سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسامی برندگان بخش‌های اصلی سی و سومین دوره جوایز فیلم اروپا شنبه‌شب به‌صورت آنلاین از برلین، آلمان اعلام شد.

"یک دور دیگر" تازه‌ترین ساخته توماس وینتربرگ کارگردان دانمارکی با دریافت چهار جایزه شامل بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد (مس میگلسن) و فیلمنامه‌نویس (وینتربرگ و توبیاس لیندهولم) فاتح این دوره جوایز فیلم اروپا شد. این فیلم نماینده دانمارک در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی است.

تازه‌ترین ساخته وینتربرگ درباره چهار دوست – همگی معلم‌های دبیرستان – است که نظریه‌ای را امتحان می‌کنند؛ این که با نگه داشتن الکل در خون خود در یک سطح ثابت، زندگی‌های خود را بهبود ببخشند. "یک دور دیگر" یکی از فیلم‌های بخش رسمی جشنواره کن امسال بود که به خاطر شیوع کووید-19 برگزار نشد. اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره تورنتو بود و در ادامه در جشنواره فیلم لندن جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را برد. "یک دور دیگر" در جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین برنده سه جایزه شامل جایزه بهترین بازیگر مرد برای چهار بازیگر اصلی فیلم ازجمله مس میگلسن شد.

Another Round

"یک دور دیگر" برای دریافت جایزه بهترین فیلم سال اروپا فیلم‌های "برلین الکساندرپلاتس" به کارگردانی برهان قربانی، "بدن مسیح" ساخته یان کوماسا، "مارتین ایدن" به کارگردانی پیترو مارچلو، "پرنده رنگین" ساخته واتسلاو مارهول و "اوندینه" به کارگردانی کریستیان پتزولد را به‌عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

به گزارش ددلاین، وینتربرگ بعد از دریافت جایزه گفت: هیچ‌کدام از فیلم‌های من بدون حمایت‌ سرمایه‌گذاران در کشورم و سیستم فیلمسازی اروپایی در حالت کلی، هیچ‌وقت امکان تولید نداشتند. فیلم‌های ساخته‌ام که تولید آن‌ها خارج از این قاره نمی‌توانستم بسازم و بنابراین واقعاً افتخار می‌کنم که در این قاره جایزه گرفته‌ام.

وینتربرگ 51 ساله که با لارس فون تریر جنبش فیلمسازی "دگما 95" را راه‌اندازی کرد، هنگام ساخت "یک دور دیگر" دختر 19 ساله‌اش، ایدا را در یک حادثه رانندگی از دست داد. وینتربرگ گفت: او عاشق این پروژه بود، بخشی از این پروژه بود و قرار بود در آن بازی کند. فیلم در مدرسه او و با حضور همکلاسی‌هایش ساخته شد و وقتی مرد تنها چیز مهم این بود که به کار ادامه بدهیم و این فیلم را برای او بسازیم. فیلم را همه ما که دوستش داریم تولید کردیم. دلمان واقعاً برایش تنگ شده است، و رای شما و جایزه شما یاد او را زنده نگه می‌دارد.

"یک دور دیگر" بعد از "ضیافت" (1998) و "شکار" (2013)، سومین فیلم به کارگردانی وینتربرگ است که به نمایندگی از دانمارک در اسکار رقابت می‌کند. فیلم دوم نامزد اسکار شد.

وینتربرگ در حین برگزاری مراسم سی و سومین دوره جوایز فیلم اروپا در خانه خود در کنار خانواده‌اش همین‌طور لیندهولم و ماگنوس میلانگ یکی دیگر از بازیگران فیلم بود.

میگلسن که این روزها در لندن در حال بازی در فیلم "جانوران شگفت‌انگیز 3" است، بعد از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اروپا گفت: تنها دلیل ساخته شدن این فیلم، تنها دلیل نهایی شدن آن یک نور تابان کوچولو است که دیگر اینجا نیست، اما نور این دختر در تمام قاب‌های فیلم هست، پس ما جوایز خود را به ایدا وینتربرگ تقدیم می‌کنیم.

