سرویس سینمایی هنرآنلاین: حضرت امام خمینی (ره) بارها و بارها درباره سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین فضای فرهنگی کشور به سخنرانی پرداختند و نظرشان را درباره فرهنگ و هنر به شکل جدی بیان کردند.

ایشان 12 بهمن‌ 1357 در بهشت ‌زهرا (س) طی سخنرانی تاریخی که داشتند، درباره سینما که متن آن در کتاب صحیفه امام (ره) نوشته شده است، فرمودند: برای چه؟ سینمای ما مرکز فحشاست. ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. ما کی مخالفت کردیم با تجدد؟ با مراتب تجدد؟ مظاهر تجدد وقتی که از اروپا پایش را در شرق گذاشت - خصوصاً در ایران - مرکز [عظیمی‌] که باید از آن استفاده تمدن بکنند ما را به توحش کشانده است. سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد؛ و شما می‌دانید که جوان‌های ما را این‌ها به تباهی کشیده‌اند. و همین‌طور سایر این [مراکز]. ما با این‌ها در این جهات مخالف هستیم. این‌ها به همه معنا خیانت کرده‌اند به مملکت ما.

همچنین امام خمینی (ره) در بیاناتشان درباره اداره سینما به سخن پرداختند که به بخشی از آن می‌پردازیم:

1 ) اداره سینما به شکل سلیم و صحیح: سینما یک دستگاه آموزشی است. باید دستگاه‌ها را به‌طور مسالمت، به‌طور صحیح، به‌طور سلیم اداره کرد. (1)

2) حاکم بودن شکل و فرم اسلامی در سینما: انشاالله مبارزه با فساد می‌کنیم. مطبوعات را اصلاح می‌کنیم. رادیو را اصلاح می‌کنیم... سینما را اصلاح می‌کنیم. تمام این‌ها به فرم اسلام باید باشد. (2)

3) نظارت و گزینش در سینما همین‌طور فیلم‌های بالاتر (فیلم‌هایی که مخاطبان بزرگسال را شامل می‌شود) باید خیلی توجه به آن شود که رسیدگی بکنید، نظارت بکنید. نگذارید دست اشخاصی که متعهد نیستند. اگر پیدا شدند اشخاص، باید به آن‌ها حالی کنید. اگر نمی‌شود، تصفیه کنید و این یک امر ضروری و لازم است (3). شما باید به‌تمام‌معنا در آن توجه داشته باشید که یک وقتی یک فردی نباشد، یک وقت یک فیلمی نباشد، یک وقت فیلمی را به صورتی که خیلی خوب است مثلاً داده بشود و بعد وضع را دگرگون بکند، می‌توانند با یک فیلمی، یک وضعی را برگردانند، می‌توانند با یک قولی یک مصیبتی ایجاد کنند. بنابراین آن چیزی که بر شما هست یکی افراد است که افراد باید شناسایی بشود، سوابقشان معلوم بشود (4).

4) لزوم کار کارشناسی در سینما و توجه به مصالح نظام و اسلام: الان فرصت به دست شما داده شده است که شما می‌توانید خدمت بکنید؛ یک وقت می‌بینید که یک نفر آدم نفوذ کرده در آنجا و در یک جای حساس، آن‌وقت می‌آید یک کاری می‌کند، یک عملی انجام می‌دهد یا یک فیلمی که آن‌ها مطلع هستند، کارشناس می‌خواهد این فیلم‌ها، این فیلم‌ها ممکن است یک نتایجی بدهند که نتایج را اشخاص عادی نتوانند درست بفهمند. کارشناس‌ها در آن فکر کنند، تأمل کنند تا اینکه یک فیلم صحیحی باشد که مناسب با جمهوری اسلامی و با مصالح اسلام، با مصالح کشور خودتان باشد. (5)

5 ) توجه و نظارت جدی بر فیلم‌های خارجی: من غالباً فیلم‌هایی که خود ایرانی‌ها درست می‌کنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلاً فیلم "گاو" آموزنده بود. اما حالا این فیلم‌ها باید حتماً از آمریکا یا از اروپا بیاید با یک بی‌بندوباری تا روشنفکران غرب‌زده شاد شوند. فیلم‌هایی که از خارج به ایران می‌آید اکثراً استعماری است لذا فیلم‌های خارجی استعماری را حذف کنید. مگر صد درصد صحیح باشد. (6) همین‌طور باید فیلم‌هایی که در رادیو و تلویزیون نمایش داده می‌شود، آموزنده باشد. فیلم‌هایی باشد ولو از خود ایران درست کنند، آموزنده باشد، یا فیلم‌هایی که از خارج می‌آید درست تفتیش بشود که چنین نباشد. آن‌ها ممکن است با شیطنت فیلم‌هایی را به ایران بفرستند که بخواهند جامعه ما را فاسد کنند؛ باید وضع آنجا درست و اسلامی بشود، روی مصالح و مقصد کنونی باشد؛ در خدمت کشور باشد؛ نه در خدمت دیگران. (7)

6) ارجحیت و اولویت در ساخت فیلم‌های ایرانی و لزوم استقلال در ساخت آن‌ها: من غالباً فیلم‌هایی که خود ایرانی‌ها درست می‌کنند به نظرم بهتر از دیگران است مثلاً فیلم "گاو" آموزنده بود. (8) عمده این است که ما ذهن این جوان‌ها و حتی پیرها و روشنفکرنماها را آماده کنیم که ما خودمان آدم هستیم و این‌طور نیست که در همه‌چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم و حتی اخلاق و زبانمان را از آن‌ها یاد بگیریم لذا ساختن تئاتری که مطابق با اخلاق انسانی- اسلامی باشد زحمت دارد. سینما هم اگر بخواهد چنین باشد نیازمند صرف مدت‌ها وقت است. (9)

پی‌نوشت‌ها: - 1. روزنامه جمهوری اسلامی، 72/6/22 – 2. روزنامه جمهوری اسلامی، 71/9/21 – 3. کتاب هنر تألیف مقام معظم رهبری، ص 103 – 4. کتاب هنر تألیف مقام معظم رهبری، ص 85 – 5. کتاب هنر تألیف مقام معظم رهبری، ص 86 – 6. روزنامه اطلاعات، 64/5/2 – 7. کتاب "در پرتو ولایت"، بدون تاریخ – 8. کتاب هنر تألیف مقام معظم رهبری، ص 98 – 9. کتاب هنر تألیف مقام معظم رهبری، ص 97