سرویس سینمایی هنرآنلاین: در روزهای اخیر تعداد دیگری از کشورها نمایندگان خود در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار را معرفی کردند که در این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم.

آلبانی با فیلم درام "درِ باز" (Open Door) به کارگردانی فلورنس پاپاس شانس خود را در جوایز اسکار 2021 امتحان می‌کند.

این فیلم 78 دقیقه‌ای با بازی لولی بیتری و یونیدا وُکشی، داستان دو خواهر را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها ازدواج نکرده و باردار است. این دو به دهکده‌ محل تولد خود سفر می‌کنند تا پدر سختگیر و سنتی خود را ببیند. خواهر دیگر که ازدواج کرده و فرزند دارد تلاش می‌کند قبل از دیدار با پدرشان مردی را بیابد که نقش همسر خواهرش را بازی کند.

Open Door

"درِ باز"

اولین فیلم بلند داستانی فلورنس پاپاس سال گذشته یکی از رقبای جایزه قلب سارایوو جشنواره فیلم سارایوو بود و در بخش مسابقه بالکان جشنواره بین‌المللی صوفیه نیز حضور داشت. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم تسالونیکی نمایش داده شد.

"درِ باز" سیزدهمین همین فیلمی است که آلبانی از 1996 به آکادمی معرفی می‌کند. 12 فیلم قبلی هیچ‌یک نامزد اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی نشدند.

"فوق برنامه" (Extracurricular) ساخته ایوان گوران-ویتِس از بین فهرستی شامل شش فیلم به‌عنوان نماینده کرواسی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.

فیلم درباره پدری است که تازه از همسرش جدا شده که به او می‌گویند نمی‌تواند دختر نه ساله‌اش را در روز تولد او ببیند. او از عصبانیت با یک تفنگ و یک کیک تولد کل کلاس درس دخترش را گروگان می‌گیرد. بحرانی بزرگ روی می‌دهد. دراین‌بین شهردار شهری که حادثه گروگان‌گیری در آن روی داده سعی می‌کند از این موقعیت به نفع خود در انتخابات پیش رو استفاده کند و برای این کار هیچ‌چیز مانع او نیست.

Extracurricular

"فوق برنامه"

"فوق برنامه" دومین فیلم بلند سینمایی ایوان گوران-ویتِس بعد از "شهاب" (2015) است. او چند فیلم کوتاه و مجموعه تلویزیونی نیز در کارنامه دارد.

"فوق برنامه" بیست و هشتمین فیلمی است که کرواسی از 1992 تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"غزه عشق من" (Gaza Mon Amour) به کارگردانی برادران فیلمساز، طرزان ناصر و عرب ناصر با بازی هیام عباس و سلیم ضوء نماینده فلسطین در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود.

داستان فیلم در غزه دوران معاصر روی می‌دهد و درباره عیسى، ماهیگیر 60 ساله است که در خفا به سهام، زنی که همراه دخترش لیلا در بازار کار می‌کند، عشق می‌ورزد. وقتی او به شکلی اسرارآمیز یک مجسمه باستانی در تورهای ماهیگیری خود پیدا می‌کند، حس می‌کند این کشف، زندگی او را برای همیشه تغییر خواهد داد. در همان حال که اعتمادبه‌نفس عیسى بیشتر می‌شود، او تصمیم می‌گیرد به سهام نزدیک شود.

Gaza Mon Amour

"غزه عشق من"

"غزه عشق من" که تولید مشترک فلسطین، فرانسه، پرتغال، آلمان و قطر است، امسال در جشنواره فیلم ونیز در بخش افق‌ها حضور داشت و در ادامه در جشنواره فیلم تورنتو جایزه نتپک را برد. این فیلم در جشنواره‌های هامبورگ، آنتالیا (جایی که سلیم ضوء جایزه بهترین بازیگر مرد را برد) و شیکاگو نیز نمایش داده شد.

"غزه عشق من" سیزدهمین فیلمی است که فلسطین از 2003 تاکنون به اسکار فرستاده است. این کشور دو بار برای فیلم‌های "اینک بهشت" (2005) و "عمر" (2013) هر دو به کارگردانی هانی ابو اسعد در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد شد. فلسطین سال گذشته "باید بهشت باشد" ساخته الیا سلیمان را به آکادمی معرفی کرد که نامزد نشد.

"هدف مشروع" (Causa Justa) به کارگردانی لوییس فرانکو برانتلی و لوییس پاچِکو نماینده پاناما در جوایز اسکار سال آینده خواهد بود.

فیلم از روی اتفاقاتی واقعی ساخته شده و داستان آن در 1989 در جریان حمله آمریکا به پاناما روی می‌دهد. اولین فیلم بلند داستانی برانتلی و پاچِکو، قصه یک افسر ارتش، یک ماهیگیر، یک تاجر آمریکایی، یک روسپی، و مردی جوان - که می‌کوشد مانع از پیوستن دوستانش به نبرد بشود - را روایت می‌کند که درگیر تهاجم نظامی آمریکا موسوم به "عملیات هدف مشروع" می‌شوند. این جنگ را دولت جرج بوش پدر به اتهام دست داشتن مانوئل نوریگا رئیس‌جمهور پاناما در قاچاق مواد مخدر آغاز کرد و نتیجه آن پیروزی نظامی ایالات متحده و دستگیری نوریگا و انتقال وی به زندانی در ایالات متحده بود.

