سرویس سینمایی هنرآنلاین: پس از پشت سر گذاشتن جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شکل آنلاین، با فرارسیدن آذرماه به زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت نیز نزدیک می‌شویم. بیژن میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره سینما حقیقت، گفت: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین را باید به‌عنوان یک فرصت در نظر گرفت. در نتیجه فیلمسازان، مخاطبان و سازمان‌های برگزارکننده باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

او افزود: شاید بزرگ‌ترین چالش در برگزاری آنلاین جشنواره‌ها در ایران، ماجرای قاچاق فیلم‌ها باشد. تیم برگزاری این رویداد، باید امنیت فیلم‌ها را تضمین کند تا آثاری که در جشنواره شرکت کرده‌اند، کپی نشوند. تماشاگران و مخاطبان سینما حقیقت کم نیستند، شیوه آنلاین در وضعیت شیوع ویروس کرونا، راهی بی‌خطر برای فیلم‌ دیدن است. با برگزاری آنلاین، ارتباط سینمادوستان و جشنواره‌ها حفظ می‌شود.

میرباقری بیان کرد: برگزاری آنلاین جشنواره‌ها ممکن است به فیلمسازان و صاحبان آثار لطمه بزند. هیاهوی جشنواره به معنای مثبتش، فضای تبلیغاتی و فرهنگی که برای فیلم‌ها ایجاد می‌کند منجر به گفتمانی مستقیم بین فیلمساز و مخاطب می‌شود، اما در این شکل از برگزاری طبیعی است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

کارگردان "طبقه سوم" در ادامه گفت: فکر می‌کنم در این شرایط، نقش رسانه‌ها و افرادی که مخاطب جدی سینما هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گروهی که تولید محتوای فرهنگی انجام می‌دهند، باید به کمک فیلمسازهای حاضر در جشنواره‌های آنلاین بیایند و فضای فکری هر فیلمساز را به جامعه و دوستداران سینما و هنر منتقل کنند.

کارگردان فیلم سینمایی "دوزخ، برزخ، بهشت" همچنین درباره پیش‌بینی از نحوه برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران بعد از کرونا اظهار کرد: بدون شک در معادلات سال‌های آینده و پیچیدگی‌هایی که جهان به خودش می‌گیرد، باید به بررسی و نمایش آنلاین به‌عنوان یک گزینه تمام‌عیار و حتی صددرصدی فکر کرد. اما با توجه به اینکه فیلمساز به فضای تبلیغاتی که در جشنواره‌ها به وجود می‌آید نیاز دارد، در سال‌های بعد، ترکیبی از برگزاری آنلاین و حضوری را تجربه می‌کنیم.

میرباقری در پایان افزود: در حوزه سینمای مستند، ما باید مسائل نمایش آنلاین را نه‌فقط در جشنواره‌ها، بلکه در طول سال گسترش دهیم و به پلتفرم‌های تخصصی که فقط متمرکز بر نمایش فیلم‌های مستند هستند، فکر کنیم.

 چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرماه و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید-19 به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار خواهد شد.