سرویس سینمایی هنرآنلاین: سیروس الوند فیلمساز که فیلم "آنجا همان ساعت" را آماده اکران دارد، این روزها در مقام رئیس هیئت انتخاب و داوری جشنواره ملی فیلم کوتاه کشف استعداد حضور دارد. جشنواره‌ای که به دبیری شهرام اسدزاده از 15 تا 30 مرداد به شکل آنلاین در دو بخش رقابتی فیلم کوتاه و استعداد برتر برگزار می‌شود.

الوند در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درخصوص این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه کشف استعداد در دو بخش برگزار می‌شود که در بخش فیلم کوتاه ما به تماشای فیلم‌های 5 تا 15 دقیقه می‌نشینیم و از میان آثار دست به انتخاب می‌زنیم و بخش کشف استعداد که اتودهای بازیگری است.

او در ادامه درباره تأثیر برگزاری این جشنواره توضیح داد: این جشنواره توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و هیچ وابستگی به نهاد یا سازمان دولتی ندارد. بیشتر از هر چیز برگزاری این جشنواره از این روست که سینما را مرده تلقی نکنیم چرا که شرایط حال حاضر شرایط خوبی نیست و ما این وظیفه را داریم که چراغ سینما را روشن نگه داریم و روحیه مردم را حفظ کنیم.

کارگردان "دست‌های آلوده" در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان کشف استعدادهای جوان در بازیگری را به‌منزله ورود چهره‌های جدید به عرصه بازیگری تلقی کرد یا خیر، بیان کرد: قرار نیست هر بازیگری که از راه می‌رسد، نقش اصلی را از آن خود کند. متأسفانه همه می‌خواهند به‌محض ورود نقش اصلی را بگیرند در حالی که این‌گونه نیست. از این جهت بله درهای سینما به روی بازیگران کم تجربه و جدید بسته است، اما برای نقش‌های دیگر این‌گونه نیست و شاهد هستیم که چهره‌های بسیاری به این عرصه معرفی شده‌اند که استعداد دارند و خوش درخشیده‌اند. بچه‌هایی که از آموزشگاه‌های هنری یا دانشکده‌ها خارج می‌شوند، باید در نقش‌های کوتاه ابتدا کسب تجربه کنند و بعد توقع نقش اصلی را داشته باشند. من در فیلم آخرم "آنجا همان ساعت" از یکی از شاگردانم دعوت کردم که همپای بازیگر اصلی نیز حضور داشته است و هشت بازیگر دیگر فیلم نیز از شاگردانم بودند که به سینما معرفی شدند.

الوند همچنین درباره عدم ریسک‌پذیری تهیه‌کنندگان برای ورود چهره‌های جدید گفت: برای نقش‌های فرعی پذیرش بازیگران جوان ریسک نیست، ریسک انتخاب بازیگر کم تجربه در نقش اصلی است. طبیعی است تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار  متکی به چهره‌های سرشناس باشند و این همیشه نه تنها در سینمای ایران بلکه در دنیا نیز اینگونه بوده است، اما بیشتر انتخاب‌ها نیز توسط کارگردانان انجام می‌شود. خوشبختانه سینمای ما از قید بازیگر سوپراستار و محبوب بیرون آمده و اتکای یک فیلم به قصه و ساختارش است و مردم در این سال‌ها این موضوع را دریافته‌اند و همین عامل نیز موجب شده که  فیلم‌هایی با چند سوپراستار متعدد به دلیل نداشتن ساختار مناسب از فروش پایینی برخوردار شده‌اند.

کارگردان "پرتقال خونی" در ادامه درباره وضعیت اکران فیلم "آنجا همان ساعت" نیز اظهار کرد: پیش از بازگشایی سالن‌های سینمایی به اکران اینترنتی فکر کردم، اما از آنجایی که در اکران اینترنتی فیلم‌ها به‌سرعت قاچاق می‌شوند و تهیه‌کننده متحمل ضرر می‌شود از اکران آن منصرف شدم و منتظر هستم شرایط کمی بهتر شود و فیلم را در سینما اکران کنم.

او با اشاره به این که اکران اینترنتی می‌تواند در شرایط حال حاضر بسیار مفید باشد، گفت: اکران اینترنتی کمک خوبی به سینماست و دو فیلم "خروج" و" طلا" از فروش خوبی برخوردار بودند، اما از آنجایی که به‌سرعت فیلم‌های اکران آنلاین قاچاق می‌شوند و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز فیلم‌ها را بلافاصله پخش می‌کنند و مردم نیز عادت به تماشای فیلم‌های نسخه قاچاق کرده‌اند فروش فیلم‌ها پایین آمد و ضرر این افت فروش شامل تهیه‌کننده می‌شود.

الوند در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود عنوان کرد: فیلمنامه "رفتم که رفتم" را آماده تولید دارم که فعلاً دست نگه داشته‌ام تا فیلم قبلی اکران شود و از حاصل فروش آن بتوانم دست به ساخت فیلم جدید بزنم.