سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز پنجشنبه در نهمین روز جشنواره فیلم ونیز 2020 دو فیلم دیگر بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره وارد رقابت شدند: "و فردا کل دنیا" (And Tomorrow The Entire World) ساخته یولیا فون هاینتس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آلمانی و "نظم نوین" (Nuevo Orden) ساخته میشل فرانکو کارگردان و تهیه‌کننده مکزیکی.

داستان "و فردا کل دنیا" در مقطعی اتفاق می‌افتد که آلمان با مجموعه‌ای خشونت‌بار از حملات تروریستی نژادپرستانه روبرو است. دختری 20 ساله به نام لوئیزا (با بازی مالا اِمده) به یکی از گروه‌های زیرمجموعه جنبش انتیفا (‎مجموعه‌ای از گروه‌های چپ‌گرای مستقل ستیزه‌جوی ضد فاشیستی) می‌‌پیوندد تا با جنبش در حال ظهورِ نئونازی مقابله کند. او با اقدامات بی‌پروای خود، نه‌تنها با راست‌گرایی افراطی می‌جنگد، بلکه می‌کوشد آلفا (با بازی نوا زاویدرا) یک فعال انتیفا را که در خفا عاشق اوست، تحت تأثیر قرار بدهد. خیلی زود، اوضاع از کنترل خارج می‌شود و لوئیزا و دوستانش درباره این پرسش که آیا خشونت می‌تواند یک پاسخ سیاسیِ مشروع به فاشیسم و نفرت باشد، با هم اختلاف پیدا می‌کنند.

And Tomorrow The Entire World

"و فردا کل دنیا"

فیلم 111 دقیقه‌ای "و فردا کل دنیا" تولید مشترک آلمان و فرانسه، و یکی از هشت فیلم از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز 2020 است که خانم‌ها کارگردانی کرده‌اند. درمجموع 44 درصد کل رقبای جایزه شیر طلایی امسال ساخته فیلمسازان زن هستند که در تاریخ جشنواره ونیز مسئله‌ای بی‌سابقه است.

"و فردا کل دنیا" پنجمین فیلم بلند داستانی یولیا فون هاینتس 44 ساله متولد برلین در مقام کارگردان است. او چند فیلم مستند و تلویزیونی نیز در کارنامه دارد.

فون هاینتس درباره فیلم جدید خود گفته است: راست‌گرایی افراطی از ترس و نفرت انگیزه پیدا می‌کند. در مقابل، برای فعالان چپ‌گرا، ایده دنیایی با آرامش و برابری بیشتر، مطرح است، اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ لوئیزا شخصیت اصلی فیلم من برای مبارزه خشونت‌بار با راست‌گرایی افراطی خود را تحت فشار می‌بیند، و درنهایت در این نبرد خود را گم می‌کند. با توجه به گذشته خودم به‌عنوان یک فعال چپ‌گرا، هر روز از خودم می‌پرسم که چطور می‌توانم از سینما – این قالب زیبای هنری – برای انعکاس شرایط سیاسی جاری استفاده کنم. امیدوارم فیلم من زمینه‌ساز بحث درباره این موضوع باشد که ما چطور می‌خواهیم با هم زندگی کنیم. این فقط داستانی درباره چنددستگی قوی در سراسر آلمان نیست، بلکه در چیزی است که در کل جوامع غربی جریان دارد.

"نظم نوین" میشل فرانکو دیگر فیلمی بود که پنجشنبه برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت. این فیلم یک درام دیستوپیایی (ویران‌شهر) پرتعلیق درباره یک عروسی پر ریخت و پاش و اشرافی است که با آمدن مهمانان ناخواسته به هم می‌ریزد. به‌زودی جنگی طبقاتی درمی‌گیرد که با کودتایی خشن همراه است. فیلم از نگاه عروس جوان و خدمتکارانی که برای – و علیه – خانواده او کار می‌کنند، نمادی از فروپاشی یک سیستم سیاسی است.

نایان گونزالس نورویند، دیگو بونتا و مونیکا دل کارمن از بازیگران فیلم "نظم نوین" هستند که تولید مشترک مکزیک و فرانسه است.

Nuevo Orden

"نظم نوین"

میشل فرانکو 41 ساله درباره فیلم جدید خود گفته است: "نظم نوین" نگاهی دیستوپیایی به مکزیک دارد، اما تنها کمی با واقعیت فاصله می‌گیرد. نابرابری اجتماعی و اقتصادی این روزها شایع و غیرقابل تحمل است. اولین بار نیست که این کشور و دنیا به سناریویی مشابه روبرو می‌شوند و حکومت‌های فاسد به گواه تاریخ با خشونتی دیکتاتوری به اعتراض‌ها واکنش نشان می‌دهند. "نظم نوین" فیلمی هشداردهنده است؛ اگر به نابرابری به شکل مدنی پاسخ داده نشود، و اگر همه صداهای مخالف خاموش شود، هرج و مرج خواهد شد.

فرانکو برای اولین بار است که فیلمی در جشنواره ونیز دارد. او در 2015 برای فیلم "وخیم" با بازی تیم راث برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کن شد. او در 2012 با "به دنبال لوسیا" جایزه اصلی بخش نوعی نگاه کن را برد و در 2017 نیز با "دختر ایپریل" جایزه داوران بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد. فرانکو همچنین در 2009 فیلم "دانیل و آنا" را در جشنواره کن داشت که یکی از نامزدهای جایزه دوربین طلایی بود.

Run Hide Fight

"بدو پنهان شو مبارزه کن"

جشنواره ونیز روز گذشته در بخش خارج از مسابقه میزبان فیلم آمریکایی "بدو پنهان شو مبارزه کن" (Run Hide Fight) به کارگردانی کایل رنکین شد. تامس جین، رادا میچل و ایزابل می در این فیلم 109 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. داستان درباره زوئی هال دختری 17 ساله (می) است که برای نجات جان خود و هم‌کلاسی‌هایش از دست چهار جوان مسلح که کنترل مدرسه را در دست گرفته‌اند، از عقل، مهارت‌ و حس همدردی خود استفاده می‌کند.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 سپتامبر (12 ) شهریور آغاز شد و شنبه 12 سپتامبر (22 شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری