سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز امروز چهارشنبه 12 شهریور (دوم سپتامبر) با اولین نمایش جهانی فیلم "گره" به کارگردانی دانیله لوکتی در بخش خارج از مسابقه آغاز می‌شود و تا 22 شهریور (12 سپتامبر) ادامه دارد.

جشنواره ایتالیایی با توجه به لغو جشنواره‌های سینمایی مهم چون کن و ترایبکا، اولین رویداد سینمایی بین‌المللی بزرگ خواهد بود که از زمان آغاز بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز پیش از این گفته است: شبح کووید-19 در این دوره جشنواره ونیز حضور خواهد داشت، اما اطمینان داد با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی در جشنواره، خطری کسی را تهدید نخواهد کرد.

"گره" با بازی آلبا رورواچر، لوئیجی لو کاشو و لائورا مورانته، اولین فیلم ایتالیایی بعد از 11 سال است که جشنواره ونیز را افتتاح می‌کند.

Daniele Luchetti The Ties

"گره"

این فیلم با اقتباس از رمان "گره" نوشته دومنیکو استارنونه نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی ساخته شده است. داستان در دهه 1980 روی می‌دهد و ماجرای یک ازدواج در حال فروپاشی است. آلدو و واندا بیش از 30 است ازدواج کرده‌اند، اما ارتباط آن‌ها زمانی امتحان می‌شود که آلدو به دختری نوزده ساله به نام لیدیا دل می‌بازد. (رمان "گره" در ایران با ترجمه یلدا بلارک در نشر ورا منتشر شده است.)

امسال 18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره شانس دریافت جایزه شیر طلایی را دارند که "خورشید" به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از این فیلم‌هاست و با آثار جدید فیلمسازان شاخصی چون آندری کونچالوفسکی، جانفرانکو رزی و کورنل موندروتسو رقابت می‌کند.

پوستر فیلم خورشید

"خورشید"

همچنین فیلم‌های "جنایت بی‌دقت" به کارگردانی شهرام مکری و "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی از ایران در افق‌ها، دومین بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور دارند.

تولیدات هنری سهم عمده بخش رسمی جشنواره ونیز را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل، آندری کونچالوفسکی کارگردان روس با فیلم "رفقای عزیز!" به لیدو می‌آید. این فیلم بر مبنای اتفاقاتی واقعی در سال 1962 ساخته شده است، وقتی که اتحاد جماهیر شوروی اعتراض‌های کارگری در نووچرکاسک را سرکوب کرد.

جانفرانکو رزی سینماگر ایتالیایی فیلم "شب" را در این بخش دارد که نگاهی دارد به جنگ داخلی در سوریه و در این کشور فیلمبرداری شده است.

کورنل موندروتسو کارگردان فیلم تحسین‌شده "خدای سفید"، فیلم انگلیسی‌زبان "تکه‌های یک زن" با بازی ونسا کربی و شایا لابوف را در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایش می‌گذارد. کربی در این فیلم نقش زنی را دارد که با آسیب روحی از دست دادن فرزند خود دست و پنجه نرم می‌کند.

Dear Comrades

"رفقای عزیز!"

دو فیلم آمریکایی برای دریافت جایزه شیر طلایی شانس خود را امتحان می‌کنند: "دنیایی که در پیش است" به کارگردانی مونا فست‌ولد و "سرزمین آواره‌ها" به کارگردانی کلویی ژائو.

کیسی افلک، ونسا کربی، کاترین واترسن و کریستوفر ابوت بازیگران "دنیایی که در پیش است" هستند که شرکت سونی آن را پخش می‌کند. "سرزمین آواره‌ها" با بازی فرانسیس مکدورمند بازیگر برنده اسکار، به‌جز جشنواره ونیز در جشنواره‌های فیلم تورنتو و نیویورک نیز روی پرده خواهد رفت. این فیلم را شرکت سرچ‌لایت پیکچرز روانه سینماها خواهد کرد. 

