سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "آقای سانسور" به کارگردانی علی جبارزاده و تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی از چهارشنبه 26 شهریور روی پرده سینماها رفته است.

محمدرضا فروتن، بهرام افشاری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، امید روحانی، محمود پاک‌نیت، علی مثنوی، گیتی قاسمی و امیر کربلایی‌زاده از بازیگران این فیلم پروژه هستند که فیلمی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی است. جبارزاده فیلمنامه را بر اساس فیلمنامه "پرده‌پوشی" به نویسندگی مهدی علی‌میرزایی به نگارش درآورده است.

جبارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اکران "آقای سانسور" گفت: اصلاً اطلاعی از این موضوع نداشتم. واقعیت این است که تصمیم‌گیرنده نهایی برای این فیلم، نه تهیه‌کننده بلکه مالک و سرمایه‌گذار فیلم است. ایشان از ابتدای کار نیز در تمام زمینه‌ها اعمال نظر می‌کردند و در جایگاه تهیه‌کننده تصمیم می‌گرفتند که این موضوع کار را برای ما سخت ‌کرد. فیلم پس از گذشت سه سال از زمان فیلمبرداری اکران می‌شود و دلیل آن نیز به همین تصمیمات عجیب و غریب برمی‌گردد وگرنه با این گروه از بازیگران، نباید سه سال در صف اکران می‌ماند تا درنهایت در چنین وضعیتی به روی پرده برود که مخاطب نمی‌داند سینمایی باز هست یا نه.

او ادامه داد: آقای گمرکی، سرمایه‌گذار را مجری طرح کرده بود و خودش تهیه‌کننده بود، اما کلیه تصمیمات بر عهده سرمایه‌گذار بود و همین باعث شد که من در مقام کارگردان در مراحل پس از تولید ازجمله تدوین، صداگذاری ساخت موسیقی اصلاً حضور نداشته باشم و تنها تا پایان فیلمبرداری همراه بودم.

جبارزاده در پاسخ به این سؤال که آیا شکایتی نسبت به این اتفاق داشته است یا نه، اظهار کرد: در همان زمان به خانه سینما شکایت کردم اما شورای داوری خانه سینما به من گفت اگر در قرارداد قید کرده باشید که تمامی کارهای پس از تولید زیر نظر شما باشد، باید این کار انجام می‌شد، اما اگر قید نشده باشد تهیه‌کننده می‌تواند بعد از فیلمبرداری با شما نیز مانند سایر عوامل خداحافظی کند. گفتند قراردادها تیپ مشخصی ندارند و ما هنوز به یک قرارداد استاندارد نرسیده‌ایم. اگر اقدام دیگری می‌شد حتماً انجام می‌دادم، اما خانه سینما اعلام کرد با این شرایط مالک فیلم می‌تواند هر کاری انجام داده و هر تصمیمی بگیرد. به نظرم این ضعف قانون است و همین الان هم قرارداد با تیپ مشخص در خانه سینما وجود ندارد.

علی جبارزاده

او ادامه داد: مانند این می‌ماند که شما بخواهید یک امر بدیهی را در قرارداد قید کنید. قراردادی که ما امضا کردیم کاملاً مرسوم بود و از نظر مالی نیز چیزی برای من به همراه نداشت. چون کار اولم بود دوست داشتم با دل و جانم انجام فعالیت کنم که متأسفانه این اتفاق رقم نخورد و من در هیچ‌یک از مراحل پس از تولید حضوری نداشتم و حتی خروجی کار را ندیده‌ام و نمی‌دانم چه شده است. اگر "آقای سانسور" به هر نحوی در این موقعیت بد اکران به موفقیت برسد من نقشی در آن ندارم چون خروجی کار ماحصل کار من نبوده و تنها متریالش را به سرمایه‌گذار داده‌ام و اگر شکست بخورد، این شکست متعلق به من است که باید در کار اول درس‌هایی می‌گرفتم که پذیرای آن هستم. قطعاً اگر تهیه‌کننده پای کار می‌ایستاد این اتفاقات رخ نمی‌داد. تا زمانی که تهیه‌کنندگان در سینمای ایران جایگاه سینما را آن‌قدر پایین بیاورند که صرفاً سرمایه‌گذار تصمیم‌گیرنده باشد، شرایط به همین منوالی پیش می‌رود که مشاهده می‌کنیم.

 این کارگردان جوان درباره داستان فیلم توضیح داد: ایده اولیه از مهدی علی میرزایی بود که فیلمنامه "پرده‌پوشی" را نوشته بود و کلیه حقوق مادی و معنوی آن را به من واگذار کرد و من بر اساس آن "آقای سانسور" را نوشتم. متریالی که من کار کردم و ارائه دادم به نظرم نسبت به آنچه خود بازیگران و عوامل می‌گفتند کار خوبی بود، اما این که در تدوین چه اتفاقی افتاده است همان‌طور که گفتم اطلاعی ندارم. من کار را اجتماعی با رگه‌های طنز ساختم، درحالی‌که مالک فیلم صرفاً کار را طنز می‌دید و نمی‌دانم بار اجتماعی کار و لحظات تلخی که کاراکترها داشتند در فیلم هست یا نه. نمی‌دانم چون همان‌طور که اشاره کردم مالک فیلم به دنبال ساخت یک فیلم صرفاً تجاری بود و من دغدغه‌های اجتماعی برایم اهمیت بیشتری داشت.

جبارزاده در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم "لب خط" هستیم که داستان آن درباره جوانی به نام رضاست که در جنوب شهر و منطقه لب خط زندگی می‌کند و دارای سندروم هایپرتیمزیا (ابر حافظه) است که معدود آدم‌هایی در جهان دچار این سندرم هستند. اتفاقاتی که برای او رخ می‌دهد قصه فیلم را پیش می‌برد. نیما شعبان‌نژاد و هومن حاجی عبدالهی ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند. این فیلم نیز رگه‌هایی از طنز دارد که البته بار اجتماعی کار به آن می‌چربد.