سرویس سینمایی هنرآنلاین: وقتی جرج کلونی بعد از قرنطینه عمومی در ماه مارس نتوانست به خانه خود در ایتالیا برگردد، چاره‌ای نداشت جز این که که بدون در اختیار داشتن خدمتکار، با خانواده‌اش در خانه سه جریبی خود در لورل کنیون، لس آنجلس بماند.

وقتی کلونی ظرف نمی‌شست یا اتو نمی‌زد، یا با دوقلوهای سه ساله‌اش بازی نمی‌کرد، از دور روی "آسمان نیمه‌شب" (The Midnight Sky)، هفتمین فیلم بلند سینمایی خود در مقام کارگردان کار می‌کرد.

او در گفت‌وگوی تلفنی با ایندی وایر از یک خانه ساحلی در هاوایی گفت: "مجبور بودم در یک دوره فشرده شش ماهه، کارهای مربوط به جلوه‌های ویژه فیلم را انجام بدهم، نه این که بگویم فیلم مملو از صحنه‌های انفجار است."

"آسمان نیمه‌شب" تولید نتفلیکس است و از 23 دسامبر (سوم دی) اکران می‌شود. این فیلم می‌تواند کلونی 59 ساله را برای اولین بار بعد از فیلم برنده اسکار "آرگو" در 2013 (که به همراه شریک و همکار فیلمنامه‌نویس خود گرنت هسلو و بن افلک کارگردان فیلم تهیه کرد)، به رقابت اسکار برگرداند.

George Clooney The Midnight Sky

او می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام بدهد. کلونی که سه سال پیش شرکت تکیلا "کاسامیگو" خود با مشارکت راند گربر را به مبلغ یک میلیارد دلار فروخت، تاکنون هشت بار نامزد اسکار شده و دو بار این جایزه را گرفته است.

کلونی به‌جز "آرگو" که در مقام یکی از تهیه‌کنندگان برنده اسکار بهترین فیلم شد، در 2006 نیز برای فیلم "سیریانا" اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد. او برای فیلم‌های "مایکل کلیتن" (2007)، "روی هوا" (2009) و "فرزندان" (2011) هم نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد بود. کلونی در 2006 برای فیلم "شب بخیر و موفق باشید" درباره ادوارد آر. مارو مجری معروف تلویزیونی، نامزد اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه غیراقتباسی شد، و در 2012 نیز برای فیلم "نیمه ماه مارس" به کارگردانی خودش شانس دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را داشت.

در دورانی که نشان چندانی از ستاره‌های سینما نیست، کلونی یک مورد نادر است. او که در دهه 1980 با بازی در نقش دکتر داگ راس در سریال "ER" به شهرت رسید، این امکان را دارد که برای فیلم‌های خود سرمایه‌گذار پیدا کند و با چراغ سبز روبرو شود (و همین‌طور مجموعه‌های تلویزیونی مانند سریال کوتاه "Catch-22" برای شبکه هولو)، حتی وقتی این فیلم‌ها خیلی هم تجاری نباشند، مانند "اعترافات یک ذهن خطرناک"، اولین فیلمش در مقام کارگردان، و دیگر تجربه‌های کارگردانی‌اش نظیر "کله‌چرمی‌ها"، "مردان آثار ماندگار" و "سابربیکن".

نتفلکیس به ستاره فیلم‌های "ای برادر، تو کجایی"، "خارج از دید"، "سه پادشاه"، سه‌گانه "اوشن"، "جاذبه" و "درود بر سزار!" نزدیک شد تا بلندپرواز‌ترین پروژه کارگردانی خود را کلید بزند: تریلرِ فضایی-علمی تخیلی-دیستوپیاییِ "آسمان نیمه‌شب"، با بودجه‌ای حدود 100 میلیون دلار. این به آن معنی بود که کلونی برای اولین بار در کنار بازیگری باید با جلوه‌های تصویری نیز سر و کله می‌زد. او اکتبر پیش در مراسم تقدیر از خود در جشنواره فیلم لندن گفت: این که خودت را کارگردانی کنی واقعاً سخت است. (اولین نمایش "آسمان نیمه‌شب" هشتم دسامبر در موسسه فیلم آمریکا بود.)

درنهایت، با وجود این که کلونی مجبور شد مراحل پس‌تولید "آسمان نیمه‌شب" را در دوران پاندمی کووید-19 انجام بدهد، نتیجه کار او یک فیلم عامه‌پسند است که می‌تواند تجاری‌ترین پروژه او تا به امروز باشد. فیلم با پشتیبانی نتفلیکس می‌تواند با تماشاگران در سراسر جهان ارتباط برقرار کند، و می‌تواند تحسین رأی‌دهندگان آکادمی اسکار را بخصوص در بخش‌های فنی به همراه داشته باشد، آن هم در شرایطی که در بازار از فیلم‌های بزرگ کمتر نشانی هست.

The Midnight Sky2

تد ساراندوس رئیس بخش تولید محتوا نتفلیکس با تحسین کار کلونی در "آسمان نیمه‌شب" گفت: این فیلم شاید بهترین تجربه کارگردانی دوران کاری کلونی باشد. بازی او در فیلم شگفت‌انگیز است، اما خود فیلم دستاورد فوق‌العاده‌ای است.

