سرویس سینمایی هنرآنلاین: یاسر احمدی کارگردان فیلم "خداحافظ سینما" است که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اثرش به شکل آنلاین در پلتفرم‌ها به نمایش گذاشته شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ساخت این فیلم توضیح داد: بچه‌ها از یک سنی اگر استعدادشان شناخته نشود و درست و به‌جا آن را به کار نگیرند، شاید زمانش بگذرد. بسیاری از اوقات خانواده این زمان را نادیده می‌گیرد و خواسته‌های خود را به بچه القا می‌کند و حتی ناکامی‌های دوران کودکی خود را در این راه دنبال می‌کند. من سعی کردم به این موضوع بپردازم و در فیلم از این منظر به موضوع نگاه کنم. ضمن این که الگوبرداری و الگوسازی کودکان و نوجوانان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به هالیوود وابسته است. قصه درباره پسربچه‌ای است که عاشق بازیگری است و در تلاش است به هدفش برسد. در این مسیر خانواده مخالف او هستند و با توجه به اتفاقاتی که می‌افتد فرصتی برایش پیش می‌آید تا به آنچه در ذهن دارد برسد.

او ادامه داد: ما در این فیلم سعی کردیم امید، تلاش، الگوبرداری و توجه به استعدادها را در نظر بگیریم. فیلم برای کودک است و با توجه به بضاعت به درد کودک و نوجوان و بخصوص نوجوان می‌خورد که ببیند و بتواند همزادپنداری کند و ناامید نشود.

این کارگردان همچنین درباره میزان بازخوردی که از اکران اثرش در جشنواره داشته است، گفت: هنوز آمار خاصی از میزان بازخوردها به ما داده نشده است. اما با توجه به کسانی که در فضای مجازی حضور داشتند، بازخوردهایی دریافت کردم که خوب بود. ضمن این که ما امسال جزو آن دسته از آثاری قرار گرفتیم که امکان نمایش برای ناشنوایان و نابینایان نیز برایمان فراهم بود.

یاسر احمدی

او ادامه داد: متأسفانه این قشر همواره نادیده گرفته می‌شد و هنوز هم نادیده گرفته می‌شود. اما جشنواره می‌تواند به حوزه کودک و نوجوان و فعالین این حوزه کمک کند. اگر انگیزه وجود نداشته باشد شاید دیگر فیلمی ساخته نشود، امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توجه به شرایط موجود جشنواره خوبی بود و اگر برگزار نمی‌شد شاید ضربه‌ای که می‌خورد بیش از این بود، اما زیرساخت‌ها باید فراهم شوند و مشکلات اکران آنلاین و ترس‌هایی که تهیه‌کنندگان داشتند را برطرف کند. متولیان فارابی می‌توانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند و حتی بعد از کرونا نیز می‌توان این مدل از برگزاری جشنواره را ادامه داد. اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا این مشکلات نیز برطرف شوند. متأسفانه بحث قاچاق فیلم یکی از به‌روزترین مشکلاتی است که وجود دارد و بخش دیگر این که حداقل جشنواره می‌توانست شرایطی را برای صاحبان آثاری که به شکل آنلاین در جشنواره حضور داشتند فراهم کند و از آن‌ها حمایت کند تا برای سال‌های آینده در این حوزه کار کنند. امسال بسیاری به ما خورده گرفتند که چرا پذیرفتیم تا به شکل آنلاین در جشنواره حضور داشته باشیم، اما فکر می‌کنم باید این تابو شکسته شود و این مسیر ادامه یابد چرا که به زنده ماندن سینما کمک می‌کند.

احمدی همچنین درباره استفاده از موضوع سینما در این فیلم نیز اظهار کرد: من از سینما و موضوع سینما استفاده کردم چون اکثر بچه‌ها علاقه‌مند به ورود به این عرصه هستند. با یک فراخوان ساده شما می‌بینید که تعداد بسیار زیادی کودک و نوجوان همراه با خانواده‌هایشان حضور پیدا می‌کنند تا از این فرصت استفاده کنند و راهی باشد برای ورودشان به این عرصه؛ من از درگاه سینما که جایی است که استعداد بچه‌ها در آن می‌تواند شکوفا شود و ممکن است پدر و مادری این فرصت را از فرزندشان بگیرند یا حتی این فرصت را در اختیار او بگذارند استفاده کردم. استعداد بچه‌ها در حوزه‌های مختلف می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند، اما سینما به دلیل جذابیت‌های بصری که دارد می‌تواند بیشتر باشد. اکثر بچه‌ها در یک سنی علاقه به دیده شدن دارند و فکر می‌کنند این استعداد را دارند و می‌توانند بازیگر شوند من سعی کردم این نکته را گوشزد کنم که خانواده از این موقعیت استفاده کند و فرصت سوزی نکند. شاید بچه توانایی داشته باشد، شاید هم نداشته باشد.

او در خاتمه با گلایه از عدم حمایت از آثار تولیدی که درگیر کرونا شدند، گفت: فیلم ما با توجه به شیوع کرونا به لحاظ مالی ضربه بدی خوردیم به این دلیل که تولید فیلم ما در اسفندماه بود و به دلیل همه‌گیری کرونا کار تعطیل شد و ما به‌واسطه دغدغه خودمان برای حفظ سلامتی دوستان فصل را از دست دادیم و ادامه فیلمبرداری به تیرماه رسید. این توقف کار بار مالی بسیاری برای ما به همراه داشت و مشکلات بسیاری را برای ما فراهم کرد که متأسفانه کسی به آن توجه نکرد و خسارات وارد شده را بر عهده نگرفت.