سرویس سینمایی هنرآنلاین: نود و سومین دوره جوایز اسکار به خاطر همه‌گیری کروناویروس با حدود دو ماه تأخیر 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

به همین منوال، مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان)، با حدود دو ماه تأخیر، اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) تعیین شده است.

سال گذشته کشورها تا اول اکتبر (9 مهر) فرصت داشتند فیلم‌های خود را به آمادمی معرفی کنند. درنهایت 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند که یک رکورد جدید بود و دست آخر "انگل" از کره جنوبی به کارگردانی بونگ جون هو این جایزه را برد.

امسال تاکنون هفت کشور تایوان، بوسنی و هرزگوین، ساحل عاج، بوتان، اوکراین، سوئیس و لهستان نمایندگان خود را به اسکار فرستاده‌اند که در این گزارش نگاهی به فیلم‌های منتخب آن‌ها داریم.

تایوان درام خانوادگی "یک خورشید" (A Sun) به کارگردانی چانگ مونگ-هونگ را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد.

این فیلم تلاش‌ها و مشکلات یک خانواده چهار نفری را به تصویر می‌کشد. پدر مربی رانندگی است و مادر یک آرایشگر. پسر بزرگ خانواده سال آخر دبیرستان را پشت سر می‌گذارد و خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی آماده می‌کند. وقتی پسر کوچک خانواده به مرکز نگهداری نوجوانان خلاف‌کار فرستاده می‌شود، زندگی همه آن‌ها به هم می‌ریزد.

A Sun

"یک خورشید"

"یک خورشید" سال گذشته در پنجاه و ششمین جوایز اسب طلایی که از سینمای چینی‌زبان تقدیر می‌کند و اغلب به‌عنوان "اسکار تایوانی" از آن یاد می‌شود، نامزد دریافت 11 جایزه بود و جوایز بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد مکمل، بهترین تدوین و جایزه فیلم منتخب تماشاگران را از آن خود کرد.

"یک خورشید" در سطح بین‌المللی در جشنواره‌های بین‌المللی تورنتو، پوسان و توکیو روی پرده رفت.

تایوان از 1957 در رقابت اسکار شرکت می‌کند و تا سال گذشته 45 فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور در سال 2000 برای فیلم "ببر غران، اژدهای پنهان" به کارگردانی آنگ لی برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد و دو بار دیگر هم به فهرست پنج نامزد نهایی این بخش راه پیدا کرد: "جشن عروسی" در 1993 و "بخور بنوش مرد زن" در 1994، هر دو به کارگردانی آنگ لی. سال 2011 فیلم "جنگجویان رنگین‌کمان" از این کشور به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما درنهایت نامزد اسکار نشد.

درام جنگی "کجا می‌روی، آیدا؟" (Quo vadis, Aida?) ساخته یاسمیلا ژبانیچ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بوسنیایی نماینده بوسنی و هرزگوین در جوایز اسکار سال آینده خواهد بود. این فیلم اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و جایزه SIGNIS (انجمن جهانی کاتولیک) را برد.

داستان "کجا می‌روی، آیدا؟" در ژوئیه 1995 روی می‌دهد، زمانی که ارتش جمهوری صرب بوسنی کنترل شهر کوچک سربرنیتسا را در دست می‌گیرد و شروع به نسل‌کشی بوسنیایی‌ها می‌کند. دراین‌بین، آیدا (با بازی یاسنا دوریچیچ) مترجم سازمان ملل متحد می‌کوشد خانواده خود را که ساکن شهر هستند نجات بدهد.

Quo Vadis_ Aida

"کجا می‌روی، آیدا؟"

"کجا می‌روی، آیدا؟"  تولید مشترک بوسنی و هرزگوین، اتریش، رومانی، هلند، آلمان، لهستان، فرانسه، نروژ و ترکیه است. این فیلم بعد از ونیز در جشنواره فیلم تورنتو نیز نمایش داده ‌شد.

ژبانیچ 45 ساله در 2006 با فیلم "گرباویتسا" برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و در 2010 نیز فیلم "در راه" را در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله داشت. "برای آن‌ها که نمی‌توانند قصه بگویند" (2013) و "جزیره عشق" (2014) از دیگر فیلم‌های بلند داستانی اوست.

بوسنی و هرزگوین از 1994 هر سال فیلم به اسکار می‌فرستد و تا سال گذشته 19 فیلم معرفی کرد. این کشور در 2002 برای "منطقه حائل" ("سرزمین هیچ‌کس") به کارگردانی دنیس تانوویچ درباره جنگ داخلی در بالکان، برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد و تنها کشور یوگسلاوی سابق است که این جایزه را دریافت کرده است. "یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن" به کارگردانی دنیس تانوویچ نیز در 2013 به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا کرد، اما درنهایت نامزد نشد.