Frances McDormand in _Nomadland_

"سرزمین آواره‌ها"

از سوی دیگر، کیوشی کوروساوا کارگردان ژاپنی با تریلر جاسوسی "همسر یک جاسوس" برای اولین بار در لیدو رقابت می‌کند. آموس گیتای کارگردان اسرائیلی نیز فیلم "لیلا در حیفا" را در بخش مسابقه بین‌الملل دارد. فیلم دوم داستان‌هایی در‌هم‌تنیده از پنج زن را در یک شب در یک باشگاه شبانه در شهر ساحلی روایت می‌کند.

Never Gonna Snow Again

"دیگر هرگز برف نمی‌بارد"

کمدی درام "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا و میخال انگلرت با بازی الک اوتگوف و آگاتا کولشا، داستان یک مهاجر اوکراینی است که در لهستان به‌عنوان ماساژور مشغول کار است و به‌تدریج در جامعه بسته‌ای که مشتریانش در آن زندگی می‌کنند، جایگاه یک مرشد را پیدا می‌کند. این فیلم به نمایندگی از لهستان برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی معرفی شده است.

"این وسط مردن" ساخته هلال بایداروف، "نظم نوین" به کارگردانی میشل فرانکو، "عشاق" ساخته نیکول گارسیا و "خواهران ماکالوزو" ساخته اما دانته کارگردان تئاتر ایتالیایی، از دیگر رقبای شیر طلایی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز هستند.

درمجموع از 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل هشت فیلم یا 44 درصد کل آثار را خانم‌ها کارگردانی کرده‌اند که در تاریخ جشنواره ونیز مسئله‌ای بی‌سابقه است. 

برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را یک هیئت داوری به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی برنده اسکار انتخاب می‌کنند. سال گذشته نیز یک خانم رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز بود: لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی که هیئت داوران زیر نظر او جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را به "جوکر" به کارگردانی تاد فیلیپس اعطاء کرد.

در همین حال دو خانم سینماگر دیگر جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره امسال را دریافت می‌کنند: تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار و آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ.

در بخش خارج از مسابقه جشنواره نیز چند فیلم مطرح روی پرده خواهد رفت: فیلم 30 دقیقه‌ای "صدای انسانی" به کارگردانی پدرو آلمودوار سینماگر اسپانیایی با بازی تیلدا سوئینتن که به‌تازگی به فهرست فیلم‌های این بخش اضافه شد؛ کمدی جنایی "دوک" به کارگردانی راجر میچل فیلمساز بریتانیایی با بازی جیم برودبنت و هلن میرن و "یک شب در میامی" اولین تجربه کارگردانی رجینا کینگ بازیگر برنده اسکار ("اگر بیل استریت زبان داشت").

the-duke-H-2020-1598467087-compressed

"دوک"

"دوک" ماجرایی واقعی را به تصویر می‌کشد. برودبنت نقش کمپتن بانتن یک راننده تاکسی را بازی می‌کند که در 1961 در 60 سالگی یک تابلو گویا را از گالری ملی لندن دزدید و گفت در صورتی آن را بازمی‌گرداند که دولت برای مراقبت از سالمندان بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

"یک شب در میامی" از روی نمایشنامه‌ای نوشته کمپ پائر ساخته شده است. داستان در 1964 روی می‌دهد و روایتی داستانی از ملاقات بسیار مهم چهار آمریکایی سیاه‌پوست مشهور است: محمد علی (آن زمان کاسیوس کلی)، مالکم ایکس، سام کوک و جیم براون.  

one-night-in-miami-01-H-2020-1598467067-compressed

"یک شب در میامی"

امسال جشنواره ونیز به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی، جمع و جورتر برگزار می‌شود. هسته بخش رسمی جشنواره محفوظ مانده است هم به لحاظ ساختار فهرست فیلم‌ها و هم تعداد فیلم‌هایی که برای اولین بار در دنیا در لیدو در بخش‌ اصلی نمایش داده می‌شوند. این هسته شامل حدود 60 فیلم است که به‌جز 18 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل، باقی آن‌ها یا در بخش مسابقه افق‌ها حضور دارند یا در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده خواهند رفت.

