سرویس سینمایی هنرآنلاین: در هفته‌ای که گذشت تعداد کشورهایی که تاکنون نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کردند به عدد 37 رسید.

یونان، سوئد، پرو، اسلواکی، اسپانیا، بلغارستان، کاستاریکا، هلند، گواتمالا و مالزی تازه‌ترین کشورهایی هستند که وارد رقابت شده‌اند.

"سیب‌ها" (Apples) اولین تجربه کارگردانی کریستوس نیکو به نمایندگی از یونان در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار شرکت می‌کند. این فیلم که تولید مشترک یونان، لهستان و اسلوونی است، سپتامبر امسال فیلم افتتاحیه بخش افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز بود و بعداً در جشنواره‌های تلیوراید و تورنتو و بخش مسابقه جشنواره تسالونیکی نیز نمایش داده شد.

"سیب‌ها" داستان مردی است که در بحبوحه یک پاندمی که منجر به فراموشی فراگیر شده است، تلاش می‌کند حافظه خود را بازیابد. عموم منتقدان سینما از این فیلم استقبال کرده‌اند. کیت بلانشت و تیم او در شرکت درتی فیلمز، مدیران تولید "سیب‌ها" هستند.

Apples

"سیب‌ها"

یونان تا سال پیش 39 بار در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد و پنج بار در این بخش نامزد شد، اما تاکنون برنده نشده است. "Dogtooth" به کارگردانی یورگوس لانتیموس تولید 2009 آخرین فیلم یونانی است که به فهرست پنج نامزد نهایی بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد.

درام خانوادگی "چارتر" (Charter) ساخته آماندا کرنل به نمایندگی از سوئد به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره ساندنس روی پرده رفت و اولین نمایش آن در اروپا در جشنواره گوته‌بورگ بود.

داستان درباره زنی به نام آلیس (آنه دال تورپ) است که بعد از یک طلاق دشوار، ماه‌هاست دو بچه خود را ندیده است. شوهر سابقش (اِسویر گودناسون) در شمال سوئد در انتظار صدور حکم نهایی حضانت است و به او اجازه نمی‌دهد با بچه‌ها دیدار کند. وقتی یکی از پسرها در نیمه‌شب، گریه‌کنان به آلیس تلفن می‌زند، او وارد عمل می‌شود و بچه‌ها را می‌رباید تا در یک سفر چارترِ غیرقانونی، به جزایر قناری ببرد.

Charter

"چارتر"

"چارتر" اولین فیلم کرنل بعد از فیلم تحسین‌شده "Sami Blood" است که برنده دو جایزه جشنواره فیلم ونیز، چهار جایزه گولدباگ و جایزه اژدها بهترین فیلم نوردیک در جشنواره گوته‌بورگ شد.

"چارتر" پنجاه و نهمین فیلمی است که سوئد از 1956 به آکادمی معرفی کرده است. تنها فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن بیش از سوئد در تاریخ جوایز آکادمی فیلم به بخش فیلم بلند بین‌المللی معرفی کرده‌اند. این کشور تاکنون 16 بار در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد دریافت جایزه شده و سه بار برای فیلم‌های "چشمه باکرگی" (1960)، "همچون در یک آینه" (1961) و "فانی و الکساندر" (1983)، هر سه به کارگردانی اینگمار برگمان، این جایزه را دریافت کرده است. برگمان و فدریکو فلینی (1957 و 1958) تنها کارگردان‌هایی هستند که دو سال پیاپی بنده اسکار این بخش شدند. سوئد آخرین بار در 2017 با فیلم "مربع" ("میدان") ساخته روبن اوستلوند نامزد جایزه فیلم بلند بین‌المللی شد.

"ترانه بی‌نام" (Song Without a Name)، اولین فیلم بلند داستانی ملینا لئون، نماینده پرو در جوایز اسکار سال آینده خواهد بود.

داستان در 1988 در پرو روی می‌دهد و درباره قاچاق کودکان است. قصه بر مبنای حوادث واقعی نوشته شده و درباره زنی به نام جورینا (با بازی پاملا مندوزا) است که دختر تازه متولدشده‌اش را از یک کلینیک می‌دزدند. تلاش جورینا برای پیدا کردن بچه‌اش پای او را به دفتر یک روزنامه مهم باز می‌کند، جایی که با یک روزنامه‌نگارِ تنها آشنا می‌شود که تحقیقات در این زمینه را آغاز می‌کند.  

Song Without a Name

"ترانه بی‌نام"

اولین نمایش جهانی "ترانه بی‌نام" در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن 2019 بود و بعد در جشنواره مونیخ جایزه سینه‌ویژن را برد. فیلم در جشنواره استکهلم جایزه اسب برنزی بهترین فیلم را دریافت کرد و در جشنواره تسالونیکی هم جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد و  به‌جز آن در جشنواره‌های بین‌المللی دیگری نیز نمایش داده شده و جوایز متعددی گرفت.   

