سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "دشت خاموش" به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی سعید بشیری ماه پیش در جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین بخش مسابقه افق‌ها را برد و برنده جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش افق‌ها و بخش‌های موازی به انتخاب انجمن منتقدان بین‌المللی) همین‌طور تندیس اتحاد ملی ایتالیا شد.

اکنون این فیلم خود را آماده می‌کند تا بار دیگر در ایتالیا این بار در شهر فلورانس با آثاری از خاورمیانه به رقابت بپردازد.

احمد بهرامی کارگردان "دشت خاموش" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فضای حاکم در جشنواره فیلم ونیز و جوایز فیلم خود گفت: ما تقریباً جزو اولین گروه‌هایی بودیم که به ونیز رفتیم. امسال شرایط سختی برای گرفتن ویزا وجود داشت و سفارت‌ها تکلیف مشخصی نداشتند.

او ادامه داد: به‌هرحال، ما موفق به دریافت ویزای چند روزه شدیم و در دومین روز جشنواره، فیلم برای اولین بار به نمایش درآمد، که خوشبختانه با وجود رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، سالن پر بود و در پایان نیز با تشویق حضار مواجه شد. درمجموع ما هشت نمایش در ونیز داشتیم و بازخوردهای بسیار خوبی نیز از سوی منتقدان دریافت کردیم. اکثر آن‌ها از 5 ستاره به ما ستاره 4 داده بودند و حتی اعلام کردند که جای فیلم در بخش اصلی بود نه افق‌ها. بعد از این که به ایران آمدیم به ما گفتند که فیلم موفق به دریافت تندیس اتحاد ملی ایتالیا شده که سندیکای کارگری این کشور اعطاء‌ می‌کند و چون ما در آنجا حضور نداشتیم امیر بنان تهیه‌کننده فیلم "خورشید" به‌عنوان نماینده ما جایزه را دریافت کرد.

او ادامه داد: بعد از آن جایزه فیپرشی به فیلم تعلق گرفت که هر سال منتقدان و خبرنگاران جهان در جشنواره‌های مهم جایزه خود را به بهترین فیلم جشنواره اهدا می‌کنند که امسال این جایزه از آن ما شد و شهرام مکری جایزه را از سوی ما دریافت کرد و درنهایت نیز موفق به دریافت تندیس شیر بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره شدیم.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار دریافت جایزه در این جشنواره را داشتند، یا خیر، توضیح داد: از روز سوم یا چهارم با توجه به بازخوردهایی که دریافت می‌کردیم و آنچه در رسانه‌ها درباره فضای فیلم و محتوای آن بیان می‌شد، حس کردیم که یکی از بخت‌های اصلی بخش افق‌ها هستیم، اما فکر نمی‌کردیم ونیز را با سه جایزه ترک کنیم.

بهرامی همچنین درباره سایر حضورهای بین‌المللی فیلم نیز بیان کرد: طبق آنچه علی قاسمی پخش‌کننده فیلم به ما اعلام کرده است از ۶ تا ۱۱ اکتبر (۱۵ تا ۲۰ مهر) در شهر فلورانس، ایتالیا در جشنواره اکنون خاورمیانه حضور داریم که امسال با نمایش مستند "سایه‌های بی خورشید" به کارگردانی مهرداد اسکویی افتتاح خواهد شد و در ادامه ۱۲ فیلم دیگر از سینماگران ایرانی و کُرد را به نمایش خواهد گذاشت. این جشنواره به فیلم‌های امسال خاورمیانه اختصاص دارد و منتخبی از آثاری است که فرهنگ و صنعت سینما را به نمایش می‌گذارند.