سرویس سینمایی هنرآنلاین: میثم معراجی تهیه‌کننده اجرایی فیلم سینمایی "بازیوو" به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی در گفتگو با هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم گفت: قصد داریم در شرایط مناسب فیلم را اکران کنیم، از آنجا که یک فیلم کودک است، می‌خواهیم پدران و مادران با خیال آسوده فرزندشان را به سالن سینما بیاورند.

او ادامه داد: آرزو داریم کرونا هرچه زودتر تمام شود و جامعه حالش خوب باشد و از دیدن فیلم لذت ببرند. ما در این زمان است که فیلم را اکران خواهیم کرد. بچه‌هایی که چند ماه در خانه مانده‌اند، حق دارند در شرایط خوب به تماشای فیلم بنشینند. ما به امید زنده‌ایم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به این امیدواریم که کرونا تمام شود و یا رفتار اجتماعی مردم بهتر و کنترل‌شده‌تر باشد و همه نکات بهداشتی را رعایت کنند تا در وضعیت بهتری بتوانیم به تماشای آثار بنشینیم.

 او درباره اکران آنلاین این فیلم و تصمیم برای انجام این کار اظهار کرد: هرگز. با احترام به تمام همکارانم که آثارشان را به این شیوه پیش گرفتند و فیلمسازانی که جرئت داشتند سیستمی را برای نخستین بار تجربه کنند، اما ما حاضر به چنین کاری نیستیم. چرا که اصلاً در دنیا چیزی به نام اکران آنلاین وجود ندارد که شما اشتراک یک پلتفرم را داشته باشید و برای تماشای یک فیلم مبلغی دیگر بخواهید پرداخت کنید و فیلم ببینید. در دنیا تنها پلتفرم‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند و مخاطب با پرداخت حق اشتراک می‌تواند به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشیند. از سوی دیگر عدم توانایی پلتفرم‌ها در بحث حفظ کپی رایت آثار و جلوگیری از قاچاق فیلم است. ما سال‌هاست دیگر قاچاق پرده‌ای فیلم‌های سینمایی را نداریم، اما در پلتفرم‌ها نسخه قاچاق به‌سرعت بیرون می‌آید. درواقع در این شرایط پلتفرم چیزی را از دست نمی‌دهد چون فیلم را نخریده و برای آن پولی پرداخت نکرده است که نگران باشد، و سرمایه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار است که از بین می‌رود. بنابراین اکران آنلاین یک طرح صد درصد شکست‌خورده باقی می‌ماند. این روزها اکران آنلاین بیشتر شبیه به یک شو شده است. با نگاهی به فروش پنج فیلم آخر که به شیوه آنلاین اکران شدند طبق آنچه اعلام شده در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان درمجموع فروش کردند و این در حالی است که هر کدام از آن‌ها دو تا سه میلیارد تومان هزینه تولیدشان بوده است. اگر پلتفرم‌ها فیلم را از صاحبان آثار بخرند، قطعاً سینماگران نیز آن‌ها را حمایت می‌کنند.

معراجی در ادامه درباره تشکیل کارگروه پیشگیری از قاچاق فیلم نیز توضیح داد: کارگروه به شرطی می‌تواند در این راستا موفق عمل کند که بروکراسی اداری وجود نداشته باشد. یعنی وقتی من دیدم یک سایت لینک فیلم من را برای دانلود غیرقانونی گذاشته است همان لحظه که اعلام می‌کنم سایت فیلتر شود، نه این که در پروسه نامه‌نگاری قرار گیرم و تا حصول نتیجه چند روز از قاچاق فیلم بگذرد. دانلود غیرقانونی نیز جرم است و پلیس باید برای آن نیز به‌سرعت وارد عمل شود، همان‌طور که برای یک دعوا یا دزدی نامه‌نگاری و طی کردن مراحل اداری وجود ندارد و بلافاصله اقدام می‌کنند، این نیز جرم است و باید جلوی آن را به‌سرعت بگیرند. قدمی که در این راستا برداشته شده است گام مهمی است و به نظرم همه اهالی سینما باید کمک کنند، ضمن این که باید بیایند و بخواهند. چون کار بزرگی است و پیگیری آن راحت‌تر شده است؛ زمانی ما نسخه‌های فیزیکی را دنبال می‌کردیم تا به سرمنشأ قاچاق آن برسیم، اما الان به شیوه آنلاین باید این کار را انجام دهیم. بخش عمده‌ای از این قاچاق در کانال‌ها و صفحات تلگرامی انجام می‌شود که می‌توان با تعامل با مدیران تلگرام و پلیس اینترپل این کار را پیگیری کرد تا چنانچه کانالی محتوای مجرمانه داشته باشد از تشویق خشونت یا تبلیغ فیلم فرقی ندارد جلوی آن بلافاصله گرفته شود و این اختیار به تهیه‌کننده داده شود تا پس از اقدام برای شکایت، صفحه موردنظر بسته شود. امیدوارم که این کار انجام شود و پشت این قاچاق هدف دیگری وجود نداشته باشد مانند استفاده از حجم اینترنت برای دانلود و بالا رفتن درخواست‌ها که می‌تواند منابع مالی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

او افزود: علاوه بر فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز اقدام به پخش غیرقانونی فیلم‌های در حال اکران می‌کنند که برای سینما دردسرآفرین شده‌ است. این مشکل را نیز می‌توان با گرفتن وکیل در خارج از کشور حل کرد. البته پرداخت دستمزد وکیلان در خارج از کشور آن هم به قیمت دلار امروز کار بسیار سختی است که اگر دولت بیاید و سینماگران را حمایت کند و به چند وکیل خارج از کشور با عقد قرارداد پول بدهد تا مراحل قانونی را برای بستن سایت‌ها و کانال‌های خارجی انجام دهند، قاچاق فیلم بسیار کم خواهد شد. این نیازمند حمایت دولت است چون سینماگران پولی ندارند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که اگر از سینماگران حمایت نشود آن‌ها دست به کارهای دیگری می‌زنند، به‌طور مثال زمان ساخت فیلم "بازیوو" هزینه ساخت فیلم سه و نیم میلیارد تومان با قیمت دلار 10 هزار و 600 تومان بود و ما در اسفندماه 97 با این قیمت با عوامل تسویه کردیم، که با قیمت دلار امروز حدود هشت میلیارد تومان می‌شد. که اگر این پول را تبدیل به دلار می‌کردیم الان پول ما چند برابر شده بود. در صورت حمایت نشدن از هنرمندان آن‌ها کم‌کم به این سمت سوق پیدا می‌کنند تا پولی را که دارند تبدیل به دلار کنند، چرا که سود حاصل از فروش آن قطعاً از سود حاصل از اکران بیشتر خواهد بود. اگر حمایتی از سینماگر صورت نگیرد او تبدیل به دلال شده و به‌جای کار ساخت کالای فرهنگی، واسطه‌گری را پیشه می‌کند.