سرویس سینمایی هنرآنلاین: دوشنبه در ششمین روز جشنواره فیلم ونیز 2020، دو رقیب دیگر جایزه شیر طلایی برای عموم و اهالی رسانه به نمایش درآمدند.

"رفقای عزیز!" (Dear Comrades!) تازه‌ترین ساخته آندری کونچالوفسکی کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون روس به‌عنوان یکی از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت.

این فیلم با بازی یولیا ویسوتسکایا، ولادیسلاف کاماروف، آندری گوسف و یولیا بورووا بر مبنای اتفاقاتی واقعی در سال 1962 ساخته شده است، وقتی که اتحاد جماهیر شوروی اعتراض‌های کارگری در شهر نووچرکاسک را سرکوب کرد. لیودمیلا (با بازی ویسوتسکایا) یکی از اعضای حزب کمونیست محلی شهر است. او یکی از هواداران سرسخت رژیم و آرمان‌های کمونیستی است و از هر نوع اختلاف نظر در این زمینه بیزار است. در جریان یک اعتصاب کارگری در کارخانه برق محلی، او شاهد تیراندازی به معترضان توسط نیروهای ارتش است که دولت برای فرو نشاندن اعتصاب به شهر فرستاده است. یک قتل عام صورت می‌گیرد که نگاه لیودمیلا به زندگی را برای همیشه تغییر می‌دهد.

Dear Comrades!

"رفقای عزیز!"

کونچالوفسکی 83 ساله درباره "رفقای عزیز!" گفته است: می‌خواستم فیلمی درباره نسل پدران و مادرانمان بسازم، کسانی که در جنگ جهانی دوم با این یقین که مرگ "برای سرزمین مادری" شرافتمندانه است، برای استالین جنگیدند و جان سالم به در بردند و به اهداف کمونیسم اعتماد بی‌قید و شرط داشتند: که با تلاش‌های میلیون‌ها نفر یک جامعه جدید خلق شود. می‌خواستم اتفاقات واقعی را با بیشترین دقت بازسازی کنم، و عصری را که در آن تاریخ، شکاف پرنشدنی بین آرمان‌های کمونیستی و واقعیت تراژیک جاری را فاش کرد. "رفقای عزیز!" یک ادای احترام به خلوص و پاکی آن نسل است، فداکاری‌هایش، و تراژدی‌ که با دیدن فروپاشی اسطوره‌ها و خیانت به آرمان‌ها، تجربه کرد.        

آندری کونچالوفسکی همراه یولیا ویسوتسکایا ستاره فیلمش در مراسم فرش قرمز "رفقای عزیز!" در لیدو شرکت کرد.

کونچالوفسکی که متولد 20 اوت 1937 در مسکو است، در اولین سال‌های دوران کاری خود اغلب با آندری تارکوفسکی کار می‌کرد. او گذشته خوبی در جشنواره ونیز دارد. او در 2002 برای فیلم "خانه احمق‌ها" جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و در 2014 پیش با "شب‌های سفید پستچی" برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد. کونچالوفسکی اولین بار در 1966 با فیلم "اولین معلم" برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت کرد و با فیلم‌های "عشاق ماریا" (1984) و "بهشت" (2016) نیز در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو حضور داشت.  

  

او در 1979 با فیلم "سیبریایی" جایزه بزرگ داوران جشنواره کن را از آن خود کرد و با فیلم‌های قطار افسارگسیخته" (1985)، "آدم‌های خجالتی" (1987) و Kurochka Ryaba"" تولید 1994 شانس دریافت جایزه نخل طلای کن را داشت. "آشیانه نجیب‌زادگان"، "دایی وانیا" و "تانگو و کش" و "محفل داخلی" از دیگر ساخته‌های کونچالوفسکی است. او برادر بزرگ نیکیتا میخالکوف دیگر کارگردان معروف روس است.

"دیگر هرگز برف نمی‌بارد" (Never Gonna Snow Again) به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا و میخال انگلرت، دیگر فیلمی بود که روز دوشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت.

درام کمدی "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" تولید مشترک لهستان و آلمان است. فیلم با بازی الک اوتگوف، مایا اوستاشوسکا، آگاتا کولشا و ورونیکا روساتی، داستان یک مهاجر اوکراینی است که به لهستان می‌آید و به‌عنوان ماساژور وارد زندگی ساکنان ثروتمند یک اجتماع بسته و بی‌روح می‌شود. این آدم‌ها با وجود ثروتی که دارند، از درون افسرده‌اند. به‌تدریج فرد تازه‌وارد و اسرارآمیز برای آن‌ها جایگاه یک مرشد را پیدا می‌کند؛ انگار که دست‌های او شفا می‌دهند و نگاهش در روح آن‌ها نفوذ می‌کند.

