سرویس سینمایی هنرآنلاین: تله‌فیلمِ کانادا "۱۴ روز، ۱۲ شب" (14 Days, 12 Nights) به کارگردانی ژان-فیلیپ دووال را به نمایندگی از این کشور برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم جایگزین "پسر بامزه" (Funny Boy) به کارگردانی دیپا مهتا سینماگر هندی-کانادایی نماینده قبلی کانادا در اسکار شد. آکادمی روز جمعه فیلم مهتا را به خاطر این که دیالوگ‌های آن عمدتاً به زبان انگلیسی است، از رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی خارج کرد.  

14 Days_ 12 Nights2

یکی از بندهای قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی درباره واجد شرایط بودن یک فیلم برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی این است که بیش از ۵۰ درصد دیالوگ‌های آن فیلم به زبان غیر انگلیسی باشد. بیشتر دیالوگ‌های "پسر بامزه" به انگلیسی و باقی به زبان‌های تامیل و سینهالی است.

آن دوروال در "۱۴ روز، ۱۲ شب" نقش ایزابل برودر یک زن کانادایی را بازی می‌کند که غصه مرگ تصادفی دخترخوانده نوجوانش که متولد ویتنام بود، او را وا‌می‌دارد به ویتنام سفر کند تا مادر واقعی دختر (با بازی لینا شی) را ببیند.

ژان-فیلیپ دووال ۵۱ ساله بیش از همه با دو تحسین‌شده "ماترونی و من" (۱۹۹۹) و "در میان مه" (۲۰۰۹) شهرت دارد.

14 Days_ 12 Nights

کانادا از ۱۹۷۱ تا سال گذشته ۴۵ بار در رقابت اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد و در ۲۰۰۳ برای "تهاجم بربرها" به کارگردانی دنی ارکان برنده این جایزه شد. این کشور شش بار دیگر نامزد اسکار بوده که سه بار آن ("آتش‌افروزان" دنی ویلنو در ۲۰۱۰، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو در ۲۰۱۱ و "جادوگر جنگ" کیم نگوین در ۲۰۱۲) در یک دهه اخیر بوده است. سال گذشته "آنتیگونه" به کارگردانی سوفی دراسپ نماینده کانادا در اسکار بود، اما نامزد شد.

نود و سومین دوره جوایز اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود. رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا ۱۰ فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند که اسامی آن‌ها ۹ فوریه ۲۰۲۱ (۲۱ بهمن) اعلام خواهد شد. در مرحله بعد، پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.