سرویس سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم ونیز پیش رو در بحبوحه شیوع کرونا و برای تأکید بر اقدامات ایمنی با برنامه‌ریزی جدید برگزار می‌شود.

هفتاد و هفتمین دوره این رویداد که 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار خواهد شد، اولین جشنواره فیلم بین‌المللی خواهد بود که از زمان بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد، اما تعداد فیلم‌ها تا حدی کمتر از دوره‌های قبل است.

به گزارش ورایتی، آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز روز سه‌شنبه اعلام کرد او به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی، این دوره جشنواره را جمع و جورتر برگزار خواهد کرد. هسته بخش رسمی جشنواره محفوظ باقی می‌ماند، هم به لحاظ ساختار فهرست فیلم‌ها و هم تعداد فیلم‌هایی که برای اولین بار در دنیا در لیدو در بخش‌های اصلی نمایش داده می‌شوند.

آن هسته شامل 50 تا 55 فیلم بلند داستانی است که حدود 20 تای آن‌ها در بخش مسابقه اصلی موسوم به "ونیز 77" رقابت می‌کنند. باقی فیلم‌ها یا در بخش مسابقه افق‌ها حضور دارند یا در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده خواهند رفت.

در همین حال، باربرا برای ایجاد فضای بیشتر برای بخش رسمی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های نمایش، بخش جنبی اسکونفینی را که به فیلم‌های هنری خارج از بخش مسابقه اختصاص دارد، برگزار نخواهد کرد؛ بخش مسابقه واقعیت مجازی را کاملاً آنلاین برگزار خواهد کرد؛ و بخش کلاسیک‌های ونیز را در فضایی خارج از شهر به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد کرد. جشنواره فیلم "سینما ریتروواتو" در بولونیا که 25 تا 31 اوت برگزار می‌شود، میزبان امسال بخش کلاسیک‌های ونیز خواهد بود.

جشنواره همچنین دو فضای باز را برای تماشاگران عادی در نظر گرفته است: یکی در خود ونیز و دیگری در لیدو.

به گفته باربرا تعداد زیادی از سازندگان و بازیگران فیلم‌ها برای حضور در جشنواره به لیدو سفر خواهند کرد. جشنواره برای کسانی که به خاطر ادامه محدودیت‌های مربوط به سفر نمی‌توانند شخصاً در این رویداد باشند، این امکان را فراهم می‌کند که از طریق ارتباط اینترنتی در نشست‌های مطبوعاتی شرکت کنند.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد کیت بلانشت بازیگر و تهیه‌کننده استرالیایی برنده اسکار رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز خواهد بود. اسامی فیلم‌های بخش رسمی 28 ژوئیه (7 مرداد) اعلام می‌شود.