Never Gonna Snow Again

"دیگر هرگز برف نمی‌بارد"

فیلمنامه را شوموفسکا و انگلرت نوشته‌اند و هر دو جزو تهیه‌کنندگان فیلم هم هستند. ماه گذشته، لهستان "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" را به‌عنوان نماینده خود برای رقابت در جوایز اسکار 2021 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

شوموفسکا 47 ساله که متولد شهر کراکوف است، از سال 2001 که "مرد شاد" اولین فیلم بلند داستانی خود را ساخت، به یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان لهستان تبدیل شده است. او در 2015 برای فیلم "بدن" درباره یک دادیار بدبین و دختر مبتلا به بی‌اشتهایی روانی او که می‌کوشند با مرگ تراژیک همسر و مادر خود کنار بیایند، جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین را از آن خود کرد و در جوایز فیلم اروپا نیز جایزه انتخاب مردم را برد.

فیلم بعدی او، "قیافه" درباره مردی که بعد از یک عمل جراحی صورت با بحران هویت روبرو می‌شود، در 2018 یک موفقیت دیگر در برلیناله برای او به همراه داشت و این‌بار جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. "The Other Lamb" اولین فیلم انگلیسی‌زبان شوموفسکا، اوایل امسال در آمریکا اکران شد.

او در 2018 عضو داوران بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز (به ریاست گی‌یرمو دل تورو) و در 2016 یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین (به ریاست مریل استریپ) بود. 

روز گذشته فیلم آمریکایی "یک شب در میامی" (One Night in Miami)، اولین تجربه کارگردانی رجینا کینگ بازیگر برنده اسکار ("اگر بیل استریت زبان داشت") در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز روی پرده رفت و با استقبال فراوان روبرو شد.

One Night in Miami

"یک شب در میامی"

"یک شب در میامی" از روی نمایشنامه‌ای نوشته کمپ پائر ساخته شده است. داستان در 1964 روی می‌دهد و روایتی داستانی از ملاقات بسیار مهم چهار آمریکایی سیاه‌پوست مشهور است: محمد علی (آن زمان کاسیوس کلی) آن سال در مبارزه‌ای تاریخی، سانی لیستن قهرمان بوکس جهان را در راند ششم شکست داد. در "یک شب در میامی"، بوکسور جوان پس از شکست دادن لیستن با دوستانش مالکم ایکس، سام کوک و جیم براون دیدار می‌کند تا درباره مسیر زندگی‌اش و احتمالاً تاریخ حقوق بشر تصمیم بگیرد.      

در این روز همچنین فیلم کوتاه "اوملیا کونتادینا" (Omelia contadina) ساخته آلیس رورواچر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر ایتالیایی در بخش خارج از مسابقه - نمایش‌های ویژه جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

Omelia contadina

"اوملیا کونتادینا"

این فیلم 9 دقیقه‌ای روایتی از یک جامعه روستایی است که در یک فلات و در مرز بین سه منطقه جمع می‌شوند تا به‌طور نمادین مراسم تدفین کشاورزی، به شیوه سنتی را برگزار کنند. رورواچر این فیلم را با همکاری جی‌آر هنرمند و عکاس فرانسوی ساخته است.   

رورواچر 38 ساله در 2018 با فیلم "شاد مثل لاتزارو" جایزه بهترین فیلمنامه و در 2014 با "شگفتی‌ها" جایزه داوران جشنواره فیلم کن را برد

روز گذشته فیلم "جنایت بی‌دقت" به کارگردانی شهرام مکری از ایران، در ساعات پایانی روز در بخش مسابقه افق‌ها دو بار نمایش داده شد. فیلم جدید مکری امروز سه‌شنبه به‌طور رسمی در لیدو اکران می‌شود.

"جنایت بی‌دقت" مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‌زنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجرا شکل جدیدی به خود می‌گیرد. بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران و... در این فیلم بازی می‌کنند. "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی دیگر فیلم ایرانی بخش افق‌ها این دوره جشنواره ونیز است.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود.

علی افتخاری