در همین حال، امسال برای ایجاد فضای بیشتر برای بخش رسمی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های نمایش، بخش جنبی اسکونفینی که به فیلم‌های هنری خارج از بخش مسابقه اختصاص دارد، برگزار نخواهد شد؛ بخش مسابقه واقعیت مجازی نیز کاملاً آنلاین برگزار می‌شود و بخش کلاسیک‌های ونیز در فضایی خارج از شهر به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد. جشنواره فیلم "سینما ریتروواتو" در بولونیا که 25 تا 31 اوت برگزار می‌شود، میزبان امسال بخش کلاسیک‌های ونیز است.

جشنواره همچنین دو فضای باز را برای تماشاگران عادی در نظر گرفته است: یکی در خود ونیز و دیگری در لیدو.

77th Venice International Film Festival Poster

پوستر هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز

به گفته باربرا، تعداد زیادی از سازندگان و بازیگران فیلم‌ها برای حضور در جشنواره به لیدو سفر خواهند کرد. جشنواره برای کسانی که به خاطر ادامه محدودیت‌های مربوط به سفر نمی‌توانند شخصاً در این رویداد باشند، این امکان را فراهم می‌کند که از طریق ارتباط اینترنتی در نشست‌های مطبوعاتی شرکت کنند.

باربرا همچنین گفت: دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از این در قرنطینه بماند. سالن‌های سینما باید به‌زودی فعالیت خود را از سر بگیرند و برای این که بار دیگر تماشاگران را به خود جذب کنند، به فیلم‌های خوب نیاز دارند.

با این حال مدیر هنری جشنواره ونیز خود به‌خوبی می‌داند که به ریسک بزرگی تن داده است و جشنواره تحت مدیریت او در برابر یک آزمون بزرگ قرار دارد.

اسامی فیلم‌های بخش رسمی

مسابقه اصلی یا مسابقه بین‌الملل (ونیز 77)

"و فردا کل دنیا" (And Tomorrow The Entire World) به کارگردانی یولیا فون هاینتس (آلمان/فرانسه)

"رفقای عزیز!" (!Dear Comrades) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی (روسیه/فرانسه/آلمان)

"مرید" (The Disciple) به کارگردانی چیتانیا تامهانه (هند)

"این وسط مردن" (In Between Dying) به کارگردانی هلال بایداروف (آذربایجان/مکزیک/آمریکا)

"لیلا در حیفا" (Laila in Haifa) به کارگردانی آموس گیتای (اسرائیل/فرانسه)

"عشاق" (Amants / Lovers) به کارگردانی نیکول گارسیا (فرانسه)

"خواهران ماکالوزو" (The Macaluso Sisters) به کارگردانی اما دانته (ایتالیا)

"خانم مارکس" (Miss Marx) به کارگردانی سوزانا نیکه‌رلی (ایتالیا/فرانسه/بلژیک)

"دیگر هرگز برف نمی‌بارد" (Never Gonna Snow Again) به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا و میخال انگلرت (لهستان/آلمان)

"نظم نوین" (Nuevo Orden) به کارگردانی میشل فرانکو (مکزیک/فرانسه)

"سرزمین آواره‌ها" (Nomadland) به کارگردانی کلویی ژائو (آمریکا)

"شب" (Notturno) به کارگردانی جانفرانکو رزی (ایتالیا/فرانسه/آلمان)

"پدر ما" (Padrenostro) به کارگردانی کلاودیو نوچه (ایتالیا)

"تکه‌های یک زن" (Pieces of a Woman) به کارگردانی کورنل موندروتسو (کانادا/مجارستان)

"کجا می‌روی، آیدا؟" ( Vadis, Aida?) به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ (بوسنی و هرزگوین/اتریش/رومانی/هلند/آلمان/لهستان/فرانسه)

"خورشید" (Sun Children) به کارگردانی مجید مجیدی (ایران)

"همسر یک جاسوس" (Wife of a Spy) به کارگردانی کیوشی کوروساوا (ژاپن)

