سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسین شهابی کارگردان سینما که آموزشگاه بازیگری "باران" به مدیرمسئولی او در حال فعالیت است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره خروجی آموزشگاه‌های بازیگری و حضور چهره‌های جوان در سینما و تلویزیون بیان کرد: متأسفانه، خروجی بسیاری از این مراکز قابل قبول نیست. چرا که صرفاً تکنیک‌های اجرایی را به هنرجویان آموزش می‌دهند، تکنیک‌هایی که بیشتر سلیقه‌های شخصی اساتید است تا تکنیکی که ما آن را به‌عنوان یک تکنیک استاندارد به رسمیت می‌شناسیم. مثل متد اکتینگ.

او ادامه داد: من این را به این جهت می‌گویم که خودم آموزشگاه سینمایی دارم و می‌توانم به قطعیت بگویم که هشتاد درصد هنرجویان آموزشگاه من کسانی هستند که قبلاً در چندین آموزشگاه دوره‌های بازیگری یا حتی کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و به نظرم این اجحاف بزرگی است در حق جوانان علاقه‌مند، که نیازمند یک ساماندهی اساسی از سوی مراکز صدور مجوز آموزشگاه‌های سینمایی است.

او در ادامه افزود: نمی‌خواهم در مورد اشخاص و همکاران سینمایی خود قضاوت کنم، ولی صرف بازیگر یا کارگردان خوب بودن به معنی داشتن توانایی لازم برای تدریس نیست. این اولین مسئله‌ای است که باید به آن توجه شده و این قابلیت لازم برای صادرکنندگان مجوز احراز شود. تدریس سازنده بسیاری از رشته‌های سینمایی نیازمند مطالعات عمیق و تجربیات لازم است. نکته دیگر این است که آموزشگاه‌ها برای جذب هنرجویان بیشتر، اغلب از چهره‌های گوناگون سینمایی برای تدریس استفاده می‌کنند، چهره‌هایی که برخی از آن‌ها هنوز به‌شخصه توانایی لازم برای یک اجرای درست را ندارند.

کارگردان فیلم "آزاد به قید شرط" در پاسخ به این سؤال که آیا آموزشگاه‌ها مسئولیت معرفی این هنرجویان به گروه‌های تولید فیلم را بر عهده دارند یا خیر، اظهار کرد: مسئولیت اصلی آموزشگاه‌ها، آموزش سازنده و مفید در محیطی امن و دارای امکانات لازم است، اما بدیهی است که تمامی آموزشگاه‌ها علاقه‌مند حضور هنرجویان خود در آثار سینمایی و تلویزیونی هستند و برخی هم در این راه تلاشی چشمگیر دارند. من چون فیلمساز هستم، این را بهتر متوجه می‌شوم.

او همچنین درباره بهره‌گیری از استادان فن و آموزش‌دیده در این عرصه در آموزشگاه‌ها گفت: ازآنجایی‌که من سه رشته اصلی فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری را به شیوه ابداعی خودم که با واژه " راسیونالیسم" (عقل‌گرایی) معنی می‌شود، شخصاً تدریس می‌کنم. بنابراین استفاده از اساتید دیگر را بسیار با دقت انجام می‌دهم. در آموزشگاه من اساتید بیشتر برای برگزاری کارگاه‌های انتقال تجربه دعوت می‌شوند.

شهابی همچنین در ادامه درباره عدم پذیرش ریسک تهیه‌کنندگان برای استفاده از چهره‌های جوان و نقش آموزشگاه‌ها عنوان کرد: مهم‌ترین نقش آموزشگاه‌ها این است که به‌رغم تمامی مشکلات آموزشگاه داری، به سرنوشت هنرجویان مشتاق خود اهمیت داده، کیفیت و امکانات لازم آموزشی خود را بالا برده و ابتدا آموزش مفید بدهند. قدم بعدی می‌تواند معرفی استعدادهای خوب به تهیه‌کنندگان باشد. داشتن ارتباط مستقیم مسئولان آموزشگاه‌ها با تهیه‌کنندگان و گروه‌های تولیدی نیز جزو امتیازات مهم و ضروری است.

او در خاتمه در استفاده از هنرجویان آموزشگاه خود در عرصه تصویر توضیح داد: از ابتدای سال 1397 که آموزشگاه سینمایی "باران" را تأسیس کردم که البته در حال حاضر تبدیل به یک موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره به نام " پرتو آینه فردا" شده است، هر فیلمی که تهیه‌کنندگی کرده‌ام اغلب بازیگران آن از هنرجویان موسسه انتخاب شده‌اند. در جدیدترین کارم "رودررو" نیز که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد، به‌جز دو چهره سینمایی بقیه بازیگران آن همگی از هنرجویان موسسه خودم هستند. درواقع فیلم "رودررو" محصولی خواهد بود از دستاورد آموزش‌های خودم، با حضور هنرجویانی که صبورانه و با دقت لازم آموزش‌های خود را سپری کرده و اولین بار به سینما معرفی می‌شوند.