درمجموع بیش از 40 سینماگر از دور در مراسم شب گذشته شرکت کردند. این همچنین آخرین حضور ویم وندرس در مقام رئیس آکادمی فیلم اروپا بعد از مدتی طولانی، و ماریون دورینگ به‌عنوان مدیر این آکادمی بود. هر دوی آن‌ها از مقام‌های خود کناره‌گیری می‌کنند. تعدادی از سینماگران شاخص اروپایی شامل ایشتوان سابو، استلان اسکاشگورد و پاول پاولیکوفسکی در پیام‌های ویدیویی، صمیمانه از وندرس و دورینگ تشکر کردند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از آن‌ها به خاطر خدمت طولانی به سینمای اروپا تشکر کرد.

فیلم لهستانی "بدن مسیح" و فیلم ایتالیایی "مارتین ایدن" که مانند "یک دور دیگر" هر یک چهار نامزدی کسب کرده بودند، مراسم را دست خالی ترک کردند.

Undine

پائولا بیر در "اوندینه"

از سوی دیگر، جایزه بهترین بازیگر زن اروپا به پائولا بیر برای تریلر معمایی "اوندینه" به کارگردانی کریستیان پتزولد سینماگر آلمانی رسید. او در این فیلم نقش اوندینه یک تاریخ‌دان و راهنمای موزه را بازی می‌کند که وقتی دوستش او را به خاطر زنی دیگر ترک می‌کند، اسیر اسطوره اوندینه الهه دریایی می‌شود. اکنون اوندینه باید مردی را که به او خیانت کرده است، بکشد و به آب برگردد، جایی که زمانی از آن فراخوانده شد. بیر برای کار خود در این فیلم در جشنواره فیلم برلین 2020 نیز برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن شد.

Collective

"گروهی"

جایزه بهترین مستند اروپا به "گروهی" ساخته الکساندر ناناو رسید. این فیلم که تولید مشترک رومانی و لوکزامبورگ است، به نمایندگی از رومانی در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی رقابت می‌کند. "گروهی" سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و بعدها در جشنواره‌های فیلم تورنتو، ساندنس، سان فرانسیسکو، گوته‌بورگ و چند جشنواره بین‌المللی دیگر نیز نمایش داده شد.

این مستند درباره گروهی خبرنگار است که وقتی بعد از یک آتش‌سوزی فاجعه‌بار در کلوپ موسیقی، بیشتر قربانیان سوختگی در بیمارستان‌ها بر اثر زخم‌هایی اساساً غیرکشنده می‌میرند، برای پرده برداشتن از فساد گسترده در سیستم بهداشت و درمان رومانی و دیگر مؤسسات وارد عمل می‌شوند.

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا نیز به فیلم "تنها" به کارگردانی کارلو سیرونی تولید مشترک ایتالیا و لهستان اعطاء شد. این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش افق‌ها جشنواره ونیز نمایش داده شد.

آکادمی فیلم اروپا برگزیدگان این دوره جوایز خود را از 8 تا 12 دسامبر (18 تا 22 آذر) در قالب یک مجموعه برنامه آنلاین معرفی کرد. در روزهای گذشته اسامی برندگان بخش‌های فنی همین‌طور بخش‌هایی چون بهترین کمدی و بهترین فیلم بلند انیمیشن اعلام شد.

بیش از 3800 عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌ و سومین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب کردند. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی را هم دریافت کردند. سال گذشته کمدی تاریخی "سوگلی" به کارگردانی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی که در 9 رشته شانس دریافت جایزه را داشت، برنده هشت جایزه ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد.

