سرویس سینمایی هنرآنلاین: اعضای انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس (LAFCA)، یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در فصل جوایز سینمایی، یکشنبه‌شب به‌وقت ایران به‌طور آنلاین و در مراسمی که بیش از پنج ساعت طول کشید، بهترین‌های دنیای سینما در سال ۲۰۲۰ را انتخاب کردند.

این گروه "تبر کوچک" مجموعه‌ای شامل پنج فیلم به کارگردانی استیو مک‌کویین سینماگر برنده اسکار ("۱۲ سال بردگی") را به‌عنوان بهترین فیلم سال برگزید. "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو انتخاب دوم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس در بخش بهترین فیلم بود.

"تبر کوچک" شامل فیلم‌های "مانگرو" (Mangrove)، "راک عشاق" یا "لاورز راک" (Lovers Rock)، "قرمز، سفید و آبی" (Red, White and Blue)، "الکس ویتل" (Alex Wheatle) و "آموزش" (Education) است که داستان آن‌ها در فاصله دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ روی می‌دهد و هر یک داستانی متفاوت از مهاجران هند غربی (یک منطقه از شمال اقیانوس اطلس در دریای کارائیب) در لندن را روایت می‌کنند.

این مجموعه اولین بار ۱۵ نوامبر از بی‌بی‌سی وان در بریتانیا پخش شد و در آمریکا از ۲۰ نوامبر از آمازون پرایم ویدیو در دسترس مخاطبان قرار گرفت. عنوان "تبر کوچک" از ضرب‌المثل آفریقایی "اگر تو یک درخت بزرگ هستی، ما تبر کوچک هستیم" گرفته شده که با آهنگ "تبر کوچک" باب مارلی در ۱۹۷۳، معروف شد.  

در بین این پنج فیلم، "مانگرو" با ۱۲۷ دقیقه از همه طولانی‌تر و "آموزش" با ۶۳ دقیقه از همه کوتاه‌تر است. مدت‌زمان "راک عشاق" ۷۰ دقیقه، "قرمز، سفید و آبی" ۸۰ دقیقه و "الکس ویتل" ۶۶ دقیقه است. شرکت آمازون استودیوز "تبر کوچک" را برای رقابت در بخش‌های سریال‌ کوتاه به گلدن گلوب و جوایز انجمن بازیگران معرفی کرده و قصد دارد برای جوایز امی سال آینده نیز همین کار را انجام بدهد.

"تبر کوچک" به‌جز جایزه بهترین فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری (شابیر کرچنر) را هم برد و مک‌کویین ۵۱ ساله انتخاب دوم LAFCA در بخش بهترین کارگردان بود.

در همین حال، ژائو برای "سرزمین آواره‌ها" به‌عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب شد. کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده چینی، اولین آسیایی و چهارمین زنی است که این جایزه را می‌گیرد. فرانسیس مکدورمند بازیگر برنده اسکار در ادیسه جاده‌ای "سرزمین آواره‌ها" نقش فِرن، یک زن بیوه شصت و چند ساله را بازی می‌کند که وقتی در رکود مالی بزرگ اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰، همه چیز خود را از دست می‌دهد، با یک ون از امپایر در نوادا راهی سفری جاده‌ای می‌شود و مثل یک آواره امروزی زندگی می‌کند.

ژائو جمعه‌شب نیز از سوی حلقه منتقدان فیلم نیویورک، دیگر گروه مهم منتقدان فیلم در آمریکای شمالی، بهترین کارگردان سال ۲۰۲۰ معرفی شد. "سرزمین آواره‌ها" سپتامبر پیش جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز را برد و بعد در جشنواره فیلم تورنتو جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد.

چادویک بوزمن که تابستان امسال در ۴۳ سالگی از دنیا رفت، برای بازی در فیلم "بلک باتم ما رِینی" به کارگردانی جرج سی. وولف، در نقش یک نوازنده ترومپت و عضو گروه ما رِینی خواننده افسانه‌ای سبک بلوز، بهترین بازیگر مرد سال از نگاه LAFCA انتخاب شد. (او در جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بازی در نقش یک سرباز جنگ ویتنام "۵ هم‌خون" ساخته اسپایک لی بهترین بازیگر مرد مکمل شناخته شد).

گِلین تِرمن، هم‌بازی ۷۳ ساله بوزمن در "بلک باتم ما رِینی" برای بازی در نقش یک نوازنده پیانو، جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را از آن خود کرد. او مسن‌ترین و پنجمین سیاه‌پوستی است که جایزه این بخش را می‌برد.

تریلر-کمدی سیاه "زن جوان امیدوارکننده" به کارگردانی امرالد فِنِل از شرکت فوکِس فیچرز، دو جایزه مهم را از آن خود کرد: بهترین بازیگر زن برای کری مالیگان و بهترین فیلمنامه برای فنل. مالیگان در این فیلم نقش زنی جوان را بازی می‌کند که اتفاقی تراژیک در گذشته همچنان او را آزار می‌دهد و به دنبال انتقام از کسانی است که به دوستش بد کردند.

