سرویس سینمایی هنرآنلاین: چنگیز جلیلوند مدیر دوبلاژ و گوینده باسابقه سینما و تلویزیون که در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف بود، روز یکشنبه دوم آذر در 80 سالگی درگذشت. او در چند روز گذشته به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود.

او که صدایی باصلابت و تأثیرگذار داشت، در دوران کاری طولانی خود در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای بازیگرانی چون مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و در فیلم‌های سینمایی ایرانی به‌جای بازیگرانی مانند محمدعلی فردین، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری و سعید راد حرف زد.

جلیلوند در آبان 1319 در شیراز به دنیا آمد. او فعالیت هنری خود را در سال 1336 و با تئاتر به همراه ابوالحسن تهامی آغاز کرد. دو سال بعد نخستین بار در فیلم سینمایی "آقای شانس" بر پرده نقره‌ای حضور یافت. "آرشین مالالان"،"دختر همسایه" و "بندرگاه عشق" از دیگر فیلم‌های او در این سال‌هاست.

او پس از انقلاب اسلامی به مدت بیست سال به آمریکا سفر کرد و از سال  1377 بار دیگر به عرصه هنر بازگشت و در آثاری چون "فیتیله و ماه پیشونی"، "قصه عشق پدرم"، "این سیب هم برای تو"، " قلاده‌های طلا" و "ترمینال غرب" در سینما به ایفای نقش پرداخت.

آخرین حضور مرحوم جلیلوند بر روی صحنه، با نمایش "پدر" به کارگردانی محمود زنده‌نام سال 1396 در پردیس تئاتر شهرزاد رقم خورد.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.