سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم برلین، جمعه غروب اعلام کرد که دوره ۲۰۲۱ در ماه فوریه به‌صورت فیزیکی برگزار نمی‌شود. در عوض، از ۱ تا ۵ مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۹)، فیلم‌های بخش رسمی به‌صورت آنلاین برای دست‌اندرکاران فیلم نمایش داده می‌شود، و بازار فیلم اروپا نیز در قالب آنلاین برپا خواهد شد.

طبق برنامه جدید، هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین در ماه ژوئن برای عموم به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود. نشریه ورایتی اولین بار روز چهارشنبه به نقل از منابع نزدیک به برلیناله، برنامه‌های جدید جشنواره برلین را اعلام کرد.

برنامه جشنواره برلین در ماه فوریه منتشر می‌شود. داوران بخش مسابقه بین‌الملل در ماه مارس فیلم‌ها را در برلین می‌بینند و برندگان جوایز را انتخاب می‌کنند. برنده‌ها و منتخبی از فیلم‌ها در ژوئن در برلین به تماشاگران عرضه می‌شوند.

به گزارش ورایتی، کارلو شاتریان مدیر هنری جشنواره فیلم برلین در‌این‌باره توضیح داد: به‌عنوان یک پاسخ به دورانی که در آن زندگی می‌کنیم، تصمیم گرفتیم دوره پیش رو را در دو مقطع زمانی متفاوت، اما در قالب رویدادهای مرتبط برگزار کنیم و امیدواریم در تحقق این مأموریت موفق باشیم. درحالی‌که در ماه مارس، نمایندگان صنعت فیلم آنلاین جمع می‌شوند و می‌توانند از انتخاب‌های ما حمایت کنند و به آن‌ها چراغ سبز نشان بدهند، تابستان سال آینده، تماشاگران ما قادر خواهند بود از فیلمسازان و تیم آن‌ها در سالن‌های سینما، تقدیر کنند.

شاتریان ادامه داد: آن‌ها فرصت پیدا می‌کنند از بخش‌های مختلف و هویت جشنواره لذت ببرند، و در یک فضای شاد فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل را ببینند، از برنده‌ها تقدیر کنند و خرس‌های طلایی و نقره‌ای را در دست بگیرند.

ماریته ریسنبیک مدیر اجرایی جشنواره فیلم برلین نیز گفت: درحالی‌که تمایل زیادی برای دیدار رودررو داشتیم، اما موقعیت فعلی اجازه برگزاری جشنواره به‌صورت فیزیکی در فوریه را نمی‌دهد.

برگزارکنندگان جشنواره برلین، سپتامبر پیش از برگزاری دوره ۲۰۲۱ به‌صورت فیزیکی خبر دادند و درعین‌حال گفتند بازار فیلم در قالب تلفیقی از فعالیت‌های آنلاین و آفلاین برگزار خواهد شد. این دوره قرار بود ۱۱ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ (۲۳ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، اما افزایش قربانیان کووید-۱۹ در آلمان باعث شد آن‌ها در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند.

برلیناله بعداً برنامه‌ریزی کرد که دوره هفتاد و یکم را در ماه آوریل به‌صورت فیزیکی برگزار کند، اما دولت آلمان که بخش زیادی از هزینه این رویداد را تأمین می‌کند حاضر نشد در شرایطی که مشخص نیست تا آن زمان اوضاع کووید-۱۹ بهبود پیدا کند، زیر بار هزینه‌های برگزاری جشنواره برود. بودجه سالانه برلیناله در ۲۰۲۰ حدود ۲۷٫۲ میلیون یورو (۳۳ میلیون دلار) بود.

تغییر برنامه‌های جشنواره فیلم برلین در هفته‌ای اعلام می‌شود که تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در آلمان به بالاترین میزان رسید. موسسه روبرت کخ از رکورد ۹۵۲ جان‌باخته در روز چهارشنبه خبر داد که بیشترین میزبان قربانی در یک روز از آغاز شیوع کروناویروس است. درحالی‌که آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای جلوگیری از شیوع ویروس وضع کرده است، تعداد مبتلایان در این کشور به رکورد ۲۷٫۷۲۸ نفر رسیده است.

جشنواره فیلم برای صنعت فیلمسازی یک رویداد بسیار مهم محسوب می‌شود. در دوره قبل، ۱۵۵۱۸ مهمان از ۱۳۲ کشور، همین‌طور ۳۴۴۷ خبرنگار از ۸۲ کشور و تعدادی انبوه تماشاگر عادی در جشنواره شرکت کردند و درمجموع ۴۷۹٫۳۶۵ بلیت فروخته شد. ۳۶۱ فیلم در قالب برنامه جشنواره نمایش داده شد و به‌موازات آن ۷۳۲ فیلم در بازار فیلم اروپا حضور داشت. برای تماشاگران عادی ۱۵ سالن سینما و درمجموع ۲۹ سالن برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته شده بود. با سالن‌های مخصوص بازار فیلم، درمجموع ۴۰ سالن به نمایش فیلم‌ها اختصاص داشت.