سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید ابوطالب تجربه کارگردانی و ساخت برنامه‌های رئالیتی شو (نمایش‌های واقع‌نما) بسیاری را در کارنامه خود دارد؛ از "شام ایرانی" و "هفت روز و هفت ساعت" تا "رالی ایرانی" از جمله آثاری هستند که او در این حوزه کار کرده است. ابوطالب حالا مشغول ساخت یک برنامه جدید متفاوت دیگر است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین اثرش گفت: سال‌هاست در حوزه ساخت آثار رئالیتی‌شو در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مشغول کار هستم و آثار متعدد و متفاوتی را تولید کرده‌ام به این دلیل که ژانر جذابی است و بستری برای انتقال پیام که در ژانرهای دیگر نمی‌توان به‌راحتی آن را انتقال داد. تولید این شیوه کار بسیار سخت است، چون گروه بزرگی باید شما را همراهی کنند. ما در هر برنامه به‌طور معمول بین 10 تا 15 دوربین داریم که هم‌زمان مشغول کار هستند و گروه کارگردانی و تدوین بزرگی نیز در کنارمان است. خوشبختانه کارهایی که تاکنون ساخته شدند نتیجه خوبی به همراه داشتند و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مواجه شدند.

ابوطالب در ادامه درباره تفاوت تولید برنامه‌های رئالیتی بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: در تلویزیون به دلیل اینکه مخاطب گسترده‌تری دارد و فراگیر است، راحت‌تر می‌توان کار کرد چون سطح سلیقه مخاطب نیز گسترده است، اما در شبکه نمایش خانگی به دلیل اینکه مخاطبان محدودتر است و سلیقه متفاوتی دارد، در نوع کار شما نیز تفاوت ایجاد می‌کند. برای مخاطب داخلی با خیال راحت در تلویزیون کار را می‌بیند و از دیدن آن لذت می‌برد، ما نیز تمام استانداردها را می‌شناسیم و رعایت می‌کنیم، اما نمایش خانگی رقیب ماهواره است و مشابه این برنامه در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای در حال پخش است و چون قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود اغلب کارها بلافاصله در شبکه‌ها پخش می‌شوند و چندین باره هم این اتفاق رخ می‌دهد. البته خوب است که محتوایی تولید می‌کنیم که در آنجا آثاری طبق قوانین و ضوابط ما نمایش داده می‌شود.

برنامه شب های مافیا

او درباره چگونگی ساخت برنامه "شب‌های مافیا" توضیح داد: یکی از پیشنهادهایی که پس از موفقیت "شام ایرانی" به ما از سوی هنراول داده شد، ساخت "شب‌های مافیا" بود. در ابتدا موافق ساخت آن نبودم چرا که مشابه آن در تلویزیون وجود دارد، اما بعد از مشورت‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدم که ساخت آن می‌تواند جذاب باشد. لیدر و بازیکنان این برنامه همه از بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون هستند که به دلیل آنکه در این بازی حرفه‌ای نبودند، ما با کمک مربیان حرفه‌ای و در جلسات متعدد آموزش دادیم و پس از آن از بازیکنان حرفه‌ای این بازی دعوت کردیم تا در کنار بازیگران ما قرار بگیرند و با آن‌ها بازی کنند. پس از مدتی تمرین، امروز تمامی بازیگران ما در این بازی به شکل حرفه‌ای آموزش دیده و به بازی اشراف کامل دارند.

کارگردان "شام ایرانی" همچنین درباره سبک این بازی گفت: در حال حاضر بازی "مافیا" به شکل اصولی آن در ایران بازی می‌شود، البته با تغییراتی بسیار اندک، به‌طور مثال یک مدل آن روسی است که کمتر در ایران بازی می‌شود، مدل دیگر آن برگرفته از مدل کافی شاپ‌هاست که بسیاری از افراد در کافی شاپ‌ها به این بازی می‌پردازند و یک مدل هم مافیایی است که در تلویزیون پخش شد و بسیاری از این طریق با بازی آشنا شدند. ما سعی کردیم تغییرات چندانی در بازی نداشته باشیم برای این که مخاطب بتواند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کند. ضمن این که متعلقات بازی را تولید کردیم که شامل کارت و اکسسوارهایی است که تولید شده‌اند. بازی کاملاً در قرن 19 میلادی و با همان فضای مافیا طراحی شده است و ما از همان نوع لباس و طراحی صحنه برای ایجاد جذابیت بیشتر در کار استفاده کردیم.

