سرویس سینمایی هنرآنلاین: در آخرین روز تیرماه و در شرایطی که کرونا جنب و جوش را از سالن‌های سینمایی گرفته و بیشتر نگاه‌ها به سمت شبکه نمایش خانگی است، خبر رسید نسخه وی‌او‌دی فیلم "مسخره‌باز" ساخته همایون غنی‌زاده در پلتفرم‌ها منتشر شده است، فیلمی که غنی‌زاده سال 1397 آن را به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما روانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر کرد.

علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان، رضا کیانیان، داریوش موفق، محسن حسینی، هدیه تهرانی بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فیلم درباره جوانی است که رؤیای بازیگری در سر دارد. این جوان در یک سلمانی به همراه شاپور کار می‌کند و شب‌ها بعد از اتمام کار به تمرین بازیگری می‌پردازد.

اجرای متفاوت "مسخره‌باز" و نزدیک بودن به فضای تئاتر‌های غنی‌زاده بخصوص که نسخه نمایشی آن یک سال قبل‌تر نیز به روی صحنه رفته بود همان زمان نقدهای مثبت و منفی بسیاری را با خود به همراه داشت. اما نحوه اجرای آن در سینمای ایران به دلیل استفاده خاص از جلوه‌های ویژه تحسین همگان را برانگیخت. فیلم مهرماه سال 98 به روی پرده رفت و موفق به فروش سه میلیارد و 398 میلیونی شد.

و حالا نسخه وی‌او‌دی این فیلم در پلتفرم‌ها به انتشار رسید. هنوز چند ساعتی از انتشار این نسخه نگذشته بود که همایون غنی‌زاده در صفحه خود نوشت این نسخه مخدوش بوده و مورد تأیید او نیست و از تماشاگران خواست تا آن را نبینند. او همچنین بیان کرد که این موضوع را به لحاظ حقوقی نیز پیگیری می‌کند.

درست یک روز بعد چهارشنبه اول مردادماه نیز روابط عمومی این فیلم، توضیحی را درباره این وضعیت منتشر کرد. در این متن آمده است، "ضمن تائید توقف نمایش نسخه مخدوش و ناقص "مسخره‌باز" توسط فیلیمو، نمایش نسخه مورد تائید کارگردان جایگزین شده است. متأسفانه این سایت هنوز مسئولیت خود را نپذیرفته و عذرخواهی نکرده است. مشکل فنی و مخدوش بودن فیلم چنان واضح و مبرهن بوده که با تذکر و اعتراض مخاطبان مواجه شده و یک بار تماشای فیلم قبل از نمایش که حداقل کار حرفه‌ای آن سایت محترم است، می‌توانست جلوی وقوع این مسئله را بگیرد. درنهایت قابل ذکر است متعاقباً نتیجه تلاش عوامل برای جمع‌آوری کامل نسخه‌های مخدوش دیگر در فضای مجازی و دی‌وی‌دی اعلام خواهد شد. پخش مادر این فیلم بر عهده سایت فیلیمو بوده و همین نسخه در دیگر سایت‌های پخش و فضای مجازی منتشر شده است."

در ادامه و پس از چند ساعت از متن ارائه‌شده روابط عمومی فیلم، این بار روابط عمومی فیلیمو وارد عمل شد و در متنی که در اختیار ایسنا گذاشت نوشت: "فیلیمو بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی نسخه ارسالی از سوی تیم "مسخره‌باز" را منتشر کرده (با وجود ناهماهنگی صوت و تصویر در پنج دقیقه پایانی فیلم) که با اعلام تیمِ تولیدِ "مسخره‌باز" مبنی بر خطا در ارسال محتوای درست و ارسال مجدد فیلم سینمایی با تلاش این مجموعه، به‌سرعت نسخه مورد تأیید آقای همایون غنی‌زاده (کارگردان اثر) بدون هیچ ناهماهنگی صوتی و تصویری و دخل و تصرف منتشر شد. مسئولیت، بخشی از حرفه‌ ماست. چه خوب که مسئول باشیم و مسئولیت حرفه‌ای خود را به دور از هر جنجالی بپذیریم."

نکته اینجاست که اعتراض‌های غنی‌زاده مسبوق به سابقه بوده است و اصولاً او فیلمساز اهل جنجالی است و برخی اعتقاد دارند شاید این اقدام نیز جنجالی برنامه‌ریزی‌شده از سوی تیم تولید باشد تا بار دیگر نام "مسخره‌باز" بر سر زبان‌ها بیفتد. همان‌طور که در جشنواره سی و هفتم با نامه اعتراضی که نوشته بود و سیمرغی که پس داد نامش سر زبان‌ها افتاد.

او هنگامی که نام فیلم "مسخره‌باز" به‌عنوان برنده جایزه بخش نگاه نو اعلام شد، در سالن نبود که روی صحنه حاضر شود و به جای خود یک مهاجر افغان را به روی صحنه فرستاد. برای دریافت این جایزه، خیال محمد یک مهاجر افغان روی صحنه آمد و بعد از خواندن یک متن نامه‌ای از غنی‌زاده را به این شرح خواند: "نامه‌ای از همایون غنی‌زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم."

در ادامه این جشن بود که نام غنی‌زاده بار دیگر اعلام شد. این بار برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه، این کارگردان که جایزه نخست خود در بخش نگاه نو را نپذیرفته بود، این بار روی صحنه آمد و پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت: "خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از 40 سال جایزه‌شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه‌اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند، اما این جایزه را دوست دارم و می‌گیرم."

در مجموع این فیلم موفق به دریافت چهار جایزه از جشنواره فیلم فجر شد و سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم ورشو را نیز دریافت کرد.

حال باید دید با توجه به حواشی به وجود آمده آیا این نسخه از "مسخره‌باز" نیز مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد یا این روزهای سرد کرونایی موجب می‌شود فیلم آنطور که باید مخاطبی با خود به همراه نداشته باشد.