JUST CAUSE

"هدف مشروع"

پاچِکو یکی از دو کارگردان فیلم در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های زیادی تولید کرده که مستند بلند "پاناما" (2018) و فیلم سینمایی "اسکوبار: بهشت گم‌شده" (2014) ازجمله آن‌هاست.

"هدف مشروع" هفتمین فیلمی است که پاناما از 2014 به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

"مردی که کنار ایستاده است" (The Man Standing Next) ساخته وو مین-هو نماینده کره جنوبی در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار خواهد بود.

این فیلم در حالی به آکادمی معرفی شد که "انگل" بونگ جون هو، نماینده سال گذشته کره جنوبی در جوایز اسکار، به یک موفقیت تاریخی دست پیدا کرد و جوایز اسکار بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه غیراقتباسی و فیلم بلند بین‌المللی را برد.

The Man Standing Next

"مردی که کنار ایستاده است"

داستان "مردی که کنار ایستاده است" در دهه 1970 روی می‌دهد، زمانی که کره جنوبی تحت کنترل مطلق رئیس‌جمهور پارک قرار دارد، کسی که با هدایت سازمان اطلاعات مرکزی کره جنوبی (KCIA) عملاً همه‌چیز را کنترل می‌کند. در بحبوحه حاکمیت یک رژیم استبدادی و هولناک، پارک یونگ-گاک یکی از مدیران سابق KCIA که با تمام فعالیت‌های مبهم و غیرقانونی حکومت آشناست به آمریکا تبعید می‌شود، جایی که او دریچه را برای انجام تحقیقات موسوم به "کره‌گیت" باز می‌کند. بالا گرفتن تنش‌ها بین کنگره آمریکا و سیاستمداران کره‌ای، با انجام مانورهای سیاسی خفقان‌آور توسط طالبان قدرت همراه است.

"مردی که کنار ایستاده است" از 22 ژانویه در کره جنوبی روی پرده رفت و بیش از 4.75 میلیون بلیت و 36.4 میلیون دلار فروش داشت و تاکنون پرفروش‌ترین فیلم سال در این کشور بوده است. کمیته انتخاب نماینده کره جنوبی در اسکار این فیلم را از فهرستی شامل 12 فیلم دیگر انتخاب کرد.

"مردی که کنار ایستاده است" سی‌ و دومین فیلمی است که کره جنوبی از 1962 تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. این کشور تا پیش از "انگل" در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد نشده بود، هرچند در 2019 "سوختن" به کارگردانی لی چانگ-دونگ از کره جنوبی به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کرد.

از سوی دیگر، رومانی فیلم مستند "گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو را به اسکار فرستاد. برای اولین بار است که این کشور فیلمی مستند را به آکادمی معرفی می‌کند.

این فیلم که تولید مشترک رومانی و لوکزامبورگ است، سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و بعدها در جشنواره‌های فیلم تورنتو، ساندنس، سان فرانسیسکو، گوته‌بورگ و چند جشنواره بین‌المللی دیگر نیز نمایش داده شد.

Collective1

"گروهی"

در خلاصه داستان "گروهی" آمده است: بعد از یک آتش‌سوزی فاجعه‌بار در کلوپ موسیقی بیشتر قربانیان سوختگی در بیمارستان‌ها بر اثر زخم‌هایی می‌میرند که اساساً کشنده نیستند. گروهی خبرنگار برای پرده برداشتن از فساد گسترده در سیستم بهداشت و درمان رومانی و دیگر مؤسسات وارد می‌شوند و...

رومانی از 1966 تا سال گذشته 35 بار نماینده به اسکار معرفی کرد. این کشور تنها یک بار با فیلم "آن طرف تپه‌ها" (2012) به کارگردانی کریستیان مونجیو به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا کرد که آن فیلم نیز درنهایت نامزد نشد. بعد از نادیده گرفته شدن فیلم برنده نخل طلای کن "چهار ماه، سه هفته و دو روز" ساخته مونجیو در 2007 در بخش فیلم بلند بین‌المللی، آکادمی روند رأی‌گیری برای انتخاب فیلم‌های فهرست کوتاه را تغییر داد و یک کمیته اجرایی تشکیل داد که چند فیلم این فهرست را با نگاه کاملاً تخصصی انتخاب کنند. سال گذشته فیلم کمدی "The Whistlers" به کارگردانی کورنلیو پورومبویو نماینده رومانی در اسکار بود که نامزد نشد.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی، اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) است. تاکنون تنها 20 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستاده‌اند که البته با توجه به تأثیر بحران کروناویروس در سراسر دنیا، مسئله عجیبی نیست. سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند.

نود و سومین دوره جوایز اسکار با حدود دو ماه تأخیر نسبت به سال‌های گذشته 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

علی افتخاری