سرویس سینمایی هنرآنلاین: درحالی‌که انتظارها برای دیدن فیلم "مَنک" (Mank) تازه‌ترین ساخته دیوید فینچر هنوز کاملاً به پایان نرسیده، پنجشنبه‌شب با اولین نمایش این فیلم برای منتقدان سینما، شبکه‌های اجتماعی مملو از نقدهای تحسین‌آمیز شد.

"منک" یازدهمین فیلم بلند سینمایی فینچر و اولین فیلم او بعد از "دختر رفته" در 2014 است. فیلم، نحوه شکل‌گیری "همشهری کین" شاهکار اورسن ولز و زندگی هرمن جی. منکیه‌ویچ (1953-1897) فیلمنامه‌نویس آمریکاییِ آلمانی‌تبار را دنبال می‌کند.

"همشهری کین" با بازی خود ولز در نقش چارلز فاستر کین غول دنیای روزنامه، که از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود، تا پیش از آن که در 1941 روی پرده سینماها برود، مسیری پردست‌انداز را طی کرد و فیلم سیاه و سفید فینچر جنجال‌ها و حواشی پشت صحنه "همشهری کین" را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

تقریباً تمام منتقدانی که پیش از اکران عمومی فیلم 131 دقیقه‌ای "منک" آن را دیدند از آن استقبال کردند و سبک کارگردانی فینچر، فیلمبرداری و کار بازیگران فیلم شامل گری اولدمن (در نقش هرمن جی. منکیه‌ویچ)، آماندا سایفرید (ماریون دیویس)، لیلی کالینز (ریتا الکساندر)، چارلز دنس (ویلیام راندولف هرست)، آرلیس هوارد (لوییس بی. مه‌یر) و تام پلفری (جوزف ال. منکیه‌ویچ) را تحسین کردند.

کلیتن دیویس دبیر بخش جوایز سینمایی نشریه ورایتی درباره "منک" نوشت: فیلم به لحاظ تکنیکی کاملاً قابل تحسین است. تولید، فیلمبرداری، صدا، موسیقی و بازی‌ها قوی‌ترین عناصر "منک" است که شانس زیادی در جوایز اسکار دارد؛ ضمن این که فیلم نقش یک دوره تاریخ سینما را برای سینمادوستان دارد و احتمالاً برخی مخاطبان عام با آن ارتباط برقرار نخواهند کرد. بازی‌های آرلیس هوارد و تام پلفری بیش از بقیه به چشم می‌آید.

دیویس افزود فینچر به‌احتمال زیاد در جوایز اسکار سال آینده نامزد بهترین کارگردانی می‌شود و آماندا سایفرید هم می‌تواند اولین نامزدی اسکار بازیگری خود را به دست بیاورد.

فینچر آخرین بار یک دهه پیش برای فیلم "شبکه اجتماعی" (2010) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد و به شکلی عجیب از دریافت این جایزه بازماند و قبل از آن نیز یک بار دیگر برای "مورد عجیب بنجامین باتن" (2008) در این بخش نامزد شده بود.

"بیگانه 3" (1992)، "هفت" (1995)، "بازی" (1997)، "باشگاه مشت‌زنی" (1999)، "اتاق وحشت" (2002)، "زودیاک" (2007) و "دختری با خالکوبی اژدها" (2011)، از دیگر ساخته‌های سینماگر 58 ساله آمریکایی است.

"منک" تولید نتفلیکس است و این شرکت فیلم را از 13 نوامبر (23 آبان) در ایالات متحده اکران می‌کند.