ابوطالب افزود: تاکنون ضبط دو مرحله از کار با حضور بازیگران خانم و آقا به اتمام رسیده و تدوین آن شروع شده است و فکر می‌کنم اواخر آبان و اوایل آذرماه پخش آن از طریق شبکه نمایش خانگی آغاز شود.

او همچنین اظهار کرد: متأسفانه برخی فکر می‌کنند که بازی "مافیا" بدآموزی دارد چرا که به‌طور مثال دروغ گفتن را آموزش می‌دهد، درحالی‌که این‌طور نیست. ما با این برنامه فرق بین حقیقت و دروغ و کشف آن را آموزش می‌دهیم تا افراد بتوانند این دو را از هم تفکیک کنند و تشخیص دهند. بنابراین بازی "شب‌های مافیا" محتوای خوبی دارد، ضمن این که قدرت استدلال و فن بیان به افراد می‌دهد و می‌توان در جهت مثبت از آن استفاده کرد.

برنامه شب های مافیا

این کارگردان در توضیح این که آیا این برنامه شباهتی به آثار مشابه دارد یا خیر، بیان کرد: "شام ایرانی" یک برند قدیمی بود که نزدیک به هشت سال پیش گروهی دیگر آن را تولید کرده بودند و زمانی که ما آن را ساختیم بسیاری آن را با نسخه قدیمی مقایسه می‌کردند، ضمن این که نمونه ماهواره‌ای آن نیز وجود داشت، اما خوشبختانه کار به‌قدری متفاوت و خوب ساخته شد که امروز مخاطبان خاص خود را دارد و در شبکه نمایش خانگی نیز خوب دیده می‌شود و جزو آثار پرمخاطب است. درواقع ما از همان مدل همیشگی پیروی کردیم با این تفاوت که ساختار جدیدی در آن ایجاد کردیم که شباهتی به مدل‌های ماهواره‌ای و پیش از خود ندارد.

او در ادامه درباره دلیل استفاده نکردن از بازیکنان حرفه‌ای در کنار بازیگران و افزوده شدن بازیگران جدید به کار توضیح داد: استفاده از بازیکنان حرفه‌ای این بازی خوب است، اما ممکن است به دلیل این که چهره آشنایی نیستند مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند و آن را دوست نداشته باشد. بنابراین ترجیح دادیم بازیگرانی را که علاقه‌مند هستند و دوست دارند این بازی را یاد بگیرند دعوت کنیم، به آن‌ها آموزش بدهیم تا به سطح حرفه‌ای برسند و بعد تولید را آغاز کنیم. درواقع بازیگران ما امروز هر دو وجه چهره بودن و حرفه‌ای بودن را با خود به همراه دارند. ضمن این که اصطلاحات این بازی بسیار در بین بازیکنان حرفه‌ای تخصصی است و مخاطب عام شاید اگر این اصطلاحات را برای نخستین بار بشنود نتواند با آن ارتباط برقرار کند. ما سعی کردیم از معادل‌های فارسی استفاده کنیم که فکر می‌کنم به‌زودی "شب‌های مافیا" تبدیل به سبکی می‌شود که در کافی شاپ‌ها ترویج یافته و افراد علاقه‌مند بازی، به این شیوه می‌شوند. به‌زودی بازیگران جدیدی به جمع ما می‌پیوندند، برای ما فرقی ندارد که بازیگر باشند یا خواننده، برای ما مهم این است که علاقه‌مند باشند و بتوانند به‌جا و درست از هوش هیجانی خود استفاده کنند.