سرویس سینمایی هنرآنلاین: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، عنوان طرحی برای شناسایی خلاقیت‌های فرهنگی- هنری بومی در مناطق مختلف جغرافیایی ایران و ایجاد شبکه‌هایی برای همکاری مشترک میان آن‌هاست.

ابراهیم حیدری دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این طرح گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ازجمله طرح‌های کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر است که سال گذشته به مناسبت سال "رونق تولید" که مقام معظم رهبری نام‌گذاری کردند، طراحی و برنامه‌ریزی شد.

او ادامه داد: این طرح با محوریت اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای متولی فرهنگ و هنر مانند سازمان یونسکو، سازمان دهداری‌ها و شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مستقیم و غیرمستقیم طراحی شد و فراخوان آن تابستان سال گذشته منتشر و با استقبال خوب شهرها مواجه شد.

حیدری افزود: پس از اعلام فراخوان در تابستان 1398 و اعلام آمادگی 367 شهر برای مشارکت در این طرح؛ کارگاه‌های آموزشی برنامه‌نویسی فرهنگی و هنری با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهرهای شرکت‌کننده در 31 مرکز استان با بیش از 2400 ساعت برای 1200 نفر برگزار شد. قرار بود در چهار نقطه کشور کارگاه‌هایی داشته باشیم که به دلیل استقبال گسترده از این طرح، در 31 استان کارگاه‌ها برگزار شد.

دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ادامه بیان کرد: پس از آموزش و برگزاری کارگاه‌ها هر شهر برنامه‌های خود را به دبیرخانه ارائه کرد که از این میان 276 شهر در قالب زیرساختی کوتاه‌مدت و بلندمدت طرح خود را ارائه کردند که این طرح‌ها شامل زیرساخت‌ها، بازسازی و توجه به زیرساخت‌های بومی و شهری با محوریت حوزه هنرمندان و فعالان فرهنگی و مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی طرح‌های خود را ارسال و آثار داوری شدند و پس از چند مرحله داوری 129 شهر در 9 حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند.

او هدف از تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را فراهم آوردن زمینه بروز خلاقیت‌های نهفته در شهرها و مناطق مختلف کشور دانست که باید این خلاقیت‌ها پویا شوند و در قالب این برنامه، هنرها و ظرفیت‌های هنری برای رونق کسب و کار فراهم شود.

حیدری همچنین افزود: شبکه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر فرصت کنار هم قرار ‌گرفتن شهرهای مختلف ایران را فراهم می‌آورد و با گروه‌سازی چند شهر و مشارکت مؤثر آن‌ها، در هر گروه برای یک منطقه جغرافیایی در زمینه مسائل فرهنگی و رونق کسب و کار هنر در سطح کشور تصمیم‌گیری می‌شود. در شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی نهادهای عمومی مانند شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی در همه استان‌ها استفاده شود‌ تا با اتکا بر ظرفیت‌های محلی و بومی برنامه شبکه شهرهای خلاق هر شهر برنامه‌ریزی شود و پس از جمع‌آوری اطلاعات پرونده شهرهای مختلف در بخش‌های مختلف این فراخوان به دبیرخانه مرکزی تهران ارسال و شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بخش‌های مختلف انتخاب شود.

دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ادامه و در پاسخ به این سؤال که این طرح قرار است چه اتفاقی را در عرصه فرهنگ و هنر کشور رقم بزند، گفت: مرحله اول شناسایی ظرفیت‌های انسانی و کالبدی محل یا هر شهر است و پس از آن آموزش و پرورش نیروهای خلاق است که نیروهای جوان در کنار پیشکسوتان هر عرصه آموزش دیده و شناسایی شوند و به بهره‌وری در آینده برسند که این عامل موجب ایجاد کسب و کار و پویایی صنایع فرهنگی و رونق و اشتغال پایدار منطقه خواهد شد. صنایع فرهنگی ازجمله صنایع اثرگذار در کشور هستند که در راستای حفظ آداب و رسوم ملی و زنده نگه داشتن فرهنگ در کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند و علاوه بر این میراث تمدنی، فرهنگی و دینی ما را از نسل قدیم به نسل جدید منتقل می‌کنند. یکی دیگر از اهداف این طرح، تبادل اندیشه و افکار و تجارب اندیشه میان هنرمندان است و با استفاده از این شبکه می‌توان از هنرمندان به‌عنوان پشتوانه‌های فکری و معنوی در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهره گرفت.

حیدری همچنین درباره حمایت‌های بخش دولتی نیز بیان کرد: در شبکه، محوریت برنامه‌ریزی است و شهری امتیاز می‌آورد که با همراهی بخش خصوصی پیش برود. شهرها با تأکید بر این پتانسیل بالا آمده‌اند و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است. مشارکت و اجرای برنامه‌ها در این طرح توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت بیشتر نقش تسهیلگری خواهد داشت. درواقع برنامه‌ها با توجه به واقعیت‌‎های میدانی شهر و منطقه طراحی شده و برای مردم هر شهر قابل‌پذیرش‌تر هستند. این برنامه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی بومی، محلی و با استفاده از قوانین و مقررات بالادستی که مشخص هستند طراحی شوند و مقرر شد که شبکه تشکیل و توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان محور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قرار گیرد و این بانک اطلاعات از ایده‌ها و افراد تشکیل شده به‌عنوان مرجع از آن استفاده شود. وزارتخانه‌ها نیز در این امر مشارکت دارند و با چند نهاد مالی نیز مذاکراتی انجام شده است تا وام یا تسهیلات کم‌بهره در اختیار بخش‌های خصوصی که وارد این جریان می‌شوند قرار گیرد تا بخش خصوصی به رونق برسد.