درامِ با موضوع زندانِ "شب شاهان" (Night of the Kings) به کارگردانی فیلیپ لاکوت به نمایندگی از ساحل عاج در اسکار 2021 رقابت می‌کند. این فیلم امسال اولین بار در بخش افق‌های جشنواره ونیز نمایش داده شد و بعد در جشنواره‌های تورنتو و نیویورک نیز حضور داشت.

Night of the Kings

"شب شاهان"

"شب شاهان" تولید مشترک ساحل عاج، فرانسه، کانادا و سنگال است. فیلم درباره یک جیب‌بر جوان است که به زندان بدنام لا ماکا در آبیجان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت پیشین ساحل عاج منتقل می‌شود و برای بقا ناچار می‌شود برای زندانیان دیگر قصه تعریف کند.     

"شب شاهان" سومین فیلمی است که ساحل عاج تاکنون به اسکار فرستاده است. فیلم اول "سیاه و سفید در رنگ" (1976) به کارگردانی ژان-ژاک آنو کارگردان فرانسوی بود که برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. فیلم دوم، " بدو" (2015) اولین ساخته بلند سینمایی فیلیپ لاکوت بود که نامزد نشد.

بوتان با "لونانا: یک غژگاو در کلاس درس" (Lunana: A Yak in the Classroom) اولین تجربه کارگردانی پاوو چوینینگ دورجی، شانس خود را امتحان می‌کند. این دومین فیلمی است که کشور محصور در خشکی بوتان در هیمالیای شرقی در آسیای جنوبی به اسکار می‌فرستد. فیلم اول درام تبتی‌زبان "یک جام" (1999) به کارگردانی کینتسه نوربو بود.

Lunana A Yak in the Classroom1

"لونانا: یک غژگاو در کلاس درس"

"لونانا: یک غژگاو در کلاس درس" با دوربین‌هایی با باتری‌های خورشیدی در مدرسه‌ای کاملاً دورافتاده در یخچال‌های طبیعی هیمالیا فیلمبرداری شده و سفر یک معلم به نام اوگین را دنبال می‌کند که در سال آخر آموزش به لونانا در شمال بوتان فرستاده می‌شود. ارتفاع بالا و نبود امکانات، اوگین را ترغیب می‌کند هر چه زودتر منطقه را ترک کند. بچه‌های محلی می‌کوشند با استقبال گرم خود دل معلم را به دست بیاورند تا او به کار خود ادامه بدهد. زمستانی سخت در پیش است و بچه‌ها فرصت چندانی برای این کار ندارند.       

"لونانا: یک غژگاو در کلاس درس"  امسال در چند جشنواره بین‌المللی مانند پوسان، لندن و پالم اسپرینگز نمایش داده شد و در جشنواره آخر جایزه تماشاگران را برد.

فیلم پساآخرالزمانی و دیستوپیایی "آتلانتیس" (Atlantis) به کارگردانی والنتین واسیانوویچ نماینده اوکراین در اسکار خواهد بود. این فیلم سال گذشته جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز را گرفت و در جشنواره فیلم توکیو برنده جایزه ویژه داوران شد.

فیلم درباره یک سرباز دچار اختلال استرس پس از سانحه است که با یک داوطلب جوان دوست می‌شود و امیدوار است در یک جامعه آسیب‌دیده از جنگ بار دیگر آرامش را تجربه کند.

Atlantis

"آتلانتیس"

"آتلانتیس" سیزدهمین فیلمی است که اوکراین از 1997 برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی می‌کند. هیچ فیلم اوکراینی تاکنون نامزد اسکار نشده است.

جای دیگر، "خواهر کوچک من" (My Little Sister) به کارگردانی استفانی شوا و ورونیک ریموند، به نمایندگی از سوئیس برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی معرفی شد (اینجا) و لهستان با "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" (Never Gonna Snow Again) به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا و میخال انگلرت، شانس خود را امتحان می‌کند (اینجا).

آکادمی به‌تازگی اعلام کرد از این به بعد تمام اعضای آکادمی – نه‌فقط آن‌هایی که می‌توانند و می‌خواهند در جلسات نمایش فیلم در مقر آکادمی در بورلی هیلز شرکت کنند – می‌توانند در انتخاب فهرست کوتاه بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی کمک کنند که این امکان از طریق سرویس پخش اینترنتی ویژه‌ اعضای آکادمی فراهم می‌شود.

علی افتخاری