سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم کوتاه "عزیز" ساخته سید مهدی موسوی برزکی از کاشان سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش مسابقه سینمای ایران جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین صدابرداری (مصطفی بهمنی) و بهترین بازیگر زن (یاسمن نصیری) را گرفت و جایزه بخش هنر و تجربه را نیز از آن خود کرد.

حالا این فیلم قرار است از 16 مرداد در گروه سینمایی هنر و تجربه و در باکس "بازگشت کوتاه" همراه پنج فیلم دیگر اکران شود. در خلاصه داستان "عزیز" آمده است: "در مراسم چهلم پدر خانواده حضور زن غریبه‌ای باعث دردسرهایی برای اعضای خانواده مرحوم می‌شود.." یاسمن نصیری، فرزانه آیافت، شهلا خدیوی، یوسف محمدی، مهدی جعفری، فاطمه عباسپور، زینب آکار، حسام‌الدین دیمکار، غلامرضا اکبری، مهدی رضایی، محمدجواد اسماعیل‌زاده و مریم حسن‌زاده در این فیلم کوتاه ایفای نقش داشتند.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره قصه "عزیز" گفت: فیلم من در مورد قضاوت و پنهان‌کاری است و بحث حق در آن مطرح است، حقی که یک خانواده دارند. با فوت پدر و حضور یک نفر سوم متوجه این حق ازدست‌رفته می‌شویم که حالا اعضای خانواده باید برای این قضاوت‌ها و رفتارها و احقاق حق تلاش کنند.

او ادامه داد: در تجربه زیسته خودم یکسری روابط بین خانواده و روابط بین فرزندان با پدر و مادر و اختلافات بین اعضای خانواده را دیده‌ام که برای هیچ با هم در افتاده‌اند و برای هیچ احترام بزرگ‌ترها را زیر پا می‌گذارند. در این فیلم پدر خانواده فوت می‌کند و مادر نیز بیمار است و با او رفتار مناسبی صورت نمی‌گیرد. فرزندان هرکدام بیشتر به فکر منافع شخصی خود هستند و با ورود زن جوان به قصه روابط خانوادگی به هم می‌ریزد و درگیر قضاوت و پنهان‌کاری می‌شوند. در این فیلم بحث آبرو و طمع مطرح است و حرمتی که زیر پا گذاشته می‌شود. درواقع "عزیز" هیاهو برای هیچ است.

سید مهدی موسوی برزکی

این فیلمساز جوان در توضیح این که این داستان تا چه اندازه بر مبنای واقعیت است و مابه‌ازای بیرونی دارد، بیان کرد: قصه برگرفته از یک داستان واقعی است. چنین افرادی در جامعه وجود دارند و مابه‌ازای بیرونی دارند و یکی از دلایل موفقیت این فیلم در ارتباط با مخاطب نیز همین است.

موسوی برزکی درباره پخش بین‌المللی فیلم نیز گفت: پخش بین‌المللی فیلم توسط میدیا کیاست انجام خواهد شد. ما ثبت نام حضور در جشنواره‌ها را انجام داده‌ایم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. امیدواریم که در این بخش نیز اتفاقات خوبی برای فیلم رخ دهد.

او همچنین درباره حضور بین‌المللی فیلم و ارتباطش با مخاطبان خارجی نیز توضیح داد: فیلم "عزیز" در این حوزه روی لبه تیغ است؛ چرا که برخی عقیده دارند موضوع فیلم بومی و شرقی است و خیلی مسائل بیان‌شده در فیلم در آداب و رسوم غرب وجود ندارد و شاید همین عاملی باشد برای این که مخاطب خارجی با آن ارتباط برقرار نکند، در نقطه مقابل هم این نظر وجود دارد که ناشناخته بودن می‌تواند تبدیل به ویژگی و برتری فیلم و امتیازی برای جذب مخاطب می‌شود.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سؤال که زندگی با کرونا تا چه اندازه می‌تواند جشنواره‌ها و موضوعات آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: طبیعی است که سبک زندگی همه به خاطر کووید-19 تغییر می‌کند و این بر مدل فیلمسازی و نگاه فیلمساز نیز اثرگذار خواهد بود، اما سینمای اجتماعی دغدغه‌مند و اندیشمند است و می‌تواند کارکرد خودش را داشته باشد و همه این‌ها از هم تمیز داده شده است. فیلمساز با توجه به شرایط و دغدغه به موضوعات می‌پردازد و جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز این جنس فیلم‌ها را می‌خواهند و به سراغش می‌روند.

او در ادامه درباره سایر فعالیت‌های خود اظهار کرد: قصد دارم فیلم کوتاه "آبان" را در صورت فراهم بودن شرایط پاییز امسال با مشارکت انجمن سینمای جوان بسازم، همچنین فیلمنامه فیلم بلند "شکارچی" را نیز در مرحله نگارش دارم که امیدوارم بتوانم برای آن تهیه‌کننده مناسبی پیدا کنم تا آن را بسازم. علاوه بر این فیلم بلند "تجربه نفس کشیدن" را نیز در مرحله تدوین دارم.

موسوی برزکی درباره این فیلم گفت: "تجربه نفس کشیدن" یک کار مستقل و تجربی است در حوزه فلسفه، که کاملاً شخصی و متفاوت ساخته شده است. قصد دارم پس از حضور در جشنواره‌های بین‌المللی در داخل کشور و در گروه هنر و تجربه اکران کنم. فیلم روان‌شناختی و فلسفی است و به لحاظ اجرایی نیز کاملاً ساختار متفاوتی دارد. در این فیلم نیز همانند فیلم "عزیز" از بازیگران بومی استفاده کردم که بازیگر نقش اصلی آن مائده قطبی برای نخستین بار جلوی دوربین قرار گرفته است.

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که چرا هر بار در آثارش به سراغ بازی گرفتن از نابازیگران می‌رود، بیان کرد: این نقطه تمایز فیلم من است. من بازیگران فیلم "عزیز" را نیز از روستا پیدا کردم با آن‌ها کار کردم. انتخاب نابازیگر برای من چالشی است که در هر مرحله باعث رشد خودم می‌شود و از انجام آن هراسی ندارم و ایمان دارم که می‌توانم. بازیگر حرفه‌ای که زیاد کار کرده است، دیگر چیزی برای ارائه ندارد، اما بازیگری که به‌تازگی آغاز کرده و در اول راه است، انگیزه لازم را دارد و با تو به‌عنوان کارگردان همراه می‌شود و از آنجایی که مستند کار کرده‌ام می‌دانم چه می‌خواهم، برخی نگران هستند که با نابازیگر کار کنند اما من نگاهم این است که بر اساس نقش و شخصیت فیلم بازیگر را انتخاب کنم. ضمن این که در فیلم کوتاه جای ریسک دارید، اما در سینمای بلند بحث بازگشت سرمایه مطرح است و نمی‌شود به‌راحتی دست به تجربه زد. البته من در فیلم بلندم نیز همین کار را کردم چون همان‌طور که گفتم روبه‌رو شدن با چالش‌های جدید برایم لذت‌بخش است، اصولاً فیلمسازی را این‌گونه دوست دارم.