درحالی‌که کلونی و هسلو روی فیلمنامه مارک ال. اسمیت (که اقتباسی از "صبح بخیر، نیمه‌شب" نوشته لیلی بروکس-دالتن است)، کار می‌کردند، فیلم‌های علمی تخیلی ریدلی اسکات و "بازگشته" آلخاندرو گونزالس ایناریتو، همین‌طور تجربیات شخصی کلونی با استیون سودربرگ ("سولاریس") و آلفونسو کوارون ("جاذبه") را مرور کردند. "آسمان نیمه‌شب" یک فیلم آرام بدون دیالوگ‌های زیاد است؛ فیلمی اغلب غرق در تفکر که با سکانس‌های اکشن پرشور، نقطه‌گذاری شده است. البته آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که درام فضایی آن‌ها در دوران یک بیماری‌ همه‌گیر جهانی و در شرایطی که خیلی از مردم در قرنطینه و تنها هستند، اکران می‌شود.

کلونی که دوست دارد بگوید تقریباً 60 ساله است (ششم مه 2021 به این سن می‌رسد)، ریش جوگندمی پرپشت گذاشت و 25 پوند (حدود 11.3 کیلو) وزن کم کرد تا نقش اوگاستین یک دانشمند مبتلا به سرطان را بازی کند که بعد از نجات از یک فاجعه هسته‌ای جهانی، به‌تنهایی در یک آزمایشگاه در قطب شمال به سر می‌برد. او روزهای خود را در انزوا می‌گذراند تا این که یک دختر ساکت (با بازی کویلین اسپرینگالِ هفت ساله) پیدا می‌شود، و می‌کوشد با یک سفینه فضاییِ در حال بازگشت که خدمه آن، به رهبری یک زن و شوهر (با بازی فلیسیتی جونز و دیوید اویلوو)، قادر به برقراری ارتباط با کسی در زمین نیستند، ارتباط برقرار کند.    

دانشمند و دختر برای رسیدن به آن‌ها باید در جریان یکی از طوفان‌های قطب شمال، از میان سرزمین‌های بایر و یخی عبور کنند تا به یک ایستگاه دیگر برسند که سیگنال قدرتمندتری دارد. فیلمبرداری این صحنه‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سازندگان "آسمان نیمه‌شب" را رقم زد. آن‌ها ناچار بودند در دل یک طوفان واقعی کار کنند. بادهایی با سرعت 50 مایل در ساعت (80.47 کیلومتر در ساعت) واقعی بودند و توسط یک گروه کوچک با دوربین‌های 65 میلی‌متری سنگین در دمای 40 درجه زیر صفر و درحالی‌که شعاع دید بسیار محدود بود، روی یک یخچال طبیعی در ایسلند فیلمبرداری شدند.

کلونی گفت: ما منتظر باد بودیم. شرایط آب و هوایی کمک کرد. ما به شانس تکیه کرده بودیم و هوا این فرصت را در اختیار ما گذاشت. واقعیت این بود که کنترل اوضاع دست ما نبود.

The Midnight Sky

مورد دیگری که از کنترل کلونی خارج بود، بارداری فلیسیتی جونز بود که سه هفته بعد از شروع تولید گروه را شگفت‌زده کرد. در ابتدا، هسلو و کلونی به این فکر کردند که او را پشت جعبه‌ها پنهان کنند، یا در مرحله پس‌تولید این مشکل را حل کنند، اما خیلی زود تصمیم گرفتند با الهام از فرانسیس مکدورمند در فیلم "فارگو" با بدن در حالِ تغییر جونز کنار بیایند. در صحنه‌های بی‌وزنی بجای سیم یک صندلی مخصوص در اختیار گذاشتند و حرکت‌های پا او را به‌طور دیجیتالی اصلاح کردند.

کلونی دراین‌باره گفت: او جوری نقش‌آفرینی نکرد که انگار باردار نیست. این یکی از اتفاقات خوش فیلم بود و یک لایه کامل به کار اضافه کرد.

دوره فشرده ساخت جلوه‌های ویژه کلونی را به این نتیجه رساند که تکنولوژی از زمان ساخت فیلم "جاذبه" چقدر تغییر کرده است. فیلمبرداری بخشی از "آسمان نیمه‌شب" که در فضا اتفاق می‌افتد، به گفته کلونی "به‌مراتب پیچیده‌تر بود"، و جیم بیسل طراح صحنه برای طراحی سفینه فضایی تازه‌ترین علوم ناسا را مطالعه کرد.

بعد از پایان فیلمبرداری، کلونی یک هفته روی تدوین فیلم کار کرد و بعد ماجرای قرنطینه عمومی پیش آمد. سپس او و استیون میریونی تدوینگر برنده اسکار ("قاچاق") بیشتر روی صحنه‌ها کار کردند تا بین صحنه‌های قطب شمال و سفینه فضایی توازن برقرار شود. اکنون پس از چند ماه کار، فیلم جدید کلونی آماده نمایش شده است و به نظر در بهترین زمان ممکن نیز اکران می‌شود. "آسمان نیمه‌شب" درنهایت، یک قصه دیستوپیایی درباره اهمیت ارتباط انسانی است.  

علی افتخاری