سرویس سینمایی هنرآنلاین: لهستان با فیلم "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" (Never Gonna Snow Again) به کارگردانی مالگوژاتا شوموفسکا و میخال انگلرت، شانس خود را در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار امتحان می‌کند.

به گزارش ددلاین، لهستان اولین کشوری است که نماینده خود را برای رقابت در جوایز اسکار 2021 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرده است.

درام کمدی "دیگر هرگز برف نمی‌بارد" با بازی الک اوتگوف و آگاتا کولشا، داستان یک مهاجر اوکراینی است که در لهستان به‌عنوان ماساژور مشغول کار است و به‌تدریج در جامعه بسته‌ای که مشتریانش در آن زندگی می‌کنند، جایگاه یک مرشد را پیدا می‌کند. فیلمنامه را شوموفسکا و انگلرت نوشته‌اند و هر دو جزو تهیه‌کنندگان فیلم هم هستند.

"دیگر هرگز برف نمی‌بارد" اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز که 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود، روی پرده می‌رود. جشنواره ایتالیایی با توجه به لغو جشنواره‌های مهم چون کن و ترایبکا، اولین جشنواره فیلم بین‌المللی بزرگ خواهد بود که از زمان آغاز بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد.

شوموفسکا 47 ساله که متولد شهر کراکوف است، از سال 2001 که "مرد شاد" اولین فیلم بلند داستانی خود را ساخت، به یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان لهستان تبدیل شده است. او در 2015 برای فیلم "بدن" درباره یک دادیار بدبین و دختر مبتلا به بی‌اشتهایی روانی او که می‌کوشند با مرگ تراژیک همسر و مادر خود کنار بیایند، جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین را از آن خود کرد و در جوایز فیلم اروپا نیز جایزه انتخاب مردم را برد.

فیلم بعدی او، "قیافه" درباره مردی که بعد از یک عمل جراحی صورت با بحران هویت روبرو می‌شود، در 2018 یک موفقیت دیگر در برلیناله برای او به همراه داشت و این‌بار جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. "The Other Lamb" اولین فیلم انگلیسی‌زبان شوموفسکا، اوایل امسال در آمریکا اکران شد.

او در 2016 یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین (به ریاست مریل استریپ) و در 2018 عضو داوران بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز (به ریاست گی‌یرمو دل تورو) بود.  

برای اولین بار است که لهستان فیلمی به کارگردانی شوموفسکا را به اسکار می‌فرستد. این کشور تاریخی غنی در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی دارد. لهستان از 1963 که با "چاقو در آب"، اولین فیلم رومن پولانسکی وارد رقابت اسکار شد و نامزد شد، تا سال گذشته 51 بار در این رقابت حضور داشت و تاکنون 12 بار نامزد اسکار شده است.

لهستان در 2015 برای فیلم سیاه‌وسفید "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد که تنها جایزه لهستان در این بخش است. دو نماینده اخیر این کشور در اسکار نیز در بخش فیلم بلند بین‌المللی نامزد شده‌اند. در 2019 "جنگ سرد" دیگر فیلم سیاه‌وسفید پاولیکوفسکی نه‌تنها نامزد این بخش شد، بلکه نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای اولیکوفسکی به همراه داشت و در بخش بهترین فیلمبرداری نیز نامزد شد. سال گذشته نیز "بدن مسیح"به کارگردانی یان کوماسا از این کشور به فهرست پنج نامزد نهایی راه پیدا کرد، اما جایزه اسکار بخش فیلم بلند بین‌المللی را به "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو از کره جنوبی باخت.

نود و سومین دوره جوایز اسکار به خاطر همه‌گیر شدن کروناویروس با حدود دو ماه تأخیر 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها به بخش فیلم بلند بین‌المللی اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) است.

آکادمی به‌تازگی اعلام کرد از این به بعد تمام اعضای آکادمی – نه‌فقط آن‌هایی که می‌توانند و می‌خواهند در جلسات نمایش فیلم در مقر آکادمی در بورلی هیلز شرکت کنند – می‌توانند در انتخاب فهرست کوتاه بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی کمک کنند که این امکان از طریق سرویس پخش اینترنتی ویژه‌ اعضای آکادمی فراهم می‌شود.