سرویس سینمایی هنرآنلاین: بیش از ۱۰۰ رأی‌دهنده متشکل از منتقدان فیلم بین‌المللی، برنامه‌ریزان، کارشناسان و چهره‌های‌ دانشگاهی در بریتانیا و دیگر کشورها در نظرسنجی سالانه نشریه بریتانیایی سایت ‌اند ساند، ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ را انتخاب کردند.

این نشریه معتبر که توسط موسسه فیلم بریتانیا منتشر می‌شود، در روزهای گذشته، فیلم‌های برتر سال جاری میلادی را در قالب چند فهرست‌‌ ۱۰ فیلمی که از انتخاب پنجاهم آغاز شد، معرفی کرد و در تازه‌ترین شماره خود که روز جمعه منتشر شد، ۱۰ فیلم اول را اعلام کرد.

فیلم بریتانیایی "راک عشاق" یا "لاورز راک" به کارگردانی استیو مک‌کویین سینماگرِ متولد بریتانیا (خالق فیلم برنده اسکار "دوازده سال بردگی") در صدر لیست سایت ‌اند ساند قرار دارد. داستان این فیلم در دهه ۱۹۸۰ اتفاق می‌افتد. مایکل وارد و عماره-جی سینت اوبین نقش دو عاشق را بازی می‌کنند که در یک مهمانی خانگیِ ر ِگِی در لندن با هم آشنا می‌شوند. اولین نمایش جهانی "راک عشاق" سپتامبر پیش در افتتاحیه جشنواره فیلم نیویورک بود.

مستند آمریکایی "زمان/دوران زندان" به کارگردانی گرت بردلی انتخاب دوم سایت ‌اند ساند است. این فیلم داستان زنی به نام سیبل فاکس ریچاردسن، کارآفرین، نویسنده، و مادر شش فرزند را روایت می‌کند که برای آزادی شوهرش راب که به جرم سرقت از بانک به ۶۰ سال زندان در ندامتگاه ایالتی لوئیزیانا محکوم شده است، مبارزه می‌کند. ریچاردسن خود برای نقشش در سرقت سه سال و نیم در زندان بود. در فیلم تصاویر اصلی با ویدیوهای خانگی تلفیق شده است.

فیلم آمریکایی "اولین گاو" به کارگردانی کلی رایکارت کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی در جایگاه سوم فهرست نشریه بریتانیایی قرار دارد. این فیلم اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.

فیلمنامه "اولین گاو" را رایکارت و جاناتان ریموند رمان‌نویس آمریکایی از روی رمان "نیمه‌عمر" (۲۰۰۴) اثر ریموند نوشته‌اند. جان ماگارو، اوراین لی، توبی جونز، یوئن برمنر، آلیا شوکت و رنه اوبرژونوا در فیلم رایکارت بازی کرده‌اند.

داستان فیلم در دهه ۱۸۲۰ روی می‌دهد و درباره "کوکی" فیگوویتز، یک آشپز ماهر (با بازی ماگارو) است که به غرب آمریکا سفر می‌کند و در اورگن عضو گروهی می‌شود که کارشان تجارت پوست حیوانات است. او با یک کارگر مهاجر چینی (لی) به نام کینگ لو که رؤیاهای خودش را دنبال می‌کند دوست می‌شود. این دو آرزو دارند پولدار شوند و طبعاً برای این کار به سرمایه اولیه نیاز دارند. لو به این اشاره می‌کند که یک گاو به منطقه رسیده است: اولین گاو، و این حیوان به شکلی عجیب توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این گاو متعلق به یک مرد انگلیسی عجیب و غریب (جونز) است. اینجاست که نقشه‌ای به ذهن دو مرد آواره می‌رسد: این که در دل شب یواشکی به علفزار بروند و از شیر این گاو برای درست کردن کیک‌های روغنی استفاده کنند. کار آن‌ها می‌گیرد و... "اولین گاو" اولین بار در دنیا اوت ۲۰۱۹ در جشنواره‌ فیلم تلیوراید نمایش داده شد و بعد در جشنواره فیلم نیویورک نیز روی پرده رفت.

"تو این فکرم که تمومش کنم" تازه‌ترین ساخته چارلی کافمن انتخاب چهارم سایت اند ساند است. علاقه‌مندان سینما کافمن فیلمنامه‌نویس و کارگردان نامتعارف آمریکایی را به‌عنوان نویسنده یا یکی از نویسندگان فیلم‌های تحسین‌شده مانند "جان مالکوویچ بودن"، "اقتباس" و "درخشش ابدی یک ذهن پاک" می‌شناسند. "تو این فکرم که تمومش کنم" یک فیلم ترسناک روان‌شناختی است و جسی باکلی، جسی پلمونز، تونی کولت و دیوید تیولیس در آن بازی می‌کنند.

فیلم ترسناکِ روان‌شناختی "سِنت مود" ساخته رز گلس فهرست پنج فیلم اول را کامل می‌کند. داستان درباره مود، یک پرستار خانگی (با بازی مورفید کلارک) است که اخیراً به کلیسای کاتولیک گرویده است. ذهن او درگیر یک رقصنده سابق (جنیفر ایلی) می‌شود که اکنون تحت مراقبت دارد و باور می‌کند روح او را می‌تواند نجات بدهد.  

"سِنت مود" که اولین تجربه کارگردانی رز گلس است، اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و بعد در شصت و سومین جشنواره فیلم لندن BFI از سوی داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره تقدیر شد.

سایت ‌اند ساند سال گذشته نیز یک فیلم بریتانیایی را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد: "یادگاری" به کارگردانی جوانا هاگ با بازی تیلدا سوئینتن و دخترش آنر سوئینتن برن که نگاهی به چالش‌ها و موانع پیش روی یک فیلمساز زن جوان دارد. فیلم مکزیکی "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون فیلم برتر منتخب سایت ‌اند ساند در ۲۰۱۸ بود؛ فیلمی که بعداً نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد و در سه بخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم بلند بین‌المللی جایزه گرفت.

"منک" تازه‌ترین ساخته دیوید فینچر در رده ۳۴ و "تنت" کریستوفر نولان در رده ۳۸ فهرست سایت ‌اند ساند قرار دارند.

فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ به انتخاب سایت ‌اند ساند به شرح زیر است:

۱- "راک عشاق" یا "لاورز راک" (Lovers Rock) به کارگردانی استیو مک‌کویین (بریتانیا)

۲- "زمان/دوران زندان" (Time) به کارگردانی گرت بردلی (آمریکا)

۳- "اولین گاو" (First Cow) به کارگردانی کلی رایکارت (آمریکا)

۴- "تو این فکرم که تمومش کنم" (I’m Thinking of Ending Things) به کارگردانی چارلی کافمن (آمریکا)

۵- "سِنت مود" (Saint Maud) به کارگردانی رز گلس (بریتانیا)

۶- "دیک جانسن مرده است" (Dick Johnson Is Dead) به کارگردانی کرستن جانسن (آمریکا)

۷- "هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه" (Never Rarely Sometimes Always) به کارگردانی الایزا هیتمن (آمریکا/بریتانیا)

۸- "سرزمین آواره‌ها" (Nomadland) به کارگردانی کلویی ژائو (آمریکا)

۹- "Rocks" به کارگردانی سارا گاورون (بریتانیا)

۱۰- "روزها" (Days) به کارگردانی سای مینگ-لیانگ (تایوان)