"دنیایی که در پیش است" (The World to Come) به کارگردانی مونا فست‌ولد (آمریکا)

                                       

خارج از مسابقه

خارج از مسابقه - داستانی

"آساندیرا" (Assandira) به کارگردانی سالواتوره مرئو (ایتالیا)

"دوک" (The Duke) به کارگردانی راجر میچل (بریتانیا)

"صدای انسانی" (The Human Voice) به کارگردانی پدرو آلمودوار (اسپانیا)

"عشق پشت عشق" (Love After Love) به کارگردانی آن هویی (چین)

"Mandibules" به کارگردانی کوئنتن دوپیو (فرانسه/بلژیک)

"Mosquito State" به کارگردانی فیلیپ یان ریمشا (لهستان)

"شب در بهشت" (Night in Paradise) به کارگردانی پارک سون-جانگ (کره جنوبی)

"یک شب در میامی" (One Night in Miami) به کارگردانی رجینا کینگ (آمریکا)

"بدو پنهان شو مبارزه کن" (Run Hide Fight) به کارگردانی کایل رنکین (آمریکا)

"گره" (The Ties) به کارگردانی دانیله لوکتی (ایتالیا) - فیلم افتتاحیه

"تو برگشتی" (You Came Back) به کارگردانی استفانی موردینی (ایتالیا) - فیلم اختتامیه

خارج از مسابقه غیرداستانی

"شهرداری" (City Hall) به کارگردانی فردریک وایزمن (آمریکا)

"مجنون، نه دیوانه" (Crazy, Not Insane) به کارگردانی الکس گیبنی (آمریکا)

"روایت نهایی" (Final Account) به کارگردانی لوک هالند (بریتانیا)

"Fiori, Fiori, Fiori" به کارگردانی لوکا گوادانینو (ایتالیا)

"گرتا" (Greta) به کارگردانی ناتان گروسمان (سوئد)

"هاپر/ولز" (Hopper/Welles) به کارگردانی اورسن ولز (آمریکا)

"مولکول" (Molecole) به کارگردانی آندرئا سگری (ایتالیا)

"Narciso Em Ferias" به کارگردانی رناتو ترا و ریکاردو کالیل (برزیل)

"Paolo Conte, Via Con Me" به کارگردانی جورجو وردلی (ایتالیا)

"سالواتوره – کفاش رؤیاها" (Salvatore – Shoemaker of Dreams) به کارگردانی لوکا گوادانینو (ایتالیا)

"زندگی ورزشی" (Sportin’ Life) به کارگردانی ابل فرارا (فرانسه)

"La Verità Su La Dolce Vita" به کارگردانی جوزپه پدرسولی (ایتالیا)

خارج از مسابقه - نمایش‌های ویژه

"30 سکه - اپیزود اول" (30 Monedas - Episode 1) به کارگردانی الکس د لا ایگلسیا (اسپانیا)

"اوملیا کونتادینا" (Omelia contadina) به کارگردانی آلیس رورواچر و جی‌آر (ایتالیا)

"پرنسس اروپا" (Princesse Europe) به کارگردانی کامیل لوتو (فرانسه)

The Man Who Sold His Skin

"مردی که پوست خود را فروخت"

افق‌ها

"سیب‌ها" (Apples) به کارگردانی کریستوس نیکو (یونان/لهستان/اسلوونی) - فیلم افتتاحیه

"بهترین قسمت هنوز نیامده است" (The Best is Yet to Come) به کارگردانی وانگ جینگ (چین)

"جنایت بی‌دقت" (Careless Crime) به کارگردانی شهرام مکری (ایران)

"کوره" (The Furnace) به کارگردانی رودریک مکی (استرالیا)

"غزه عشق من" (Gaza Mon Amour) به کارگردانی طرزان ناصر و عرب ناصر (فلسطین/فرانسه/آلمان/قطر)

"Genus Pan" به کارگردانی لاو دیاز (فیلیپین)

"Guerra e Pace" به کارگردانی مارتینا پارنتی و ماسیمو دانولفی (ایتالیا/سوئیس)

