سرویس سینمایی هنرآنلاین: شانزده فیلم به بخش مستندهای کارآفرینی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران - سینما حقیقت راه یافته‌اند.

یکی از این آثار مستند "مهدی" ساخته بنفشه جاهد است. این مستند به داستان زندگی مهدی ناصربافقی مدیرعامل شرکت معین دام می‌پردازد که برای استخدام افراد در کشتارگاه خود، از اشخاصی که سوء سابقه دارند دعوت به همکاری می‌کند. درواقع او در کنار ایجاد کارآفرینی، به افراد معتاد و مجرمان کمک می‌کند.

بنفشه جاهد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم و چگونگی پرداخت به آن، گفت: سوژه‌های مرتبط با اشتغال‌زایی و کارآفرینی سوژه‌های مناسبی برای ساخت فیلم‌های مستند هستند. این‌گونه فیلم‌ها می‌توانند دیده شوند، اما این مهم زمانی عملی خواهد شد که سیاست‌گذاران و مسئولان مرتبط با حوزه فیلم و سینما حمایت بیشتری از فیلمسازان داشته باشند تا بودجه لازم برای ساخت این‌گونه مستندها فراهم شود.

وی افزود: البته در این زمینه جشنواره‌های فیلم عاملی مهم، تأثیرگذار و انگیزشی برای فیلمسازان به‌حساب می‌آیند. جشنواره‌های موضوعی و یا تخصیص بخشی از هر جشنواره به موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌تواند مشوقی باشد برای اینکه توجه فیلمسازان بیشتر به ساخت فیلم‌هایی با موضوع کارآفرینی معطوف شود. مانند جشنواره سینما حقیقت که یکی از بخش‌های ویژه خود را به‌عنوان "کارآفرینی" اختصاص داده است.

این مستندساز درباره تأثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی مستندهایی با موضوع کارآفرینی در تغییر وضعیت شرایط کنونی توضیح داد: اخیراً شاهد فیلم‌های مستند بسیار زیادی با موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی هستیم، اما این فیلم‌ها تأثیری که باید را ندارند. چراکه اصولاً به‌صورت حرفه‌ای ساخته نمی‌شوند.

جاهد ادامه داد: این روزها تعداد زیادی از مستندهای تلویزیونی و گزارش‌های خبری و ... با موضوع کارآفرینی و اشتغال‌زایی را می‌بینیم ولی نگاه فیلمساز به موضوع عمیق نبوده و روی سوژه پرداخت لازم انجام نشده است. رسالت جشنواره‌های فیلم نیز همین بوده که به‌صورت خیلی حرفه‌ای به این موضوع نگاه کنند تا تفاوت فیلم‌های مستند تلویزیونی با فیلم‌های مستند حرفه‌ای بیشتر نمود پیدا کند.

کارگردان مستند "مهدی" در ادامه بیان کرد: اگر هدف این باشد که تأثیرگذاری زیادی بر بحث اشتغال‌زایی داشته باشیم، باید در زمینه‌های مختلف ازجمله پژوهش، نگاه حرفه‌ای به سوژه، انتخاب سوژه‌های تأثیرگذارتر، میزان بودجه و ... توجه بیشتری داشت تا فیلمی تأثیرگذار در این زمینه‌ها تولید شود.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از تفاوت‌های مستندها و گزارش‌های تلویزیونی با فیلم‌های مستند حرفه‌ای، ماندگار بودن فیلم‌های مستند حرفه‌ای است. اغلب فیلم‌های مستند تلویزیونی یک‌بارمصرف هستند درحالی‌که فیلم‌های مستند حرفه‌ای بدون تاریخ انقضا بوده و ماندگاری خیلی بیشتری دارد. همچنین در خصوص تأثیرگذاری بیشتر فیلم‌های مستند باید عمیق‌تر به بحث‌های اقتصادی پرداخت شود و جزئیات بحث‌های مالی و تجربه‌های کارآفرینان برتر و موفق نیز در فیلم لحاظ شود.

جاهد در ادامه عنوان کرد: اگر یک فیلم مستند با موضوع کارآفرینی تبدیل به یک رپرتاژ آگهی نشود، می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. در نتیجه فیلمساز باید مراقب باشد تا فیلمش با فاصله گرفتن از آگهی تبلیغاتی شدن، بر صداقت و نگاه مخاطبان فیلم اثر سوء نگذارد. اگر فیلم مستند جنبه تبلیغاتی نداشته باشد، مخاطب به صداقت فیلمساز اعتماد بیشتری کرده و ما شاهد اتفاقات بهتری می‌شویم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که یک کارگردان خانم برای ساخت مستند با آن‌ها مواجه است، توضیح داد: در کل ساخت فیلم از هر سوژه مشکلات خودش را دارد. من هم برای ساخت مستند "مهدی" که در مورد یک کارآفرین بود و در فضای کشتارگاه روایت می‌شد با مشکلات خاصی روبرو بودم. حضور در کشتارگاهی خارج از شهر و قرار گرفتن در محیطی مردانه که پر از خون و خشونت بود، برای من به‌عنوان یک فیلمساز زن سخت بود. اما برای پژوهش، بررسی لوکیشن و دیگر موارد باید به‌صورت مکرر در آن فضا حضور پیدا می‌کردم. همچنین ساخت فیلم‌های مستند با موضوع کارآفرینی به دلیل پرمشغله بودن کارآفرینان کاری است که پیگیری و پشتکار بسیار می‌خواهد. اما درنهایت از این تجربه خشنودم.

چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت از 25 آذرماه تا 2 دی‌ماه با دبیری محمد حمیدی مقدم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.