سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم مستند "شب" (Notturno) به کارگردانی جانفرانکو رزی سینماگر ایتالیایی روز سه‌شنبه، به‌عنوان یکی از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

تازه‌ترین ساخته برنده قبلی جایزه شیر طلایی ونیز تولید مشترک ایتالیا، فرانسه و آلمان است. این مستند که نگاهی به جنگ داخلی در سوریه دارد، در مدت سه سال در سوریه، عراق، کردستان و لبنان فیلمبرداری شد و آدم‌های مختلف را در نزدیکی مناطق جنگی در خاورمیانه دنبال می‌کند، مردمی که می‌کوشند زندگی روزمره خود را ادامه بدهند.

"شب" بعد از اولین نمایش جهانی در ونیز در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز روی پرده خواهد رفت. فیلم همچنین قرار بود سپتامبر امسال در جشنواره فیلم تلیوراید نیز نمایش داده شود که جشنواره به خاطر شیوع کروناویروس لغو شد. "شب" از امروز 9 سپتامبر در ایتالیا اکران عمومی می‌شود.

Notturno

"شب"

رزی 56 ساله درباره مستند جدید خود گفته است: در مدت سه سال سفر در خاورمیانه با آدم‌هایی برخورد کردم که در مناطق جنگی زندگی می‌کنند. می‌خواستم داستان آن‌ها را به تصویر بکشم و شخصیت‌ها را ورای درگیری‌ها، نشان بدهم. از خط مقدم فاصله گرفتم و بیشتر سراغ آدم‌هایی رفتم که می‌کوشند وجود خود را به هم وصله کنند. در مکان‌هایی که بازتاب آمدن جنگ را فیلمبرداری کردم، شما صدای حضور سرکوبگر جنگ را می‌شنوید، باری که آن‌قدر سنگین است که تصویری از آینده باقی نمی‌گذارد. تلاش کردم زندگی روزمره کسانی را بیان کنم که در مرزهای مابین زندگی و جهنم زندگی می‌کنند.    

رزی در 2013 با مستند "Sacro Gra" برنده شیر طلای هفتادمین جشنواره فیلم ونیز شد. فیلم او تنها مستندی است که تاکنون جایزه برتر جشنواره ونیز را گرفته است. او در 2008 با "زیر سطح دریا" و در 2010 با " El Sicario, Room 164" نیز در بخش افق‌های ونیز حضور داشت. رزی در 2016 با مستند "آتش در دریا" جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد و فیلم او بعدها نامزد اسکار بهترین مستند بلند شد.

"لیلا در حیفا" (Laila in Haifa) ساخته آموس گیتای کارگردان اسرائیلی، دیگر فیلمی بود که در هفتمین روز جشنوراره در بخش مسابقه بین‌الملل ونیز به نمایش درآمد. این فیلم تولید مشترک اسرائیل و فرانسه است و داستان‌هایی در‌هم‌تنیده از پنج زن را در یک شب در یک باشگاه شبانه در شهر ساحلی روایت می‌کند.

گیتای پیش از این نیز فیلم‌های "برلین-اورشلیم" (1989)، "بهشت" (2001)، "Alila" تولید 2003، "سرزمین موعود" (2004)، "Ana Arabia" تولید 2013 و "رابین، روز آخر" (2015) را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز داشته است. "یک خط تراموا در اورشلیم" و "نامه‌ای به یک دوست در غزه" از دیگر ساخته‌های اوست.

Love After Love

"عشق پشت عشق"

روز گذشته فیلم چینی "عشق پشت عشق" (Love After Love) به کارگردانی آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ در لیدو در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد و هویی همچنین جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را در سالن سالا گرانده دریافت کرد. (تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار دیگر دریافت‌کننده جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره امسال است).

آن هوییِ 73 ساله یکی از پرکارترین و تحسین‌شده‌ترین کارگردانان آسیا است. او با فیلم‌هایی چون "راز" (1979)، "مردم روی قایق" (1982) و "عشق در یک شهر سقوط کرده" (1984) در موج نوی سینمای هنگ کنگ در دهه‌های 1970 و 1980 نقش داشت. کارنامه او همه نوع فیلم از ملودرام تا تریلر و از فیلم‌های رزمی تا زندگی‌نامه‌ای را در برمی‌گیرد.

فیلم‌های هویی تلفیقی از نگاه تجاری با حساسیت‌های هنری را شامل می‌شود. "عصر طلایی" به کارگردانی هویی در 2014 فیلم اختتامیه جشنواره ونیز بود و بعدها به نمایندگی از هنگ کنگ برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. "یک زندگی ساده" به کارگردانی او نیز اولین بار در دنیا در 2011 در ونیز نمایش داده شد.

"عشق پشت عشق" فیلم جدید هویی داستان دختری جوان اهل شانگهای را روایت می‌کند که برای ادامه تحصیل به هنگ کنگ می‌رود. این فیلم با اقتباس از اولین داستان کوتاه منتشرشده از آیلین چانگ نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی متولد چین ساخته شده است که داستانی خشن درباره محیط ریاکارانه و آشفته در هنگ کنگ کمی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم است.

"هاپر/ولز" (Hopper/Welles) به کارگردانی اورسن ولز سینماگر افسانه‌ای آمریکایی از دیگر فیلم‌هایی بود که برای اولین بار سه‌شنبه در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد. این فیلم حاصل مکالمه‌ای صمیمانه و مکاشفه‌آمیز بین دو غول دنیای سینماست:  دنیس هاپر پسر همیشه بد هالیوود و کارگردان و بازیگر فیلم جریان‌ساز "ایزی رایدر" (1969) که آن زمان به خاطر موفقیت این فیلم در اوج بود و اورسن ولز خالق فیلم‌هایی چون "همشهری کین"، "امبرسن‌های باشکوه"، "بانویی از شانگهای"، "نشانی از شر" و "محاکمه". هر دو در مقطعی چهره سینما را تغییر دادند و از این رو دیدار آن‌ها طبیعی به نظر می‌رسید.

Hopper Welles

"هاپر/ولز"

"هاپر/ولز" در مدت فیلمبرداری چریکی پروژه پردردسر و سال‌ها ناتمامِ "سمت دیگر باد" ولز (و پروژه پردردسر خود هاپر، "آخرین فیلم") فیلمبرداری شد. فیلم با بده بستان کلامی دو شخصیت کاملاً مشابه همراه است؛ یکی پیرتر، یکی جوان‌تر. آن‌ها عمیقاً بحث می‌کنند. آیا یک کارگردان "خدا" است یا "شعبده‌باز"؟ آیا آمریکا از این همه خشونت، سکس، آزادی‌خواهی و تفکرات رادیکال جان سالم به درمی‌برد؟ و بحث‌های آن‌ها بیش از هر زمان دیگر با شرایط فعلی همخوانی دارد.

روز گذشته مراسم اولین نمایش رسمی فیلم "جنایت بی‌دقت" به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر در بخش افق‌ها با حضور مکری، اسکندرفر و دو بازیگر فیلم برگزار شد.

جنایت بی‌دقت

"جنایت بی‌دقت"

"جنایت بی‌دقت" مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‌زنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجرا شکل جدیدی به خود می‌گیرد. بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران و... در این فیلم بازی می‌کنند. "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی دیگر فیلم ایرانی بخش افق‌ها این دوره جشنواره ونیز است.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود.

علی افتخاری