به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، اسامی هیئت‌داوران آثار مستند بخش "مدافعان سلامت" از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد.

پنج داور این بخش به ترتیب حروف الفبا ابوالفضل جلیلی، پیام فضلی‌نژاد، ستار کاکایی، مسعود معینی‌فر و هادی نائیجی هستند.

معرفی اجمالی داوران آثار مستند بخش "مدافعان سلامت" شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت:

ابوالفضل جلیلی؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر تحسین‌شده در عرصه بین‌المللی است که "مسیر معکوس"، "حافظ"، "داستان واقعی"، "گال"، "بهار" و "میلاد" ازجمله آثار این هنرمند به شمار می‌رود. از جوایز وی می‌توان به جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو فیلمکس و جایزه فیلم خالص جشنواره فیلم توکیو فیلمکس، اشاره کرد.

پیام فضلی‌نژاد؛ نویسنده و پژوهشگر، عضو پیوسته انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران، عضو فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، و سردبیر برنامه تلویزیونی "شوکران" است که پیش از این سردبیری مجلات تخصصی مانند "فیلم و هنر"، "عصر اندیشه" و... را بر عهده داشته است. کتاب "سینما، سیاست، آزادی" ازجمله آثار اوست.

مسعود معینی‌پور؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام و مدیر شبکه چهار سیما است. وی سردبیری فصلنامه علوم انسانی صدرا و نشریه رسائل را در کارنامه دارد. عضویت در شورای سیاست‌گذاری چندین روزنامه در کنار سردبیری، اجرا و کارشناسی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از فعالیت‌های معینی‌پور است.

ستار کاکایی؛ مستندساز و مدیر سینمایی، دبیر نخستین دوره جشنواره فرهنگی هنری "مهر مادر" است. وی ساخت 30 فیلم مستند ازجمله "لرستان سرزمین نخل‌های گمنام"، "سرزمین آسمانی"، "این سال‌ها که می‌گذرد"، پنج فیلم کوتاه داستانی، 20 نماهنگ و سه فیلمنامه بلند سینمایی را در کارنامه دارد.

هادی نائیجی فارغ‌التحصیل رشته فلسفه است، فعالیت حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۸ با دستیاری بهروز افخمی در فیلم "فرزند صبح" آغاز کرد. نائیجی نخستین فعالیت سینمایی خود را با ساخت فیلم تحسین‌شده "حق‌السکوت" که خود نگارش آن را بر عهده داشت تجربه کرد و دو سال بعد با همکاری سه کارگردان صاحب‌نام دیگر اپیزودی از یک فیلم با عنوان "هیهات" را کارگردانی کرد، وی همچنین ساخت سریال "آخرین ایست بازرسی" را در کارنامه دارد.

index1

معرفی داوران مستند بخش "جشنواره جشنواره‌ها"

هیئت داوران بخش مستند "جشنواره جشنواره‌ها" از سوی دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، معرفی شدند.

پنج داور این بخش به ترتیب حروف الفبا رضا برجی، اصغر بختیاری، مصطفی دالایی، محمد صدری و سید سلیم غفوری هستند.

رضا برجی؛ مستندساز و عکاس، آثاری چون "سواحل اشک و زیتون"، "سال‌های گلوله و زنبق"، "مادران سربرنیتسا"، "لعل بدخشان"، "مدال‌های شکسته" و "در امتداد غدیر" را کارگردانی کرده است. حضور در ۱۴ جنگ به‌عنوان عکاس و مستندساز و نگارش کتاب‌هایی چون "کوچه‌های سبز برچه‌های سرخ"، "تونل گیلاس" و "پدر پسر خون"، از دیگر فعالیت‌های وی است.

اصغر بختیاری؛ متولد ۱۳۴۵ عضو شورای تولید گروه روایت فتح است، و در جایگاه کارگردان مستندهای "روضه رضوان"، "مادر"، "آقا مجید"، "بیدار"، "دردهای پنهان"، "باله‌ای نور"، "امدادگران"، "انتظار"، "پلاک شماره ۵۶۶" و "حاشیه‌ای بر یک متن کهنه" را در کارنامه دارد.

مصطفی دالایی؛ متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی فیلمسازی از دانشکده صداوسیما است که کارگردانی آثاری چون "ظلم خونین"، "هفت قصه از بلوچستان"، "امام فراسوی مرزها"، "پرتو حسن" و "ناز تو نیاز ما"، در فعالیت‌های این مستندساز به چشم می‌خورد.

محمد صدری، زاده ۱۳۴۲ تهیه‌کننده و کارگردان و فارغ‌التحصیل رشته سینما است. او ۲۰ سال سابقه کار در زمینه تولید برنامه‌های مستند در اقصی نقاط جهان دارد. مدیرکل مراکز سازمان صداوسیما، تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های مختلف تلویزیونی شامل: چندین مجموعه سریال تلویزیونی و مدیریت گروه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیما فیلم نیز بخشی از کارنامه وی است.

سید سلیم غفوری؛ متولد ۱۳۵۲، مستندساز و مدیر شبکه افق است که پیش‌تر نیز مدیریت شبکه مستند را بر عهده داشته است، کارگردانی مستندهایی مانند "عراق سرزمین جنگ‌ها"، "آخرین فرزندان سومالی"، "کشمیر بهشت فراموش‌شده" و همچنین تهیه‌کنندگی مستندهایی مثل "نسیم حیات"، "جنگ پنهان"، "پارسیان زنگبار"، "کاروان آزادی" و "مرزبانان" ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری غفوری به شمار می‌رود.

در بخش "جشنواره جشنواره‌ها" شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آثاری از سینمای انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس که در تمامی جشنواره‌های داخلی جایزه "بهترین فیلم" را در ۴۰ سال گذشته در قالب‌های "سینمایی"، "تله‌فیلم"، "کوتاه"، "مستند"، "پویانمایی"، و "نماهنگ" دریافت کرده‌اند، به مسابقه گذاشته می‌شود. هیئت داوران این بخش هشت تندیس و دیپلم افتخار به بهترین فیلم بلند سینمایی، بهترین تله‌فیلم، بهترین فیلم بلند مستند، فیلم کوتاه مستند، فیلم کوتاه داستانی، بهترین فیلم بلند پویانمایی، بهترین فیلم کوتاه پویانمایی و بهترین نماهنگ اهدا خواهد کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های "مدافعان سلامت"، "جشنواره جشنواره‌ها" و انتخاب استانیِ بخش "فیلمسازان بسیجی" و "نشان رسول" و یکم تا هفتم آذرماه هم‌زمان با هفته بسیج در بخش‌های "سینمای ایران و جهان"، "سیدالشهدای مقاومت"، "روایت قلم"، "نقد و پژوهش تحلیل" و انتخاب برگزیدگان ملی "فیلمسازان بسیجی" به دبیری مهدی عظیمی میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.