یون یو چان برای بازی در نقش یک مادربزرگ دوست‌داشتنی در "میناری" به کارگردانی لی آیزاک چانگ، جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برد. او بعد از شهره آغداشلو بازیگر ایرانی که در ۲۰۰۴ برای "خانه‌ای از شن و مه" برنده شد، دومین آسیایی است که این جایزه را دریافت می‌کند.

از سوی دیگر، "اولین گاو" به کارگردانی کلی رایکارت که در جوایز سالانه حلقه منتقدان فیلم نیویورک عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داد، از انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس هیچ جایزه‌ای نگرفت.

انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس در ۱۹۷۵ تاسیس شد و اکنون شامل بیش از ۶۰ منتقد فیلم شاغل در رسانه‌های مکتوب و آنلاین در این شهر است. کلودیا پوئیگ منتقد فیلم ان‌پی‌آر، رئیس LAFCA است.

انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس سال گذشته فیلم کره‌ای "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد. آن فیلم در جوایز اسکار نامزد شش جایزه شد و چهار جایزه ازجمله جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون فیلمساز مکزیکی، بهترین فیلم سال از نگاه این گروه در ۲۰۱۸ بود. آن فیلم نیز در جوایز اسکار در ۱۰ بخش شانس دریافت جایزه را داشت و در سه بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی‌زبان برنده جایزه شد. در پنج سال اخیر، دو انتخاب دیگر LAFCA شامل "مرکز توجه" و "مهتاب" نیز اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند.

آخرین باری که یک برنده انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس نتوانست نامزد اسکار بهترین فیلم شود در ۲۰۰۸ بود، زمانی که این گروه فیلم انیمیشن "وال-ای" را بهترین فیلم سال معرفی کرد. باید به این نکته هم توجه کرد که آن سال آخرین سالی بود که پنج فیلم در بخش اسکار بهترین فیلم نامزد ‌شدند. انتخاب‌های LAFCA در بخش‌های دیگر مانند کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه نیز همیشه نامزد اسکار می‌شوند.

اسامی برندگان امسال جوایز انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس به این شرح است:

بهترین فیلم: "تبر کوچک" (Small Axe) به کارگردانی استیو مک‌کویین / انتخاب دوم: "سرزمین آواره‌ها" (Nomadland) به کارگردانی کلویی ژائو

بهترین کارگردان: کلویی ژائو برای "سرزمین آواره‌ها" / انتخاب دوم: استیو مک‌کویین برای "تبر کوچک"

بهترین بازیگر مرد: چادویک بوزمن برای "بلک باتم ما رِینی" (Ma Rainey’s Black Bottom) / انتخاب دوم: ریز احمد برای "صدای متال" (Sound of Metal)

بهترین بازیگر زن: کری مالیگان برای "زن جوان امیدوارکننده" (Promising Young Woman) / انتخاب دوم: وایولا دیویس برای "بلک باتم ما رِینی"

بهترین بازیگر مرد مکمل: گِلین تِرمن برای "بلک باتم ما رِینی" / انتخاب دوم: پل رِیسی برای "صدای متال"

بهترین بازیگر زن مکمل: یون یو چان برای "میناری" (Minari) / انتخاب دوم: آماندا سایفرید برای "مَنک" (Mank)

بهترین فیلمنامه: امرالد فنل برای "زن جوان امیدوارکننده" / انتخاب دوم: الایزا هیتمن برای "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (Never Rarely Sometimes Always)

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "قد دراز" (Beanpole) به کارگردانی کنتمیر بالاگوف (روسیه) / انتخاب دوم: "مارتین ایدن" (Martin Eden) به کارگردانی پیترو مارچلو (ایتالیا/فرانسه)

بهترین مستند / غیرداستانی: "زمان/دوران زندان" (Time) به کارگردانی گرت بردلی / انتخاب دوم: "گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو

بهترین فیلم انیمیشن: "گرگ‌گردها" (Wolfwalkers) به کارگردانی تام مور و راس استیوارت (اپل تی‌وی پلاس / جی‌کیدز)/ انتخاب دوم: "روح" (Soul) به کارگردانی پیت داکتر (پیکسار)

بهترین فیلمبرداری: شابیر کرچنر برای "تبر کوچک" / انتخاب دوم: جاشوا جیمز ریچاردز برای "سرزمین آواره‌ها"

بهترین طراحی صحنه: دونالد گراهام برت برای "مَنک"/ انتخاب دوم: سرگی ایوانوف برای "قد دراز"

بهترین تدوین: یورگوس لامپرینوس برای "پدر" (The Father) / انتخاب دوم: گابریل رودز برای "زمان/دوران زندان"

بهترین موسیقی: ترنت رزنور و اتیکس راس برای "روح" / انتخاب دوم: مایکا لیوای برای "راک عشاق" یا "لاورز راک" (Lovers Rock)

جایزه فیلم تجربی داگلاس ادواردز: "لبخند سوسیالیست او" (Her Socialist Smile) به کارگردانی جان جان‌ویتو

جایزه نسل نو: رادا بلنک برای "نسخه ۴۰ ساله" (The ۴۰-Year-Old Version)

جایزه یک عمر دستاورد: هو سیائو سین کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و بازیگری تایوانی و هری بلافونته خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و فعال آمریکایی

جایزه میراث: نورمن لوید بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی

علی افتخاری