سرویس سینمایی هنرآنلاین: اسماعیل منصف کارگردان فیلم "زغال" یکی از نامزدهای بخش نشان عباس کیارستمی در بیستمین جشن حافظ بود که برندگان آن شب گذشته مشخص شدند.

"زغال" سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد. داستان فیلم در آذربایجان شکل می‌گیرد و درباره پسری است که به دلیل علاقه‌مندی به دختری که دوستش دارد مجبور به دزدی می‌شود، اما در ادامه این مسیر پدر برای حفظ آبرو و به ثمر نشاندن زندگی پسرش دست به طغیانگری می‎زند.

منصف در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اکران این فیلم توضیح داد: از شیوه دیده شدن فیلم چندان راضی نیستم، چون شرایط در زمان اکران مناسب نبود. اما این که در گروه هنر و تجربه اکران شد به دلیل این که جنس مخاطبانش به نحوی است که می‌توان با آن‌ها دیالوگ داشت خوب است. من با سینمای بدنه نتوانستم دیالوگ داشته باشم و خیلی رابطه نزدیکی برقرار کنم. از این رو هنر و تجربه برای فیلمسازان مستقل خوب است، "زغال" شاید یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های یکی دو سال اخیر در گروه هنر و تجربه باشد، اما اتفاقات عدیده‌ای در زمان اکران افتاد که با جامعه امن و آرامی روبرو نبودیم تا بخواهیم برای آن بیش از این تبلیغ کنیم، به‌هرحال مخاطبانی از جنس هنر و تجربه فیلم را دیدند و از این بابت خوشحالم.

او درباره نامزد شدن در جشن حافظ گفت: هر جشن و آکادمی بنا به اعتباری که دارد وقتی اثر شما در آن کاندید می‌شود، کمی ذهن‌ها را به این سمت می‌کشد که فیلم را ببینند و تمرکز روی آن بیشتر می‌شود. من از جشن حافظ شناخت چندانی ندارم، اما می‌دانم که به شکل مستقل برگزار می‌شود و علی معلم به آن اعتبار بخشیده است.

این کارگردان همچنین درباره حضور در بخش "نشان عباس کیارستمی" جشن حافظ و رقابت با سایر آثار این بخش بیان کرد: بخش مهمی از این فیلم‌ها را ندیدم و ناعادلانه است که درباره آن قضاوت کنم. ضمن این که داور هم نیستم تا ابراز نظری داشته باشم. اما وقتی اسم یک تندیس "نشان کیارستمی" می‌شود، قطعاً اتفاق خوبی پشت آن است. کیارستمی شاخصه‌های مهمی در فیلمسازی داشت و به نظرم جایزه باید به فیلمسازی تعلق بگیرد که شباهت‌هایی بین او و کیارستمی وجود داشته باشد. من با کیارستمی خودم را مقایسه نمی‌کنم، اما او فرد مستقلی بود و جنس سینمایش با جنس سینمای سوپراستارگرا و تجاری که به معنای تکنیکال جلوه‌گرانه باشد، یکی نبود. بنابراین فکر می‌کنم این جایزه هم نباید به آن سمت برود و به‌صرف تجربه فیلمساز هم نباید او را شایسته دریافت این نشان دانست. این که فیلمساز تا چه اندازه دور از حاشیه‌ها و جریان اصلی سینما فعال باشد مهم است.

منصف در ادامه به سایر فعالیت‌های خود اشاره کرد و افزود: من نیز مانند بقیه با شرایط کرونا سر می‌کنم اما هرگز بیکار نیستم یا می‌نویسم یا تدوین می‌کنم. این روزها فیلمنامه‌ای آماده دارم که به دنبال تولید آن هستم. این فیلم نیز به زبان آذری است. از آنجایی که اعتقادی به ادامه راه ندارم و به نظرم باید دست به خلق زد حال و هوای فیلم نسبت به "زغال" کاملاً متفاوت است. اگر شرایط به نحوی باشد که بتوان کارکرد و بودجه فیلم نیز فراهم شود، فیلم را زمستان کلید می‌زنم و اگر امسال نشود تا سال آینده منتظر خواهم ماند، چون فیلمی نیست که به فصل‌های دیگر برای ساخت آن بتوان فکر کرد.

او از ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی نیز گفت: "زغال" جسته و گریخته همچنان در فستیوال‌های بین‌المللی حضور دارد، اما دیگر این حضورها خیلی جدی نیستند و آخرین حضورش در ایتالیا بود. از آنجایی که تلویزیون ترکیه فیلم را خریداری کرده و نمایش داده است، بنابراین خیلی قابل ارائه به جشنواره‌ها نیست. اما در داخل کشور به‌زودی اکران آنلاین فیلم در پلتفرم هاشور آغاز می‌شود تا اولین فیلم سینمایی باشد که در این پلتفرم اکران می‌شود. فکر می‌کنم پس از انجام امور اداری تا 10 روز آینده اکران فیلم آغاز شود، ضمن این که این اکران کشورهای خارجی را نیز شامل می‌شود و برای این امر نیز زیرنویس انگلیسی و ترکی استانبولی را به زیرنویس‌ها اضافه کردیم تا مخاطبان کشورهای دیگر را نیز در بربگیرد.