"گوش کن" (Listen) به کارگردانی آنا روشا د سوزا (بریتانیا/پرتغال)

"رایج" (Mainstream) به کارگردانی جیا کوپولا (آمریکا)

"مردی که پوست خود را فروخت" (The Man Who Sold His Skin) به کارگردانی کوثر بن هنیه (تونس/فرانسه/آلمان/بلژیک/سوئد)

"نقطه عطف" (Milestone) به کارگردانی ایوان آیر (هند)

"نه هیچ جای ویژه" (Nowhere Special) به کارگردانی اوبرتو پازولینی (بریتانیا/ایتالیا/رومانی)

"شب شاهان" (La Nuit Des Rois) به کارگردانی فیلیپ لاکوت (ساحل عاج/فرانسه/کانادا)

"غارتگران" (I Predatori) به کارگردانی پی‌یترو کاستلیتو (ایتالیا)

"Selva Tragica" به کارگردانی یولن اولایزولا (مکزیک/فرانسه/کلمبیا)

"La Troisieme Guerre" به کارگردانی جووانی آلوی (فرانسه)

"دشت خاموش" (The Wasteland) به کارگردانی احمد بهرامی (ایران)

"گربه زرد" (Yellow Cat) به کارگردانی عادل‌ خان یرژانوف (قزاقستان/فرانسه)

"تماس زانکا" (Zanka Contact) به کارگردانی اسماعیل العراقی (فرانسه/مراکش/بلژیک)

 

فیلم‌های کوتاه

فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه

آنیتا (Anita) به کارگردانی سوشما کاده‌پان (آمریکا)

"BMM – Being My Mom" به کارگردانی جازمین ترینکا (ایتالیا)

"بین تو و معجزه" (Entre tú y Milagros) به کارگردانی ماریانا سافون (کلمبیا/آمریکا)

"روی لبه" (À fleur de peau) به کارگردانی مریم مسراوه (قطر/الجزایر/فرانسه)

"بازی" (The Game) به کارگردانی رومن هودل (سوئیس)

"زندگی در سرزمین خواب و خیال" (Live in a Cloud Cuckoo Land) به کارگردانی یه فو مین (ویتنام)

"قطار شب" (The Night Train) به کارگردانی جری کلارسون (سوئد)

"مکان‌ها" (Places) به کارگردانی ویتاوتاس کاتکوس (لیتوانی)

"تغییر" (The Shift) به کارگردانی لائورا کاهیرا (بریتانیا)

"Sogni al campo" به کارگردانی ماگدا گوئیدی (ایتالیا/فرانسه)

"اگر خانه نبودم ممکن بود چه اتفاقی بیفتد" (Was Wahrscheinlich Passiert Wäre, Wäre Ich Nicht Zuhause) به کارگردانی ویلی هانس (آلمان)

"کارگاه" (Workshop) به کارگردانی جودا فینیگن (نیوزیلند)

فیلم‌های کوتاه خارج از مسابقه

"بازگشت تراژدی" (The Return Of Tragedy) به کارگردانی برتران ماندیکو (فرانسه)

"بله" (Sì) به کارگردانی لوکا فری (ایتالیا)

092 Cate Blanchett

کیت بلانشت

داوران بخش‌های مختلف جشنواره

مسابقه اصلی یا مسابقه بین‌الملل (ونیز 77)

کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی (رئیس داوران)

مت دیلون، بازیگر آمریکایی

ورونیکا فرانتس، کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی

جوانا هاگ، کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی

نیکولا لاجویا، نویسنده ایتالیایی

کریستیان پتزولد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس آلمانی

لودیوین سانیه، بازیگر و مدل فرانسوی

(مت دیلون به‌عنوان عضو هیئت داوران جایگزین کریستی پویو کارگردان و فیلمنامه‌نویس رومانیایی شد.)

