سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدعلی سجادی کارگردان که این روزها فیلم "طلاقم بده به خاطر گربه‌ها" را بر پرده سینماهای گروه هنر و تجربه دارد، خبر از نگارش فیلمنامه‌ای با محوریت زندگی فردوسی شاعر پارسی داد و گفت: بعد از چهار ماه کار شبانه‌روزی که بهار و تابستان من را از آن خود کرد، فیلمنامه "رنج‌نامه فردوسی" آماده شده است. این فیلمنامه به زندگی فردوسی می‌پردازد که از زمان سرودن "شاهنامه" تا پایان عمر او را شامل می‌شود و در ادامه مستندهای پژوهشی "پاژ" است.

او درباره زمان تولید این فیلم بیان کرد: من پیش از این فیلمنامه "فرود" را نوشتم که 13 سال از زمان نگارش آن گذشته است. این پروژه ملی است و امیدوارم بتوانم آن را بسازم، چون تمام تلاشم را کردم تا بر اساس آخرین مستندات مکتوب و غیرمکتوب از اساتید، تصویری درخور از این شاعر ملی ارائه دهم.

سجادی همچنین در توضیح تحقیقات لازم برای نگارش زندگی این شاعر ایرانی نیز اظهار کرد: تحقیقات بنیادی از قبل داشتم درواقع از دوره‌ای به شکل جدی به فردوسی پرداختم و حدود چهار دهه روی "شاهنامه" به‌طور عام و اسطوره به‌طور خاص، البته پراکنده کار کردم. از سال 86 این تحقیقات به شکل پیوسته شد و از سال 96 تاکنون پژوهش‌های لازم را انجام دادم و در زمان نگارش با استفاده از منابع جدید هم‌زمان نگارش فیلمنامه را پیش بردم.

کارگردان "تمرین برای اجرا " در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون اثری درخور این شاعر ملی در حوزه سینما و تلویزیون ساخته نشده است، عنوان کرد: این سؤال دو بخش دارد. یک توانایی، دانش و شناخت از شاهنامه و اثرش است (که من هم هنوز نمی‌توانم مدعی بشوم در آن به کمال رسیدم) و دوم این که شرایط تولید، ممیزی و عدم پشتیبانی مالی و حمایتی است که همه در کنار هم اهمیت دارند. برای ساخت فیلم درباره شاهنامه و فردوسی محدودیت‌هایی داشتیم و داریم و به همین دلیل نیز عنایتی به او نشده است. مشکل اصلی این است که سینما حمایتی نمی‌کند و تلویزیون ما نیز جعبه تبلیغاتی است و بارها گفتم نسبتی با واقعیت ما ندارد. کسانی هم که سنگ فردوسی را به سینه می‌زنند فقط شو راه می‌اندازند. این همه آدم در داخل و خارج کشور مدعی ایرانی بودن و چه و چه هستند، اما فقط حرف است و ویترین. آن‌هایی هم که درکی از این نوع کار دارند جیبشان خالی است. در داخل نیز عده‌ای مشکوکند که او ملی‌گراست و عده‌ای که چنین نمی‌اندیشند کاری نمی‌کنند. در حالی که در جا برخی از همکاران همین‌که قصد نوشتن می‌کنند پیشاپیش قرارداد و پول برایشان مهیاست. در شرایط کرونا و رکود سینما، که نمی‌دانم از کجا باید روزمره‌ام را تأمین کنم، بدون پشتوانه مالی و حمایتی دست به نوشتن این کار زدم و از این منظر چرا که این کار پاسخ به خودم نیز هست.

او در خاتمه درباره وضعیت اکران فیلم "طلاقم بده به خاطر گربه‌ها" گفت: تقریباً می‌توانم بگویم این فیلم نابود شد، چرا که تا آمد در اکران جانی بگیرد به کرونا و تعطیلی سینماها خورد و بعد از آن هم که مشخص است. سینمای بی‌رمق این روزها جانی ندارد و نمی‌توان هم از کسی گلایه داشت.