فهرست برندگان سی‌ و سومین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: "یک دور دیگر" (Another Round) به کارگردانی توماس وینتربرگ (دانمارک/هلند/سوئد)

دیگر نامزدها: "برلین الکساندرپلاتس" (Berlin Alexanderplatz) به کارگردانی برهان قربانی (آلمان/هلند) / "بدن مسیح" (Corpus Christi) به کارگردانی یان کوماسا (لهستان/فرانسه) / "مارتین ایدن" (Martin Eden) به کارگردانی پیترو مارچلو (ایتالیا/فرانسه) / "پرنده رنگین" (The Painted Bird) به کارگردانی واتسلاو مارهول (جمهوری چک/اسلواکی/اوکراین) / "اوندینه" (Undine) به کارگردانی کریستیان پتزولد (آلمان/فرانسه)

بهترین کارگردان اروپا: توماس وینتربرگ برای "یک دور دیگر"

دیگر نامزدها: آگنیشکا هولاند برای "شارلاتان" (Charlatan) (جمهوری چک/ایرلند/لهستان/اسلواکی) / یان کوماسا برای "بدن مسیح" / پیترو مارچلو برای "مارتین ایدن" / فرانسوا اوزون برای "تابستان 85" (Summer of 85) (فرانسه/بلژیک) / ماریا سودهال برای "امید" (Hope) (نروژ و سوئد)

بهترین بازیگر زن اروپا: پائولا بیر برای "اوندینه"

دیگر نامزدها: ناتالیا برژنایا برای "دائو. ناتاشا" (DAU. Natasha) (آلمان/اوکراین/بریتانیا/روسیه) / آندریا برائین هوویگ برای "امید" / آنه دال تورپ برای "چارتر" (Charter) (سوئد/دانمارک/نروژ) / نینا هوس برای "خواهر کوچک من" (My Little Sister) (سوئیس) / مارتا نیه‌تو برای "مادر" (Mother) (اسپانیا/فرانسه)

بهترین بازیگر مرد اروپا: مس میگلسن برای "یک دور دیگر"

دیگر نامزدها: بارتوش بیه‌لنیا برای "بدن مسیح" / گوران بوگدان برای "پدر" (The Father) (صربستان/آلمان/فرانسه/کرواسی/اسلوونی/بوسنی و هرزگوین) / لوکا مارینلی برای "مارتین ایدن" / الیو جرمانو برای "پنهان ‌شده" (Hidden Away) (ایتالیا) / ویگو مورتنسن برای "سقوط" (Falling) (بریتانیا/کانادا/دانمارک)

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: توماس وینتربرگ و توبیاس لیندهولم برای "یک دور دیگر"

دیگر نامزدها: برهان قربانی و مارتین بنکه برای "برلین الکساندرپلاتس" / کوستا-گاوراس برای "بزرگسالان در اتاق" (Adults in the Room) (فرانسه/یونان) / دامیانو دینوچنتزو و فابیو دینوچنتزو برای "قصه‌های بد" (Bad Tales) (ایتالیا/سوئیس) / پیترو مارچلو و مائوریتزو برائوچی برای "مارتین ایدن" / ماتئوش پاتسه‌ویچ برای "بدن مسیح"

بهترین مستند اروپا: "گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو (رومانی/لوکزامبورگ)

دیگر نامزدها: "آکاسا، خانه من" (Acasa, My Home) به کارگردانی رادو چورنی‌چوک (رومانی/آلمان/فنلاند) / "گوندا" (Gunda) به کارگردانی ویکتور کوساکوفسکی (نروژ/آمریکا) / "فرار سعودی" (Saudi Runaway) به کارگردانی سوزانه رگینا مویرس (سوئیس) / "دختر کوچک" (Little Girl) به کارگردانی سباستین لیفشیتز (فرانسه) / "غار" (The Cave) به کارگردانی فراس فیاض (دانمارک/آلمان/آمریکا/قطر)

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا: "تنها" (Sole) به کارگردانی کارلو سیرونی (ایتالیا/لهستان)