افق‌ها

کلر دنی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی (رئیس داوران)

اسکار آلریا، کارگردان اسپانیایی

فرانچسکا کومنچینی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی

کاتریل شوری، رئیس سابق صندوق فیلم اسرائیل

کریستین واشون، تهیه‌کننده آمریکایی

جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول

کلودیو جووانزی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی (رئیس داوران)

 رمی بونوم، مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش

 دره بوشوشه، تهیه‌کننده تونسی

واقعیت مجازی ونیز

سلین ترایکارت، کارشناس سه‌بعدی و واقعیت مجازی از آمریکا

آصف کاپادیا، کارگردان بریتانیایی

هیدئو کوجیما، مؤلف و چهره پیشتاز بازی‌های ویدیویی از ژاپن

Le Cercle Rouge

"دایره سرخ"

کلاسیک‌های ونیز

"دایره سرخ" (Le Cercle Rouge) به کارگردانی ژان-پی‌یر ملویل (فرانسه، 1970)

"کلودین" (Claudine) به کارگردانی جان بری (آمریکا، 1974)

"رفقای خوب" (Goodfellas) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی (آمریکا، 1990)

"شام آخر" (The Last Supper) به کارگردانی توماس گوتییرز آلئا (کوبا، 1976)

"آخر فصل" (Late Season) به کارگردانی زولتان فابری (مجارستان، 1966)

"ریکشا ران" (Rickshaw Man) به کارگردانی هیروشی ناگاکی (ژاپن، 1958)

"فریب‌خورده و رهاشده" (Seduced and Abandoned) به کارگردانی پی‌ترو جرمی (ایتالیا، 1964)

"سرپیکو" (Serpico) به کارگردانی سیدنی لومت (آمریکا، 1973)

"داستان یک عشق" (Story of a Love Affair) به کارگردانی میکل‌آنجلو آنتونیونی (ایتالیا، 1950)

"قطعه ناتمام برای پیانوی کوکی" (An Unfinished Piece for Mechanical Piano) به کارگردانی نیکیتا میخالکوف (اتحاد جماهیر شوروی، 1977)

"انتقام مال من است" (Vengeance Is Mine) به کارگردانی شوهئی ایمامورا (ژاپن، 1979)

"دختر جوان" (The Young Girl) به کارگردانی سلیمان سیسه (مالی، 1975)

"فقط یک بار زندگی می‌کنید" (You Only Live Once) به کارگردانی فریتس لانگ (آمریکا، 1937)

 

جایزه شیر طلای افتخاری برای دو بانوی سینماگر

تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار و آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت می‌کنند.

تیلدا سوئینتنِ 59 ساله که در 2007 برای فیلم "مایکل کلیتن" برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد، یکی از چهره‌های همه‌کاره نسل خودش است و کارنامه‌اش فیلم‌هایی متفاوت از آثار حماسی مارول شامل "دکتر استرنج" و "انتقامجویان: آخر بازی" تا درام خانوادگی "باید در مورد کوین صحبت کنیم" به کارگردانی لین رمزی و "گزارش فرانسوی" فیلم جدید وس اندرسن را شامل می‌شود.

سوئینتن یکی از مهمانان ثابت در لیدو است. او آخرین بار در 2018 به ونیز آمد، جایی که بازسازی فیلم "سوسپیرا" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی با بازی او، برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره روی پرده رفت.

Venice Festival to Honor Tilda Swinton_ Hong Kong Filmmaker Ann Hui

تیلدا سوئینتن و آن هویی

آن هوییِ 73 ساله یکی از پرکارترین و تحسین‌شده‌ترین کارگردانان آسیا است. او با فیلم‌هایی چون "راز" (1979)، "مردم روی قایق" (1982) و "عشق در یک شهر سقوط کرده" (1984) در موج نوی سینمای هنگ کنگ در دهه‌های 1970 و 1980 نقش داشت. کارنامه او همه نوع فیلم از ملودرام تا تریلر و از فیلم‌های رزمی تا زندگی‌نامه‌ای را در برمی‌گیرد. فیلم‌های هویی تلفیقی از نگاه تجاری با حساسیت‌های هنری را شامل می‌شود. "عصر طلایی" به کارگردانی هویی در 2014 فیلم اختتامیه جشنواره ونیز بود و بعدها به نمایندگی از هنگ کنگ برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. "یک زندگی ساده" به کارگردانی او نیز اولین بار در دنیا در 2011 در ونیز نمایش داده شد.

