سرویس سینمایی هنرآنلاین: کریستیان پتزولد کارگردان آلمانی، جوانا هاگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی و لودیوین سانیه بازیگر و مدل فرانسوی، به همراه کیت بلانشت بازیگر و تهیه‌کننده استرالیایی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز، برنده جایزه شیر طلایی این دوره جشنواره و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند.

کریستی پویو کارگردان و فیلمنامه‌نویس رومانیایی، ورونیکا فرانتس نویسنده و کارگردان اتریشی و نیکولا لاجویا نویسنده ایتالیایی، فهرست داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم ونیز را کامل می‌کنند.

کریستیان پتزولد پیش از این تنها یک بار در جشنواره ونیز حضور داشته است: در 2008 که فیلم "یریشو" ساخته او در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره روی پرده رفت. در عوض، سینماگر 59 ساله آلمانی یکی از چهره‌های آشنا در جشنواره فیلم برلین است. او در 2012 برای "باربارا" جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین را دریافت کرد و با فیلم‌های "اشباح" (2005)، "یلا" (2007)، "عبور" (2018) و سال گذشته "اوندینه" (2020) – که برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن برای پائولا بیر شد - شانس دریافت جایزه خرس نقره‌ای این جشنواره را داشت. "موقعیتی که در آن قرار دارم" (2000)، "وولفسبورگ" (2003)، و "ققنوس" (2014) از دیگر ساخته‌های اوست.

جوانا هاگ، 60 ساله، کارگردان فیلم تحسین‌شده "یادگاری" با بازی تیلدا سوئینتن و دخترش آنر سوئینتن برن است که در 2019 در بخش پانوراما جشنواره برلین به نمایش درآمد. فیلم او همچنین در جشنواره ساندنس، جایزه بزرگ داوران بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان را به خود اختصاص داد و سال گذشته از سوی مجله سایت‌اند ساند که توسط موسسه فیلم بریتانیا منتشر می‌شود، به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد.

لودیوین سانیه، 41 ساله بازیگر فیلم‌هایی چون "هشت زن" (2002) و "استخر" (2003) به کارگردانی فرانسوا اوزون است که برای هر دو نامزد دریافت جایزه سزار شد. او برای فیلم "یک راز" به کارگردانی کلود میلر نیز شانس دریافت جایزه سزار بهترین بازیگر زن مکمل را داشت. سال پیش جشنواره ونیز با فیلم "حقیقت" ساخته هیروکازو کوره-ادا کارگردان ژاپنی آغاز شد که سانیه در آن در کنار کاترین دونوو، ژولیت بینوش و ایتن هاوک نقش‌آفرینی کرده است. در دوره قبلی جشنواره ونیز همچنین اپیزودهای 2 و 7 سریال "پاپ جدید" به کارگردانی پائولو سورنتینو با بازی او، جود لاو، جان مالکوویچ، سیلویو اورلاندو، خاویر کامارا و سیسیل دو فرانس در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد.

کریستی پویو، 53 ساله، یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان رومانیایی است. او در 2004 با "سیگار و قهوه" جایزه خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه جشنواره برلین را برد. "مرگ آقای لازارسکو" به کارگردانی او در 2005 جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برد و بعداً نماینده رومانی در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی شد. او در 2010 نیز فیلم "شفق قطبی" را در بخش نوعی نگاه کن داشت. در 2016 "سی‌یرانوادا" ساخته او در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و بعد به‌عنوان نماینده رومانی در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. پویو سال گذشته "Malmkrog" را در جشنواره برلین داشت که برنده جایزه بهترین کارگردان بخش برخوردها شد.

ورونیکا فرانتس، 54 ساله، کارگردان فیلم مستند "کرن" (2012) و سه فیلم داستانی "شب بخیر مامان" (2014)، "کتابچه راهنمای شَر" (2018) و فیلم ترسناک "کلبه" (2019) است.

در همین حال، کلر دنی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی که "ماده سفید" به کارگردانی او اولین بار در 2018 در جشنواره ونیز نمایش داده شد، رئیس داوران بخش مسابقه افق‌ها این دوره جشنواره خواهد بود.

کریستین واشون تهیه‌کننده آمریکایی که بیش از همه برای تهیه فیلم "دور از بهشت"، "من اینجا نیستم" و "کارول" ساخته تاد هینز شهرت دارد، اسکار آلریا کارگردان اسپانیایی، فرانچسکا کومنچینی کارگردان ایتالیایی و کاتریل شوری رئیس سابق صندوق فیلم اسرائیل، دیگر داوران بخش افق‌ها هستند.

از سوی دیگر، کلودیو جووانزی کارگردان ایتالیایی، رمی بونوم مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش و دره بوشوشه تهیه‌کننده تونسی برنده شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول را انتخاب می‌کنند.

داوران بین‌المللی بخش واقعیت مجازی ونیز نیز سلین ترایکارت کارشناس سه‌بعدی و واقعیت مجازی از آمریکا، آصف کاپادیا کارگردان بریتانیایی و هیدئو کوجیما مؤلف و چهره پیشتاز بازی‌های ویدیویی از ژاپن هستند.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود و اولین جشنواره فیلم بین‌المللی بزرگ خواهد بود که از زمان آغاز بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد. "گره" به کارگردانی دانیله لوکتی فیلم افتتاحیه جشنواره است. تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار و آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره امسال را دریافت می‌کنند.

اسامی فیلم‌های بخش رسمی 28 ژوئیه (7 مرداد) اعلام خواهد شد.