سرویس سینمایی هنرآنلاین: نمایش موزیکال "همیلتن" (Hamilton) برنده 11 جایزه تونی، یک جایزه پولیتزر و یک جایزه گرمی شد، و پخش نسخه ضبط‌شده آن از دیزنی پلاس در تعطیلات چهارم ژوئیه واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، اما راهی اسکار نخواهد شد.  

به گزارش ورایتی، دیزنی برنامه‌ریزی کرده بود فیلم‌تئاتر "همیلتن" را اکتبر 2021 روانه سینما کند، اما بعد تصمیم گرفت آن را اینترنتی اکران کند، ولی این برای رقابت "همیلتن" در جوایز اسکار کافی نیست.

آکادمی در ماه آوریل مدت‌زمان اکران عمومی فیلم‌ها برای حضور در جوایز اسکار 2021 را عوض کرد، به طوری که یک فیلم بلند داستانی باید بین اول ژانویه 2020 (11 دی 1398) تا 28 فوریه 2021 (10 اسفند 1399) اکران شده باشد تا برای حضور در نود و سومین دوره جوایز اسکار واجد شرایط باشد. تولیدات صحنه‌ای ضبط‌شده برای رقابت واجد شرایط نیستند.

در حالی که "عذابشان بده، هری"، نسخه ضبط‌شده یک نمایش تک‌نفری به همین نام در 1976 نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جیمز ویتمور به همراه داشت، قوانین آکادمی در 1997 تغییر کرد.   

"همیلتن" از جمعه سوم ژوئیه (13 تیر) از سرویس پخش زنده اینترنتی و خدمات ویدئو استریمینگ دیزنی پلاس پخش شد. برابر با آمار ارائه‌شده از سوی اپتوپیا، اپلیکیشن دیزنی پلاس از جمعه تا یکشنبه در سطح جهانی 752.451 بار دانلود شد که شامل 458.796 بار دانلود در آمریکا است.

دیزنی پلاس تا اوایل ماه مه و تنها شش ماه بعد از آغاز به کار حدود 54.5 میلیون مشترک داشت. در آمریکا، هزینه عضویت در این سرویس پخش زنده اینترنتی در ماه 6.99 دلار و در سال 69.99 دلار است.   

نمایش موزیکال "همیلتن" در 2016 با 16 نامزدی رکوردی جدید در تاریخ جوایز تونی به نام خود ثبت کرد و در هفتادمین دوره این رویداد با دریافت 11 جایزه شامل بهترین موزیکال، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد نقش اصلی یک موزیکال (لسلی اودوم جونیر) به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرد.

نمایش "همیلتن" که کاری از لین-مانوئل میراندا است، داستان تولد آمریکا و الکساندر همیلتن از بنیان‌گذاران ایالات متحده را به سبک رپ و آر‌ اند بی روایت می‌کند. این نمایش که اولین بار در آف-برادوی روی صحنه رفت، با الهام از کتاب زندگی الکساندر همیلتن نوشته ران چرناو در سال 2004 اجرا شد.

"همیلتن" در جوایز گرمی 2016 جایزه بهترین آلبوم تئاتر موزیکال را برد و نیز جایزه پولیتزر بهترین نمایش را دریافت کرد. بازیگرانی با قومیت‌های مختلف در "همیلتن" بازی کرده‌اند.

نسخه فیلم‌تئاتر "همیلتن" را تامس کیل کارگردانی کرده و لین-مانوئل میراندا، دیوید دیگز، رنی الیز گولدزبری، جاناتان گراف، کریستوفر جکسن، جزمین سیفاس جونز، آنتونی راموس و فیلیپا سو از دیگر بازیگران آن هستند. چند اجرای صحنه‌ای "همیلتن" برای ساخت فیلم استفاده شده است.

البته "همیلتن" در جبهه تلویزیونی برای رقابت در جوایز امی 2021 واجد شرایط است، اما نه در بخش مسابقه فیلم تلویزیونی بلکه در بخش ویژه تولیدات ازپیش‌ضبط‌شده. به این ترتیب، با توجه به قوانین آکادمی تلویزیون، بازیگران بااستعداد "همیلتن" برای رقابت در بخش‌های بازیگری واجد شرایط نیستند، هرچند این فیلم‌تئاتر در چند بخش فنی امکان رقابت را دارد.