سرویس سینمایی هنرآنلاین: جمعه در سومین روز هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز، فیلم ایتالیایی "پدر ما" (Padrenostro) به کارگردانی کلاودیو نوچه به‌عنوان یکی از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل در لیدو روی پرده رفت.

تازه‌ترین ساخته کارگردان و فیلمنامه‌نویس 45 ساله، یکی از چهار فیلم ایتالیایی است که امسال بخت دریافت جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را دارند. (سه فیلم دیگر، "خواهران ماکالوزو" اما دانته، "خانم مارکس" سوزانا نیکه‌رلی و "شب" جانفرانکو رزی هستند.)

"پدر ما" فیلمی درام با موضوع بلوغ و اقتباسی آزاد از تلاش برای ترور آلفونسو نوچه معاون کمیسر پلیس (پدر کلاودیو نوچه) توسط گروه چپِ افراطی NAP در دوران آشوب‌های اجتماعی و سیاسی در ایتالیا است، که از دهه 1960 تا اواخر دهه 1980 جریان داشت و با تروریسم سیاسی گروه‌های چپ و راست افراطی در این کشور همراه بود.

Padrenostro

"پدر ما"

داستان فیلم در 1976 در رم روی می‌دهد. والریو 10 ساله و مادرش شاهد تلاش ناموفق برای ترور پدر او، آلفونسو توسط یک کماندوی تروریست هستند. از آن لحظه، ترس و حسی دائمی از آسیب‌پذیری، به شکلی چشمگیر، خانواده را در برمی‌گیرد. آن تابستان، والریو با کریستیان پسری که کمی از او بزرگ‌تر است، آشنا می‌شود؛ یک پسر نوجوان تنها، شورشی و جسور که انگار از ناکجاآباد آمده است. این آشنایی زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

پی‌یرفرانچسکو فاوینو بازیگر 51 ساله رمی که سال گذشته در فیلم تحسین‌شده "خائن" ساخته مارکو بلوکیو ظاهر شد، در "پدر ما" نقش آلفونسو پدر والریو را بازی می‌کند. باربارا رونکی (در نقش جینا مادر والریو)، ماتیا گاراچی (والریو) و فرانچسکو گِگی (کریستیان) از دیگر بازیگران این فیلم هستند که اولین نمایش جهانی خود را در لیدو داشت. این فیلم از 24 سپتامبر در ایتالیا اکران می‌شود.

کلاودیو نوچه در 2005 برای "آریا" جایزه دیوید دی دوناتلو بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرد. "صبح‌به‌خیر آمن" (2009) اولین فیلم بلند داستانی او در شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز در بخش هفته منتقدان بین‌المللی نمایش داده شد. فیلم بعدی او، "جنگل یخ" (2014) اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم رم روی پرده رفت. "پدر ما" سومین فیلم بلند داستانی نوچه است.

جمعه همچنین فیلم هندی "مرید" (The Disciple) به کارگردانی چیتانیا تامهانه در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت. این فیلم درباره یک خواننده موسیقی کلاسیک است که تلاش می‌کند در مومبای دوران معاصر بین رؤیاهای کاری و زندگی شخصی خود توازن برقرار کند.

"مرید" بعد از حدود دو دهه اولین فیلم هندی است که در ونیز برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت می‌کند. پیش از این، آخرین فیلم هندی بخش مسابقه بین‌الملل لیدو "عروسی مانسون" به کارگردانی میرا نایر بود که در 2001 جایزه اصلی جشنواره را از آن خود کرد.

The Disciple

چیتانیا تامهانه برای تحقیق، فیلمبرداری و تدوین "مرید" چهار سال وقت صرف کرد. سینماگر 33 ساله در‌این‌باره گفت: کار روی این پروژه را تقریباً مثل یک خبرنگار شروع کردم. به کنسرت‌های مختلف رفتم، با موزیسین‌ها گفت‌وگو کردم و در جاهایی که آن‌ها رفت و آمد می‌کنند وقت زیادی را گذراندم. کار تحقیق و سفر به سراسر کشور و نوشتن فیلمنامه دو سال طول کشید و دو سال را هم صرف ساخت فیلم کردم.

"دادگاه" (2014) اولین فیلم بلند داستانی تامهانه که نگاهی تحلیلی و انتقادی به سیستم قضایی و قانونی هند دارد و از منظر یک خواننده محلی متهم به آشوبگری روایت می‌شود، در هفتاد و یکمین جشنواره ونیز جایزه شیر آینده یا جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول را دریافت کرد و برنده جایزه افق‌ها بهترین فیلم هم شد. هند بعدها این فیلم را به نمایندگی از این کشور برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد که البته نامزد نشد.

روز گذشته فیلم بریتانیایی "دوک" (The Duke) به کارگردانی راجر میچل در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد. جیم برودبنت و هلن میرن بازیگران اصلی این کمدی جنایی هستند. "دوک" ماجرایی واقعی را به تصویر می‌کشد. برودبنت نقش کمپتن بانتن یک راننده تاکسی را بازی می‌کند که در 1961 در 60 سالگی یک تابلو گویا را از گالری ملی لندن دزدید و گفت در صورتی آن را بازمی‌گرداند که دولت برای مراقبت از سالمندان بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

the-duke-H-2020-1598467087-compressed

"دوک"

میچل و برودبنت در مراسم اولین نمایش "دوک" در لیدو حضور داشتند.

مستند سوئدی "گرتا" (Greta) به کارگردانی ناتان گروسمان دیگر فیلمی بود که جمعه در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت. این فیلم درباره گرتا تونبرگ فعال محیط زیست 17 ساله سوئدی است.

Greta

"گرتا"

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود.

"خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره است. فیلم جدید مجیدی امروز شنبه برای اولین بار ساعت 19 به‌وقت محلی در لیدو برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید و تا آخر شب پنج نمایش دیگر نیز دارد. "خورشید" روزهای یکشنبه و دوشنبه درمجموع 9 بار دیگر برای عموم و مطبوعات نمایش داده می‌شود.

علی افتخاری