پرو از 1968 تا سال پیش 26 فیلم به اسکار معرفی کرد و با فیلم "شیر افسوس" (2009) به کارگردانی کلودیا یوزا در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد  شد.

"گزارش آشویتس" (The Auschwitz Report) ساخته پیتر ببیاک، به نمایندگی از اسلواکی در جوایز اسکار سال آینده رقابت خواهد کرد. این فیلم تولید مشترک جمهوری اسلواکی، جمهوری چک، لهستان و آلمان است.

فیلم از روی ماجرایی واقعی ساخته شده و درباره رودولف وربا و آلفرد وتسلر، دو یهودی اسلواکِ جوان در اردوگاه کار اجباری آشویتس است که در 1944 با یک سند درباره نسل‌کشی برنامه‌ریزی‌شده در این اردوگاه، فرار می‌کنند. آن‌ها می‌کوشند مردم را از آنچه در آشویتس می‌گذرد باخبر کنند. با گذشت سال‌ها همچنان از گزارش وربا/وتسلر به‌عنوان یک عامل مهم در نجات جان صدها هزار انسان یاد می‌شود.

The Auschwitz Report1

"گزارش آشویتس"

پیتر ببیاک کارگردان "گزارش آشویتس" سازنده فیلم "خط" است که در 2017 در جشنواره فیلم کارلووی واری جایزه بهترین کارگردان را برد. این درام جنایی آن سال نماینده اسلواکی در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی بود.

"گزارش آشویتس" بیست و چهارمین فیلمی است که اسلواکی از 1993 برای رقابت در اسکار به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"سنگر بی‌پایان" (The Endless Trench) به کارگردانی مشترک آیتور آرِگی، یون گارانیو و خوزه ماری هویناگا، سه فیلمساز اهل منطقه خودمختار باسک در بیلبائو، نماینده اسپانیا در نود و سومین دوره جوایز اسکار خواهد بود.  

این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین نمایش داده شد و  جایزه صدف نقره‌ای بهترین کارگردان همین‌طور جایزه بهترین فیلمنامه را برد. فیلم در سی‌ و چهارمین دوره جوایز گویا در اسپانیا نیز نامزد دریافت 15 جایزه بود و درنهایت برنده دو جایزه بهترین بازیگر زن (بلن کوئستا) و صدا شد.

The Endless Trench

"سنگر بی‌پایان"

داستان "سنگر بی‌پایان" در چند دهه در یک دهکده کوچک اسپانیایی روی می‌دهد و درباره مردی است که در 1936 در دوران جنگ داخلی اسپانیا، از ترس این که جان خود را از دست بدهد در خانه خود پنهان می‌شود و برای 33 سال همان‌جا می‌ماند و در این مدت همسرش از او مراقبت می‌کند.

شرکت نتفلیکس حق پخش "سنگر بی‌پایان" در آمریکا را در اختیار دارد. این فیلم تولید مشترک اسپانیا و فرانسه است.

اسپانیا سال گذشته "رنج و افتخار" به کارگردانی پدرو آلمودوار با بازی آنتونیو باندراس را به آکادمی معرفی کرد که بیستمین نامزدی اسکار این کشور را در تاریخ جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی به همراه داشت. اسپانیا بعد از فرانسه (40) و ایتالیا (31)، بیشترین تعداد نامزدی در این بخش را دارد و چهار بار برای فیلم‌های " آغازی دوباره" (خوزه لوئیس گارسی، 1982)، "روزگار خوش" (فرناندو تروئبا، 1992)، "همه چیز درباره مادرم" (پدرو آلمودوار، 1992) و "دریای درون" (آلخاندرو آمنابار، 2004)، برنده اسکار شده است.

درام خانوادگی "پدر" (The Father) ساخته مشترک کریستینا گِروزِوا و پیتر والچانوف نماینده بلغارستان خواهد بود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: واسیل، همسرش والنتینا را بعد از سال‌ها زندگی مشترک از دست می‌دهد. وقتی یک زن در مراسم تدفین والنتینا ادعا می‌کند که زن مرده به او تلفن زده است، واسیل می‌کوشد با کمک یک واسطه احضار ارواح معروف، با زنش ارتباط برقرار کند. پاول پسر واسیل می‌کوشد پدرش را سر عقل بیاورد، اما او با لجاجت بر کار خود اصرار دارد.  

The Father

"پدر"

"پدر" اولین بار در دنیا ژوئیه 2019 در جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری روی پرده رفت و جایزه گوی بلورین بهترین فیلم را برد. فیلم از آن زمان تاکنون در ده‌ها جشنواره بین‌المللی دیگر ازجمله تورنتو، لندن، ریکیاویک، شیکاگو و گوته‌بورگ نیز نمایش داده شده است.

بلغارستان از 1977 تا سال پیش 30 فیلم به بخش فیلم بلند بین‌المللی معرفی کرد که هیچ‌یک از آن‌ها نامزد نشدند.

"سرزمین خاکستر" (Land of Ashes) به کارگردانی سوفیا گیروس به نمایندگی از کاستاریکا در بخش فیلم بین‌المللی رقابت می‌کند.

