیا هشتاد و پنج میلیون دلار فروخته است. فیلم اول درمجموع ۸۲۲ میلیون دلار در دنیا فروش داشت. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند "واندر وومن ۱۹۸۴" احتمالاً حدود ۷۸ درصد کمتر از فیلم قبلی خود بفروشد. تا پیش از آن که تاریخ اکران فیلم جدید به‌دفعات به تعویق بیفتد، برآورد شده بود که در دنیا به مرز یک میلیارد دلار فروش برسد. در شرایطی که بسیاری از سینماروها و طرفداران به‌جز دیدن "واندر وومن ۱۹۸۴" به‌صورت آنلاین، انتخاب محدودی دارند، دیگر نمی‌توان انتظار چنین فروشی را از فیلم داشت.

کریس پاین، کریستن ویگ، پدرو پاسکال، رابین رایت و کانی نیلسن، از دیگر بازیگران پروژه ۲۰۰ میلیون دلاری "واندر وومن ۱۹۸۴" هستند. داستان فیلم در ۱۹۸۴ و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد و رویارویی دایانا و عشق قبلی‌اش استیو تره‌ور با مکس لورد و چیتا را پی می‌گیرد.

اولین "واندر وومن" ازهرجهت فیلمی موفق بود. استودیوهای هالیوودی به‌طور چشمگیری از به کار گرفتن کارگردانان زن بیزارند، چه برسد به این که آن فیلم یک پروژه پرهزینه با حضور یک ابرقهرمان باشد. عملکرد "واندر وومن" شرکت‌های فیلمسازی را برای همکاری بیشتر با فیلمسازان زن تحت فشار قرار داد. "واندر وومن" همچنین اولین فیلم یک مجموعه سینمایی با حضور یک ابرقهرمان زن است.

از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست چند نفر فیلم انیمیشن "روح" را به‌صورت آنلاین دیدند، اما این فیلم در سطح بین‌المللی در ۱۰ کشور ۷٫۶ میلیون دلار فروخت. بیشترین فروش فیلم با ۵٫۵ میلیون دلار در چین بود. این فیلم به کارگردانی پیت داکتر و کمپ پائرز داستان یک معلم موسیقی دوره راهنمایی به نام جو گاردنر است که وقتی کمی پیش از آن که به‌عنوان یک موزیسین جز به موفقیت بزرگ دست پیدا کند، به‌طور تصادفی از روح و تن خود جدا می‌شود. گراهام نورتن، ریچل هاوس، آلیس براگا و آنجلا بست از دیگر صداپیشه‌های این پروژه ۱۵۰ میلیون دلاری هستند که والت دیزنی پیکچرز توزیع کرده است.

در همین حال، وسترن "اخبار جهان" (News of the World) از شرکت یونیورسال پیکچرز به کارگردانی پل گرین‌گرس با بازی تام هنکس، در اولین هفته اکران در ۱۹۰۰ سینما ۲٫۴ میلیون دلار فروخت و بعد از "واندر وومن ۱۹۸۴" در رده دوم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت. این فیلم از روی رمانی نوشته پولت جیلز ساخته شده و درباره یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی آمریکا (هنکس) است که باید دختری جوان را که در کودکی توسط بومی‌ها ربوده شده، به خانواده‌اش برگرداند.

فیلم انیمیشن "خانواده کرود: یک عصر جدید" (The Croods: A New Age) تولید دریم ورکس انیمیشن که دنباله "خانواده کرود" (۲۰۱۳) است، در پنجمین هفته اکران در ۱۷۲۶ سینما ۱٫۷ میلیون دلار به دست آورد و فیلم سوم هفته شد. نیکلاس کیج، اما استون، رایان رینولدز و کاترین کینر، از صداپیشه‌های این فیلم به کارگردانی جول کرافورد هستند. داستان درباره خانواده‌ای در عصر حجر است که از سوی یک خانواده رقیب با چالش مواجه می‌شوند. مجموع فروش داخلی "خانواده کرود: یک عصر جدید" ۳۰ میلیون دلار و مجموع فروش جهانی آن ۹۸ میلیون دلار شده است

تریلر فانتزی "شکارچی هیولا" (Monster Hunter) از شرکت سونی با بازی میلا یوووویچ با ۱٫۱۲ میلیون دلار فروش در ۱۸۱۷ سینما فیلم چهارم شد. مجموع فروش این فیلم بعد از دو هفته ۴٫۲ میلیون دلار شده است.

تریلر انتقامی "زن جوان امیدوارکننده" (Promising Young Woman) از شرکت فوکِس فیچرز به کارگردانی امرالد فِنِل، در هفته اول اکران در ۱۳۱۰ سینما ۶۸۰ هزار دلار فروش داشت و فهرست پنج فیلم اول را کامل کرد. کری مالیگان در این فیلم نقش زنی جوان را بازی می‌کند که اتفاقی تراژیک در گذشته همچنان او را آزار می‌دهد و به دنبال انتقام از کسانی است که به دوستش بد کردند.

علی افتخاری