به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما گفت:  آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی‌نگری می‌انجامد و در کلیت نیز منجر به تکرار سوژه‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: عنصر تخیل، راهِ برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشناسازی و بهره‌گیری از فناوری سی جی آی است.

وی در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل‌ورزی در سینما پرداختن به موضوعات ممکن الوقوع همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست یک شهر یا کشور تاثیرگذار باشد یا پرداختن به موضوعات یحتمل‌الوقوع که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد یا موضوعاتی که غیر ممکن‌الوقوع باشد که تخیل با آنچه فناوری در آینده ممکن است، بر چگونگی حیات بشری تاثیر بگذارد، مانند آنچه که اکنون در بخشی از سینمای جهان می‌گذرد.

محمدی همچنین گفت: اگر تخیل‌ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما  می‌تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، "بیست هزار فرسنگ زیر دریا" زمانی نوشته شد که اساسا فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمی‌کرد وفیلم‌های علمی تخیلی "جنگ ستارگان" که دستمایه عملی جنگ سالاران در دوره جنگ سرد شد.

اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.