سرویس سینمایی هنرآنلاین: منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما که در کارنامه حرفه‌ای خود چند فیلم سینمایی در ژانر جنگ و دفاع مقدس را به ثبت رسانده، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به اثرگذاری دوران دفاع‌ مقدس در سینمای ایران، گفت: ژانر دفاع‌ مقدس علی‌رغم تمام تفاوت‌ها و تنوع‌هایی که در نوع نگاه و نگرش سینماگران وجود دارد، تنها ژانر بومی سینمای کشور است.

تهیه‌کننده فیلم‌ "میم مثل مادر" افزود: قهرمان، شخصیت‌ها، مناسبات و در کل ادبیات سینمای دفاع‌ مقدس یک ادبیات کاملاً بومی است و می‌توان این نوع سینما را جدا از آثار با کیفیت و بی‌کیفیتی که داشته، سینمای ملی بعد از انقلاب ایران نامید.

محمدی با اشاره به لزوم به‌روزرسانی موضوعات مقاومت، ادامه داد: سینمای دفاع‌ مقدس باید با موضوعات روز و مقتضیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مخاطبان ارائه شود و یک نگاه ملی و استراتژیک به سینما داشته باشد تا تنازع‌ها را به حداقل برساند. پرداخت به موضوعاتی مانند موضوعات مهندسی عملیات و ادوات دفاعی، وضعیت سیاسی، فرهنگی و یا موضوعات مرتبط با جانبازان شیمیایی و خانواده‌های شهدا، از مواردی است که در سینمای دفاع‌ مقدس مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

تهیه‌کننده فیلم‌ "بازمانده" تصریح کرد: سینمای دفاع‌ مقدس در هر قالبی که ارائه می‌شود باید شورانگیز باشد تا بتواند روحیه ملی مردم را تهییج کند. در تمام سینماهای دنیا نیز آثار با موضوعات جنگ با همین روند ساخته می‌شوند.

محمدی یادآور شد: در آثار سینمایی که با محوریت مقاومت شناخته می‌شود، باید مقتضیات روز منطقه و جهان نیز در نظر گرفته شود. درواقع همبستگی‌های فرهنگی و اجتماعی کشور با همسایگان نیز باید در ساخت و تولید این فیلم‌ها لحاظ شود.

او با اشاره به جایابی بخش جشنواره جشنواره‌ها در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، اظهار داشت: حضور این بخش یکی از نقاط قوت جشنواره در این دوره است اما اگر در کنار نمایش، کرسی‌ها و نشست‌های تحلیل و تحقیقی نیز برگزار شود، می‌تواند جریا‌ن‌سازی و ریل‌گذاری مناسبی برای سینمای مقاومت و دفاع‌ مقدس باشد.