سرویس سینمایی هنرآنلاین:  نشست خبری سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره با اصحاب رسانه ظهر امروز شنبه 15 آذرماه به شکل آنلاین برگزار شد.

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای سخنان خود با درود به شهدای اسلام و شهید محسن فخری‌زاده و پاسداشت یاد درگذشتگان سینمای ایران در سال جاری در ابتدای سخنان خود گفت: به واسطه همه گیری ویروس کرونا رویدادهای سینمایی در دنیا را با چالش‌های مختلفی روبه رو ساخت. ستاد برپایی جشنواره فیلم فجر نیز رایزنی‌های مختلفی را در این زمینه با کارشناسان سینما و فعالان حوزه سلامت برپا کرد. جلسات مختلفی برپا شد و از تعطیلی جشنواره تا تعویق آن به بهار 1400 و شکل‌ها‌ی دیگری مورد نظر بود و گزینه‌هایی پیش‌روی ما قرار داد.

 دبیر جشنواره افزود: با شیوع کرونا جشنواره‌ها در دنیا شیوه‌های مختلفی را برگزیدند. برخی جشنواره‌ها آنلاین برگزار شدند، جشنواره فیلم‌ کودک در ایران به شیوه آنلاین و فیزیکی برگزار شد. انتخاب شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر دشوار بود.

 طباطبایی‌نژاد گفت: ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این رویداد بود، اما نمی‌دانستیم که آیا این بهترین تصمیم است؟ جمع‌بندی‌های متعدد ما با اهالی سینما در شورای سیاستگذاری ما را به دو رویکرد رساند. در وهله اول برپایی جشنواره فقط برای داوران جشنواره است. یعنی جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را خواهند دید. اگر در روزهای پیش رو وضعیت سلامت رو به بهبود برود، اولین گزینه این است که آثار کاندیدای هیئت داوران از جمع فیلم‌های رسیده در بخش‌های گوناگون برای مخاطبان اولویت اول، (اهالی سینما و رسانه) و در اولویت دوم برای مخاطبان به شیوه 50 درصدی به نمایش درآید.

او همچنین اظهار کرد: جشنواره در دوره‌های گذشته با کمترین هزینه برگزار شده است و حتی درآمدزایی داشته است، امسال بحث اسپانسر با شرایط موجود دور از ذهن است اما تلاش می‌کنیم تا در پایین‌ترین اتفاق رقم بخورد. تلاش می‌کنیم گفت‌وگو درباره آثار از طریق صداوسیما و پلتفرم‌ها شکل بگیرد و صحبت‌هایی در این زمینه شده است تا برنامه‌های متنوعی ساخته شود و اگر نشست خبری نداریم صاحبان آثار در برنامه‌های مختلف حضور یابند و درباره آثار خود  به ایراد سخن بپردازند.

دبیر این دوره درباره تعداد آثار بخش مسابقه نیز بیان کرد: پیش بینی ما بین 40 تا 50 اثر است البته پس از تقاضا تعداد دقیق اعلام خواهد شد اما براساس پروانه‌های دریافتی این رقم به نظر می‌رسد در جشنواره حضور داشته باشند.

او ادامه داد: جشنواره فیلم‌های سینمایی به شکل آنلاین آن تقریبا غیرممکن است، البته به مدل‌هایی از آنلاین فکر کردیم که نمایش فیلم در آن نمی‌گنجد. در جشنواره فیلم کودک و نوجوان با صاحبان آثار صحبت‌هایی داشتم و آن‌ها نگران آثارشان بودند چرا که تضمینی وجود ندارد تا آثار سرقت نشوند و این ریسک نامعقول و ناممکنی بود. بنابراین جشنواره به شکل آنلاین برگزار نخواهد شد.

 دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره چرایی برپایی جشنواره در شرایط کرونایی گفت: جشنواره آثار یکسال تولید شده سینمای ایران را در اختیار داوران قرار می‌دهد و داوران 27 سیمرغ را در بخش‌های مختلف به آثار اهدا خواهد کرد. جشنواره با حفظ اولویت سلامت سینماگران و مخاطبان برای هیئت داوران برگزار می‌شود. گام دوم این است که اگر ما بر اساس پروتکل‌ها، توانستیم فیلم‌ها را برای سینماگران و رسانه‌ها نمایش دهیم، آثار کاندیدا شده داوران را برای این طیف نمایش خواهیم داد. گام سوم این است که از 12 بهمن با رعایت پروتکل‌ها فیلم‌ها را برای مردم هم نمایش دهیم. اما در حال حاضر، در گام اول  و نمایش فیلم‌ها برای داوران قرار داریم.

او ادامه داد: ما می‌توانیم در یک زیست متناسب با شرایط کرونا، وضعیت معیشت و کار فرهنگی خود را امتداد دهیم. کسی نمی‌تواند بگوید کرونا چه روزی از بین خواهد رفت. مهم این است که ما بتوانیم در این شرایط خود را وقف دهیم و بهترین گزینه را بیابیم. تعطیلی جشنواره ساده‌ترین گزینه بود و بهترین گزینه نبود. شرایط بهار هم با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برپایی جشنواره کار ساده‌ای نبود. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینه‌ها معایب و محاسنشان درج شد و علت تأخیر انتشار فراخوان جشنواره سی و نهم، مطالعه و رایزنی‌های فراوان و جمع‌آوری همه پیشنهادها بود. اکثر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه می‌تواند منطقی‌ترین گزینه باشد.‌

طباطبایی‌نژاد گفت: قول می‌دهم  امسال چند فیلم ماندگار در جشنواره خواهیم داشت. البته فیلم آقای فرهادی را بعید می‌دانم که به جشنواره برسند چون تا دی ماه فیلمبرداری دارند.