سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدعلی کشاورز هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون که به دلیل کهولت سن و عارضه کلیوی مدتی در بیمارستان آتیه بستری بود، عصر یکشنبه 25 خرداد به دیار باقی شتافت. او 90 ساله بود.

صفحه رسمی استاد کشاورز در اینستاگرام با انتشار یک متن خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد. در بخشی از متن منتشرشده آمده است: "استاد محمد علی کشاورز در کمال آرامش و در کنار خانواده و یگانه فرزندشان امروز 25 خردادماه 1399 به سفر ابدی رفتند. روحشان شاد و یادشان تا ابد جاودانه و گرامی"

استاد کشاورز زاده 26 فروردین 1309 در محله سیچان اصفهان بود. خاندان او اصالتاً از گرجی‌تبارانی بودند که در زمان شاه‌عباس به ایران آمدند. از آنجا که کشاورز به هنر علاقه‌مند بود به هنرستان هنرپیشگی تهران رفت و پس از آن در دانشکده هنرهای دراماتیک به تحصیل مشغول شد. اولین حضور کشاورز در عرصه هنر به بازی در تله‌تئاتر "خودکشی" به کارگردانی علی نصیریان در سال 1339 برمی‌گردد و پس از آن در نمایش‌هایی همچون "ویولن ساز کره مونا"، "آنتیگون"، "آندورا"، "ادیپ شهریار" و "بازی استریندبرگ" حضور یافت.

 او در سال 1343 با حضور در فیلم "شب قوزی" به کارگردانی فرخ غفاری وارد سینما شد و پس از آن در آثار کارگردانان مختلفی چون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا حضور یافت. او در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی در آثاری چون "زمزمه محبت"، " خشت و آینه"، "آقای هالو"، "صادق کرده"، "رگبار"، "قصه ماهان"، "شطرنج باد"، "شام آخر"، "این گروه محکومین" و "کاروان‌ها" حضور یافت.

کشاورز پس از انقلاب نیز در فیلم‌هایی چون "گرداب"، "دست شیطان"، "برزخی‌ها"، "کمال‌الملک"، "کفش‌های میرزا نوروز"، "جعفرخان از فرنگ برگشته"، "مادر"، "جستجوگر"، " پول خارجی"، "ناصرالدین‌شاه آکتور سینما"، " دلشدگان"، "زیر درختان زیتون"، "روز واقعه"، "لژیون"، "کمیته مجازات"، "تهران روزگار نو" و "فرزند صبح" به ایفای نقش پرداخت.

کشاورز در سال 1347 به تلویزیون رفت و به‌عنوان کارگردان هنری قسمت‌هایی از سریال "خانه قمرخانم" را بر عهده گرفت. پس از آن که در سینما دیده شد، به‌عنوان بازیگر در سریال‌ "دایی جان ناپلئون" ساخته تقوایی به نقش دایی جان سرهنگ و سریال "آتش بدون دود" ساخته نادر ابراهیمی به ایفای نقش پرداخت و خوش درخشید. او در فاصله سال‌های 1354 تا 1355 در مقام کارگردان مجموعه "آلاخون‌والاخون" را برای تلویزیون ساخت.

پس از انقلاب او با حضور در نقش خواب‌گزار اعظم سریال "افسانه سلطان و شبان"، شعبان استخوانی در "هزاردستان" و سریال‌های "سربداران" و "پدرسالار" به اوج شهرت رسید. او در سریال "پدرسالار" نقش پدری مقتدر را به نمایش گذاشت که هنوز خیلی‌ها او را با این نام می‌شناسند. این نقش از زنده‌یاد کشاورز چهره‌ای ماندگار در فضای تصویری ساخت.

آخرین حضور او در تلویزیون به سریال "پاتوق" برمی‌گردد که در 1387 برای شبکه یک سیما تولید شد و پس از آن به دلیل بیماری و کهولت سن از حضور در آثار تصویری خود را بازنشسته کرد.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند برجسته را به خانواده او و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گوید.