دیگر نامزدها: "ماه کامل" (Full Moon) به کارگردانی نرمین هامزاگیچ (بوسنی و هرزگوین) / "گاگارین" (Gagarin) به کارگردانی فانی لیاتار و ژرمی ترویی / "غریزه" (Instinct) به کارگردانی هالینا رین (هلند) / "ایساک" (Isaac) به کارگردانی یورگیس ماتولویسیوس (لیتوانی) / " Jumbo" به کارگردانی زویی ویتاک (فرانسه/بلژیک/لوکزامبورگ)

برندگانی که اسامی آن‌ها تا پیش از شنبه‌شب اعلام شد:

بهترین کمدی اروپا: "The Big Hit" به کارگردانی امانوئل کورکول (فرانسه)

دیگر نامزدها: "خانم‌های فولادی" (Ladies of Steel) به کارگردانی پاملا تولا (فنلاند) / "مزایای سفر با قطار" (Advantages of Travelling by Train) به کارگردانی آریتس مورنو (اسپانیا)

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: جوسپ (Josep) به کارگردانی آئورل (فرانسه/بلژیک/اسپانیا)

دیگر نامزدها: "مصیبت: کودکی مارتا جین کاناری" (Calamity: A Childhood of Martha Jane Cannary) به کارگردانی رمی شایه (فرانسه/دانمارک) / "دماغ یا توطئه تکروها" (The Nose or the Conspiracy of Mavericks) به کارگردانی آندری خژانوفسکی (روسیه) / "کلاوس" (Klaus) به کارگردانی سرهیو پابلوس (اسپانیا)

بهترین فیلم کوتاه اروپا: "همه گربه‌ها در تاریکی، خاکستری هستند" (All Cats Are Grey in the Dark) به کارگردانی لاسه لیندر (سوئیس)

دیگر نامزدها: "Genius Loci" به کارگردانی آدرین مریژو (فرانسه) / "گذشته کامل" (Past Perfect) به کارگردانی ژرژه ژاکومی (پرتغال) / "خورشید کاذب" (Sun Dog) به کارگردانی دوریان یسپرس (بلژیک/روسیه) / "Uncle Thomas: Accounting for the Days" به کارگردانی هژینا پسوا (پرتغال/کانادا/فرانسه)

بهترین فیلمبردار اروپا: ماتئو کوکو برای "پنهان ‌شده" (ایتالیا)

بهترین آهنگساز اروپا: داشا دائویینخائر برای "برلین الکساندرپلاتس" (آلمان/هلند)

بهترین تدوین‌گر اروپا: ماریا فانتاستیکا والموری برای "یک بار دیگر رخنه کنیم" (Once More Unto the Breach) (ایتالیا)

بهترین طراح صحنه اروپا: کریستینا کازالی برای "سرگذشت شخصی دیوید کاپرفیلد" (The Personal History of David Copperfield) (بریتانیا/آمریکا)

بهترین طراح لباس اروپا: اورزولا پاتزاک برای "پنهان ‌شده" (ایتالیا)

بهترین طراح مو و چهره‌پردازی اروپا: یولاندا پینیا، فلیکس تِرِرو و ناچو دیاز برای "سنگر بی‌پایان" (The Endless Trench) (اسپانیا/فرانسه)

بهترین طراح صدا اروپا: یولاند دوکارسن برای "دختر کوچک" (فرانسه)

جایزه سرپرست جلوه‌های تصویری اروپا: اینیاکی ماداریاگا برای برای "سکو" (The Platform) (اسپانیا)

جایزه تولید مشترک اروپا جایزه یوروایمیجز: لوییز اوربانو تهیه‌کننده فیلم پرتغالی

جایزه فیلم دانشگاهی اروپا: "فرار سعودی" به کارگردانی سوزانه رگینا مویرس (سوئیس)

جایزه آکادمی فیلم اروپا برای داستانگویی نوآورانه: مارک کازینز برای مستند "زنان فیلم می‌سازند: یک فیلم جاده‌ای جدید از طریق سینما" (Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema) (بریتانیا)

علی افتخاری