سرویس سینمایی هنرآنلاین: سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما که دو فیلم "تدفین" و "ریست" را آماده اکران دارد، درباره وضعیت اکران این فیلم‌ها به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با توجه به وضعیت فعلی سینماها در شرایط کرونا و با خالی بودن سالن‌ها تصمیم به اکران هیچ‌یک از فیلم‌هایم را ندارم، چون آمار نشان می‌دهد اکران در این موقعیت به ضرر سینماگر است و هیچ پولی به سرمایه‌گذار برنمی‌گرداند و دست صاحب فیلم را نمی‌گیرد. اکران آنلاین نیز به‌سرعت مورد قاچاق قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که در صورت بسته شدن سالن‌های سینمایی و اکران نشدن فیلم‌ها، سینما تا چه اندازه متضرر خواهد شد، توضیح داد: معتقدم بهترین کار در وضعیت فعلی اکران نکردن و تولید محصولات خوب است که البته با صدور مجوزهای بدون غرض از سوی وزارت ارشاد باشد و اعمال نظر شخصی در تولیدات ایجاد نشود، قطعاً فیلمسازان می‌توانند آثار جدید تولید کنند تا اگر جشنواره فیلم فجری برگزار شد در این جشنواره آثار به نمایش درآیند و اگر هم نشد، به هر حال سال آینده سینماها به وضعیت سابق خود باز خواهند گشت و می‌توان به آن زمان فکر کرد که دستمان برای اکران پر خواهد بود. فکر می‌کنم سال آینده سال برگشت و رونق سینماهاست و مخاطب هم پس از اتمام شدن این معضل دوباره به سینماها خواهد رفت و به تماشای آثار خواهد نشست.

تهیه‌کننده‌ فیلم‌های "مادر قلب ‌اتمی"، "شماره 17 سهیلا" و "پاسیو" ادامه داد: معتقدم زیرساخت‌های سینما باید ابتدا درست شود و صف اکران کم‌تأثیر شود. ساخت سالن‌های سینمایی شاید یکی از همین بسترسازی‌ها باشد. درواقع اگر تعداد سالن‌ها توسط وزارت خانه و مؤسسات تابعه افزایش یابد و ما بتوانیم زمان اکران را به حد استاندارد برسانیم، قطعاً زمان معطلی فیلم‌ها در صف اکران کمتر خواهد شد. زمانی که تعداد سالن‌ها زیاد باشد زمان کمتری صرف دریافت نوبت خواهد شد. تاکنون بخش خصوصی در این زمینه زحمات بسیاری کشیده و نهضت سینماسازی بیشتر روی دوش بخش خصوصی بوده است تا نهادهای دولتی، اما حالا زمانی است که همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا سالن‌های سینمایی بیشتر شوند و تعداد بیشتری فیلم بتوانند با عدالت و به شکل مساوی اکران داشته باشند.

سیدزاده افزود: امیدوارم مشکلات تولید از سال آینده حل شود، چرا که سال 99 سال پیش‌بینی شفافی برای اکران و تولید نیست. بسیاری از کارها متوقف شد و از آنجا که نظارتی وجود ندارد و کرونا نیز گسترش پیدا کرده است ماجرای صدمه دیدن اهالی سینما بیش از پیش شده. من با بازشدن سالن‌های سینمایی مخالف بودم چون حضور در سالن‌های دربسته عامل شیوع است، اما تصمیمات غلط تبعات بیشتری به همراه دارد. آمار فوتی‌های براثر کرونا این روزها بسیار افزایش یافته و این به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی خود مردم نیز هست.

بازیگر سریال "پایتخت 6" درباره وضعیت صنفی فعالان سینما در شرایط کرونایی بیان کرد: در حال حاضر تنها کسانی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند بازیگران هستند و عده‌ای نیز این پول‌های نجومی را به آن‌ها پرداخت می‌کنند و عرصه تولید را دچار اخلال کرده‌اند. بخش عظیمی از صنعت سینما این روزها درگیر این موضوع شده است تا یک اثر بخواهد ساخته شود. برای ساخت یک فیلم حداکثر 100 نفر مشغول کار و فعالیت هستند که اگر خانواده آن‌ها را نیز حساب کنیم تعداد بالاتر می‌رود و حالا کرونا باعث تعطیلی و خانه‌نشینی این افراد شده است. کار ما عملی است و امکان این که بخواهیم در خانه بنشینیم و دورکاری کنیم وجود ندارد. از سوی دیگر این افراد درآمد دیگری غیر از سینما ندارند و این کار امرار معاش را سخت‌تر نیز کرده و اهالی سینما که از وضعیت معیشتی پایین‌تری برخوردارند، بسیار صدمه دیده‌اند. این در حالی است که هر روز بدیهیات زندگی گران‌تر می‌شود و همه چیز روزانه تغییر قیمت می‌دهد، به هر حال یکی باید برخورد کند که متأسفانه نظارت دولتی در حد شعار باقی مانده است و وضعیت معیشتی هنرمندان نیز در هیچ صنفی شکل جدی و پایداری نداشته است. تأثیر کرونا در سینما در بسیاری از بخش‌های سینما دیده می‌شود و به نسبت مجوزهای صادرشده سازمان سینمایی، از خردادماه تاکنون، حجم تولیدات بسیار کاهش یافته و یک تعطیلی محض در امر تولید ایجاد شده است که باید برای اهالی سینما با این حجم از تعطیلی و بیکاری فکری کرد.