فیلم درباره دختری 13 ساله به نام سِلوا است که در شهری ساحلی در کارائیب زندگی می‌کند. بعد از آن که مادر سلوا به‌طور ناگهانی ناپدید می‌شود، او باید از پدربزرگش که دیگر علاقه‌ای به ادامه زندگی ندارد، مراقبت کند.

Land of Ashes

"سرزمین خاکستر"

"سرزمین خاکستر" اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش هفته منتقدان جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و بعداً در جشنواره‌های بین‌المللی مختلف ازجمله آتن، قاهره (جایی که جایزه بهترین فیلم هفته منتقدان را برد)، مونیخ، ورشو، مومبای، ریودوژانیرو و گوته‌بورگ روی پرده رفت.

"سرزمین خاکستر" نهمین فیلمی است که کاستاریکا از 2005 برای رقابت در اسکار به آکادمی می‌فرستد. این کشور تاکنون نامزد نشده است.

هلند با "بولادو" (Buladó) دومین فیلم بلند داستانی ایِ‌شِی ژانگا به اسکار می‌رود.

داستان این فیلم خانوادگی در جزیره کوراسائو در دریای کارائیب جنوبی روی می‌دهد و تاریخی شفاهی از بردگان محلی است. فیلم ماجراهای کنزا دختری 11 ساله را دنبال می‌کند که بعد از مرگ مادرش خود را بین پدرِ لااَدری و پدربزرگ روحانی خود گرفتار می‌بیند.

Buladó

"بولادو"

"بولادو" اولین بار دوم اکتبر در جشنواره فیلم هلند روی پرده رفت و بعد در جوایز گوساله طلایی جایزه بهترین فیلم را برد.

هلند از 1959 تا سال پیش 52 فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور هفت بار نامزد اسکار فیلم بلند بین‌المللی شد و سه بار برای فیلم‌های "حمله" (1986) به کارگردانی فونس رادماکرش، "خط آنتونیا" به کارگردانی مارلین گوریس (1995) و "کاراکتر" (1997) به کارگردانی مایک فان دیم جایزه این بخش را گرفت. هلند آخرین بار در 2003 با فیلم "خواهران دوقلو" به کارگردانی بن سومبوخارت نامزد اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد.

"زن گریان" (La Llorona /  The Weeping Woman) به کارگردانی خایرو بوستامِنته به نمایندگی از گواتمالا به آکادمی معرفی شد.

این فیلم ترسناک، تلفیقی از داستان زن گریان از اساطیر آمریکای لاتین و واقعیت دنیای معاصر است که در دل داستانی درباره پیامدهای جنایت نسل‌کشی اجتماع مایاها در گواتمالای دهه 1980 شکل می‌گیرد. قصه فیلم از جایی قالب رئالیسم جادویی به خود می‌گیرد و ماجراهای انریکه، یک ژنرال بازنشسته را دنبال می‌کند که کشتار مایاها با نظارت او انجام شد. او اکنون گرفتار جنایات ویرانگر خود و احتمالاً یک نیروی فراطبیعی خشمگین است که خودش و خانواده‌اش را هدف قرار داده است.

La Llorona

"زن گریان"

ریگوبرتا منچو توم سیاستمدار و نویسنده گواتمالایی برنده جایزه صلح که خود از بازماندگان نسل‌کشی است، در "زن گریان" بازی کرده است. فیلم اولین بار سال گذشته در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و بعداً در جشنواره‌های تورنتو و ساندنس نیز حضور داشت.   

گواتمالا اولین بار در 1994 در رقابت اسکار شرکت کرد و "زن گریان" تنها سومین فیلمی است که این کشور تاکنون به اسکار فرستاده است. "Ixcanul" اولین فیلم بلند داستانی بوستامِنته نیز در 2015 نماینده این کشور در اسکار بود.

مالزی نیز با تریلر فراطبیعی "روح" (Roh / Soul) ساخته امیر ازوان شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند. داستان درباره خانواده‌ای است که وقتی یک دختر کوچک عجیب و غریب پیامی ترسناک برایشان می‌آورد، زندگی خود را ازاین‌رو به آن رو می‌بینند.

اولین نمایش جهانی فیلم در جشنواره سنگاپور بود و بعداً در چند جشنواره دیگر نیز نمایش داده شد.

Roh

"روح"

"روح" ششمین فیلمی است که مالزی از سال 2004 تاکنون به اسکار می‌فرستد. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی، اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) به پایان می‌رسد.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بین‌المللی که شامل 10 فیلم است، 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) اعلام می‌شود. اسامی پنج نامزد نهایی این بخش 15 مارس 2021 (25 اسفند 1399) همراه با نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

نود و سومین دوره جوایز اسکار با حدود دو ماه تأخیر نسبت به سال‌های گذشته، 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند و درنهایت جایزه این بخش به "انگل" ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی رسید.

علی افتخاری