سرویس سینمایی هنرآنلاین: مازیار مشتاق گوهری در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت با فیلم مستند "ناخدا دریایی" در بخش ملی شرکت کرده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره خط اصلی داستان این فیلم گفت: همان‌طور که از اسم فیلم پیداست "ناخدا دریایی" داستان یکی از سفرهای آقای قیوم بلوچ معروف به ناخدا دریایی است که به دریا‌های دور مانند هند و سومالی برای صیادی رفته است.‌ داستان اصلی این فیلم روایت اتفاقاتی است که در یک سفر دریایی برای ملوان‌ها و ناخداهای ایرانی می‌افتد. کسانی که ۷۰ درصد ماهی‌های صنعتی کشور را تأمین می‌کنند. درواقع این فیلم به صیادان بلوچ ما که با لنج سنتی، چوبی و نسبتاً کوچک به دریا می‌روند پرداخته است.

او در ادامه بیان کرد: داستان "ناخدا دریایی" روایت یکی از سفرهایی است که این دوستان به دریا می‌روند، با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند، چه اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد، چگونه صیادی می‌کنند و چه روابطی روی دریا با یکدیگر دارند، اما زیر متن‌های مخصوص خود را نیز دارد که زیر متن اصلی آن مرتبط با موضوع محیط زیستی است. اتفاقات و خسارت‌های ناخواسته‌ای که به دلیل قدیمی بودن سیستم صیادی و نداشتن امکانات به محیط زیست وارد می‌شود.

گوهری در خصوص چالش‌هایی که هنگام ساخت این فیلم با آن‌ها مواجه بوده‌اند نیز گفت: ۷۰ روز روی سطح دریا بودن کار راحتی نیست. در درجه اول تدارکات سفر و تأمین بودجه ما را دچار مشکل کرد، اما مشارکت خوب منطقه آزاد چابهار در حل مشکلات به کمک ما آمد تا بتوانیم ساخت فیلم را محقق کنیم. از طرف دیگر به سبب معرفت و دوستی صاحب و ناخدای لنج و ملوانان همه این سختی‌ها جبران شد. ما پیش از آن تجربه چنین کاری را نداشتیم؛ شاید دفعاتی به دریا رفته بودیم و سوار قایق شده بودیم، اما تجربه سفر طولانی با لنج در دریا را هرگز نداشتیم و این اتفاق مهم‌ترین و سخت‌ترین تجربه و چالش ما بود. ازجمله مشکلات دیگر خرابی لنج و خطراتی مبنی بر حمله دزدان دریایی و ازاین‌دست چالش‌ها بود که با آن‌ها مواجه بودیم.

کارگردان مستند "زیمُل بلوچستان" درباره میزان تأثیرگذاری سینمای مستند در گشودن زوایای جدید در پرداختن به سوژه‌های ناب و دست‌نخورده برای مخاطب توضیح داد: اجحافی که همیشه در حق مستندسازان و فیلم‌های مستند می‌شود این است که آن‌ها عرصه‌ای برای نمایش فیلم‌هایشان ندارند، مگر اینکه فیلم پشتوانه‌ای تلویزیونی داشته باشد. یعنی سفارش‌دهنده آن از ابتدا تلویزیون باشد. البته من این شانس را داشته‌ام که با تلویزیون همکاری کنم و اثرم از این مدیوم پخش شود، اما مگر چند نفر این شانس را دارند تا با تلویزیون همکاری کنند.

این کارگردان گفت: "ناخدا دریایی" فیلمی نیست که برای تلویزیون بوده باشد یا به دلیل مدت‌زمان زیاد امکان پخش از تلویزیون را داشته باشد، بر همین اساس ما مستندسازان برای نمایش‌های فیلم‌هایمان جشنواره‌ها و مهم‌ترین آن‌ها جشنواره مستند را داریم. بنابراین جشنواره‌ای مانند سینما حقیقت می‌تواند بستر مهمی برای نمایش و معرفی فیلم و سازنده فیلم‌های مستند باشد که در این صورت فیلمساز پیام گنجانده در اثر را به مخاطب منتقل می‌کند و مهم‌تر این که از طرف مخاطبان خود بازخورد خواهد داشت. "سینما حقیقت" مهم‌ترین اتفاقی است که برای فیلم‌های مستند در کشور ما رخ می‌دهد.

مشتاق گوهری درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره بیان کرد: آنلاین بودن آن‌قدر هم اتفاق بدی نیست و من از این نوع برگزاری بسیار استقبال می‌کنم، چراکه ما می‌توانیم میزان مخاطب بیشتری را برای آثار خود داشته باشیم که این همان هدف من فیلمساز است.

او افزود: درست است که این جشنواره برای اولین بار برگزاری آنلاین را تجربه می‌کند و ما تاکنون چنین تجربه‌ای نداشتیم و حتی ممکن است کاستی‌هایی در آن وجود داشته باشد، اما درنهایت این اتفاق خوبی است. فکر می‌کنم بعد از عادی شدن شرایط هم بخش پخش آنلاین را برای مخاطبان علاقه‌مند داشته باشیم. شاید برای هر کسی مقدور نباشد که در کاخ جشنواره حضور پیدا کند و به‌صورت حضوری و فیزیکی در سالن سینما شرکت داشته باشد اگرچه تماشای فیلم در سالن سینما لطف خاص خود را دارد.

کارگردان مستند "سه چانک" در پایان گفت: با وجود این که امسال امکان حضور و دیدار دوستان از نزدیک، گفت‌وشنودها، حضور در کارگاه‌ها و غیره وجود ندارد، اما من به برگزاری آنلاین جشنواره بسیار خوش‌بین هستم و امیدوارم در آینده این بخش فراموش نشود و همچنان شاهد نمایش آنلاین فیلم‌ها باشیم زیرا امکان بیشتری وجود دارد تا مخاطب از فیلم‌ها استفاده کند و ما نیز از این طریق به هدفمان که جذب مخاطب بیشتر است، نزدیک می‌شویم.

چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت از 25 آذرماه تا 2 دی‌ماه با دبیری محمد حمیدی مقدم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.