بی‌ینال ونیز هر سال در روزهای برگزاری جشنواره فیلم ونیز به پیشنهاد مدیر هنری جشنواره، دو جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن. سال گذشته پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی و جولی اندروز بازیگر بریتانیایی این جایزه را دریافت کردند.

 

بخش‌های مستقل جشنواره

سی و پنجمین دوره هفته منتقدان بین‌المللی ونیز

مسابقه

"50 یا دو نهنگ در ساحل ملاقات می‌کنند" (50 or Two Whales Meet at the Beach) به کارگردانی خورخه گوچی (مکزیک)

"جاده‌های بد" (Bad Roads) به کارگردانی ناتالیا ووروژبیت (اوکراین)

"سیل نمی‌آید" (The Flood Won't Come) به کارگردانی مارات سرکیسیان (لیتوانی)

"اشباح" (Ghosts) به کارگردانی آزرا دنیز اوکیای (ترکیه/قطر)

"Shorta" به کارگردانی آندرس ویلهولم و فردریک لویی وی (دانمارک)

"نباید متنفر باشی" (Thou Shalt Not Hate) به کارگردانی مائورو مانچینی (ایتالیا/لهستان)

"قسمت بالا" (Topside) به کارگردانی سلین هلد و لوگن جرج (آمریکا)

رویدادهای ویژه خارج از مسابقه

"The Book of Vision" به کارگردانی کارلو اس. هینترمان (ایتالیا/بریتانیا/بلژیک) – فیلم افتتاحیه

"روسلینی‌ها" (The Rossellinis) به کارگردانی آلساندرو روسلینی (ایتالیا/لتونی) – فیلم اختتامیه

 

هفدهمین دوره روزهای ونیز

بخش رسمی - مسابقه

"200 متر" (200 Meters) به کارگردانی امین نایفه (فلسطین)

"کنفرانس" (Conference) به کارگردانی ایوان تیوردوفسکی (روسیه/استونی/ایتالیا/بریتانیا)

"سیگار عسلی" (Honey Cigar) به کارگردانی کامیر عینوز (فرانسه/الجزایر) – فیلم افتتاحیه

"ماما" (Mama) به کارگردانی لی دونگ‌می (چین)

"ماتادور مهربان من" (My Tender Matador) به کارگردانی رودریگو سپولودا (شیلی/آرژانتین/مکزیک)

"آبادی" (Oasis) به کارگردانی ایوان ایکیچ (صربستان/اسلوونی/هلند/بوسنی و هرزگوین)

" آماده شدن برای بودن در کنار هم تا یک مدت نامعلوم" (Preparations To Be Together For An Unknown Period Of Time) به کارگردانی لیلی هوروَت (مجارستان)

"باقیمانده" (Residue) به کارگردانی مراوی گریما (آمریکا)

"سنگ‌شکن" (The Stonebreaker) به کارگردانی جانلوکا و ماسیمیلیانو د سریو (ایتالیا/فرانسه/بلژیک)

"پسر وال‌گیر" (The Whaler Boy) به کارگردانی فیلیپ یوری‌یف (روسیه)

خارج از مسابقه

"سن-نارسیس" (Saint-Narcisse) به کارگردانی بروس لابروس (کانادا) – فیلم اختتامیه

رویدادهای ویژه

"Extraliscio – Punk da balera" به کارگردانی الیزابتا اسگاربی (ایتالیا)

"راهنمای رمانتیک به مکان‌های گمشده" (Guida romantica a posti perduti) به کارگردانی جرجا فارینا (ایتالیا)

"انجیل جدید" (The New Gospel) به کارگردانی میلو رائو (آلمان/سوئیس/ایتالیا)

"Samp" به کارگردانی فلاویا ماسترلا و آنتونیو رتزا (ایتالیا)