سرویس سینمایی هنرآنلاین: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله، قصد برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران شرکت راه‌آهن را دارد.

پوریا آذربایجانی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص توجه سازمان‌ها و نهادها به فرهنگ ایثار و شهادت در تولید آثار فرهنگی و هنری گفت: هر انسانی که در این مرز و بوم زندگی می‌کند، از طریقی وام‌دار فرهنگ ایثار و شهادت است؛ اما سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در سطح جامعه باید به این جریان توجه ویژه‌ای داشته باشند و با بودجه‌های خود در این مسیر تولیدات فرهنگی و هنری خوبی ارائه کنند؛ چراکه توجه به این جریان جزء وظایف نهادها و ارگان‌های فرهنگی است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که، اگر جشنواره‌ها و مسابقات جریان‌ساز فرهنگی صرفاً یک اتفاق تشریفاتی باشند که به گزارش مدیران نهادها برای ارائه عملکردشان منتهی می‌شود، اتفاق ویژه و تأثیرگذاری نیست؛ اما اگر به جریان فرهنگی متصل شود که با مشورت صاحب‌نظران و فعالان این حوزه انجام شده باشد تا نتیجه مؤثری به بار بیاورد، قطعاً اتفاق خوب و مبارکی است.

کارگردان فیلم "جشن دلتنگی" درباره نقش و مشارکت هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر بر بیان رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و ایثارگران دوران جنگ و دفاع مقدس عنوان کرد: با توجه به جریانات و اتفاقاتی که در این سال‌ها در جامعه شاهد آن بودیم، نمی‌توان گفت که هنرمندان علاقه ویژه‌ای دارند تا در این حوزه کار کنند، مگر این‌که علاقه قلبی‌ای نسبت به این جریان داشته باشند.

آذربایجانی ادامه داد: ازنظر من تنها فاکتوری که موجب می‌شود تا تولید محتوا در حوزه ایثار و شهادت به نتیجه مثبت و درخشانی دست پیدا کند، این است که هنرمندان با حس و علاقه قلبی خود این‌ کار را انجام بدهند.

کارگردان فیلم "اروند"‌ درباره تأثیرگذاری اقدام فرهنگی شرکت راه‌آهن بر تجدید دوباره آٰرمان شهدا و ایثارگران در جامعه گفت: اگر هر اثری یک اثر سفارشی باشد، قطعاً هیچ تأثیری در جامعه ندارد، اما اگر از قلب یک نویسنده، کارگردان و هنرمند خارج شود، قطعاً تأثیر چشم‌گیری در تجدید آرمان‌ها در جامعه خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها، مسابقات و به‌طور کلی جریانات فرهنگی باید از فعالان و هنرمندان این عرصه حمایت کنند؛ اما اگر صرفاً می‌خواهند که اثری را سفارش بدهند، قطعاً تأثیری ندارد و این اتفاقات ازنظر من باید حمایتی باشد تا سفارشی.

این کارگردان درباره رویکردهای لازم برای تولید محتوای فرهنگی و هنری در حوزه ایثار و شهادت عنوان کرد: هرکسی با یک نگاه و رویکرد خاص و متفاوتی به جریان جنگ و دفاع مقدس نگاه می‌کند. ازنظر من، نسخه‌پیچیدن درباره اینکه به موضوع جنگ و شهادت چطور نگاه کنیم، کاملاً غلط است و این یعنی سفارش که من کلاً با این موضوع مخالف هستم.

آذربایجانی در پایان درباره حس خود نسبت به قطار گفت: سفر با قطار دارای حس شاعرانگی خاصی است که در سفرهای دیگر وجود ندارد. سفر با قطار از یک نقطه کشور به نقطه دیگر اتفاقی زیبایی است که بسیار به آن علاقه‌مندم.