سرویس سینمایی هنرآنلاین: "اقیانوس پشت پنجره" اولین ساخته بلند بابک نبی‌زاده که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شش جایزه گرفت، در سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌ فرانسیسکو (IFF) که 19 تا 25 سپتامبر برگزار شد، جایزه سپنتا بهترین فیلم کودکان را از آن خود کرد.

این فیلم روایت بچه‌های خلاق اما نیازمند جزایر جنوبی ایران است که با وجود رونق بالای چرخه اقتصاد و تجارت کالا و بخاطر موقعیت استراتژیک منطقه، در شرایطی سخت و با کمترین امکانات معیشتی زندگی می‌کنند.

نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره دریافت جایزه سپنتا بهترین فیلم کودکان گفت: جشنواره سان‌فرانسیسکو از 19 تا 25 سپتامبر تعداد 52 فیلم از  کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آفریقای جنوبی، ایران، سوئد، کانادا، استرالیا، هلند و آلمان در بخش‌های مختلف به رقابت گذاشت. این فیلم‌ها ساخته کارگردانانی از نقاط مختلف دنیا با دیدگاهی درباره ایران و یا برای ایران بودند که فیلم " اقیانوس پشت پنجره" از میان 12 فیلم بلند سینمایی، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کودک این رویداد شد. تا پیش از این، تجربه‌ای از حضور در جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌‌فرانسیسکو نداشتم و به خاطر بیماری کرونا هم دعوتی از ما صورت نگرفت، اما این که "اقیانوس پشت پنجره" توسط هیئت داوران این جشنواره مورد توجه قرار گرفته و چنین جایزه مهمی را به آن اختصاص دادند، باعث خوشحالی است، چرا که متأسفانه تصور بسیاری از افراد بر این است که حضور و ایجاد روابط مافیایی در جشنواره‌ها ملاک انتخاب یا اختصاص جوایزی برای فیلم‌هاست، اما به نظرم در دوران کرونا وقتی فقط دبیران و اعضای هیئت داوران جشنواره‌ها، فیلم‌ها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند، انگار صداقت و عدالت جاری‌تر است.

اقیانوس پشت پنجره

او ادامه داد: لازم می‌دانم از کلیه عوامل پشت صحنه فیلم قدردانی کنم و یادآور شوم که این جایزه حاصل تلاش یک گروه زحمتکش و همراه، در شرایط سخت تابستان جزیره قشم است. از آقای مهدی مددکار که اساس تولید این پروژه و آشنایی من با یک تهیه‌کننده بسیار حرفه‌ای را موجب شد تشکر می‌کنم و همچنین بسیار سپاسگزارم از آقای فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ایران که به‌راستی تکیه‌گاه محکمی برای " اقیانوس پشت پنجره " بود. البته که حضور آقای چاوشیان به‌عنوان یک تهیه‌کننده دانا، صبور و مقتدر، موجب این حضورها و جوایز متعدد شده است. او با صبر خود و درواقع با سکوت خود ما و فیلم را در سخت‌ترین شرایط مدیریت کرد و محیط آرامی را برای عوامل فراهم کرد. برای جوانان فیلمسازی که قصد ساخت اولین تجربه فیلم بلند خود را دارند، تهیه‌کننده نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. به نظرم تهیه‌کنندگانی مثل چاوشیان این روزها کمیاب و گاه نایاب هستند. این جایزه در ابتدا متعلق به ایشان است.

این فیلمساز درباره سایر حضورهای "اقیانوس پشت پنجره" در فستیوال‌های خارجی اظهار کرد: فیلم ما در ماه‌های آبان و آذر در سه جشنواره بین‌المللی دیگر حضور دارد، اما باید اجازه دهیم که این سه جشنواره طبق روال حرفه‌ای ابتدا حضور فیلم را در سایت جشنواره خود منعکس کنند و بعد در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نبی‌زاده به سایر فعالیت‌های خود اشاره کرد و افزود: در حال نگارش فیلمنامه جدیدی بودم که به خاطر پیش آمدن یک مورد کاری مهم، فعلاً متوقف شده اما امیدوارم شرایط ساخت این فیلم در زمستان سال آینده فراهم شود.

او در خاتمه درباره برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که قرار است به شکل آنلاین برگزار شود، گفت: به نظرم اگر جشنواره کودک در هر شکلش برگزار شود یعنی این که ما خواسته‌ایم به کودکان و نوجوانان ایرانی توجه کنیم و خواسته‌ایم که جریان " کودکی" در این هوای نامعتدل زنده بماند. فارغ از اتفاقی به نام کرونا که این روزها به یک معضل بزرگ در جهان تبدیل شده، اتفاقاً با توجه به تغییر شرایط کنونی جهان و گستردگی فضاهای مجازی و تغییر رفتارها و آداب ارتباطات در دنیا، برگزاری آنلاین جشنواره‌ها یک تمرین خوب برای زندگی در دنیای آینده خواهد بود. طبیعی است که کودکان آینده نیز با رفتارهای جدید زودتر ارتباط برقرار می‌کنند و زودتر سازگار می‌شوند. اما موفقیت جشنواره امسال در گرو انتخاب عوامل برگزارکننده ایست که با علم روز جهان آشناتر باشند. متأسفانه سال‌هاست سینمای ایران از فضای علمی و آکادمیک فاصله گرفته و این یک زنگ خطر بزرگ برای سینمای کودک است.