سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی درخشی کارگردان و انیماتور که انیمیشن "دیرین دیرین" ازجمله آثار اوست، این روزها با مجموعه انیمیشن "کووید 19 ثانیه" در فضای مجازی حضور دارد. "کووید 19 ثانیه" داستان یک شیر و یک گورخر است که در 15 قسمت 19 ثانیه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد ابوالحسنی تهیه شده و به بیان اموری می‌پردازد که باید در زمان شیوع بیماری کرونا جدی گرفته شوند.

درخشی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی ساخت این انیمیشن بیان کرد: "کووید 19 ثانیه" به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شد و هدف فرهنگ‌سازی درباره کرونا و قرنطینه خانگی بود. من هم احساس کردم فرصت خوبی است تا بتوانم ایده‌هایم درباره حیوانات را که مدت‌ها در ذهن داشتم در این انیمیشن پیاده کنم. البته زمانی که ما شروع به ساخت کردیم قرنطینه پابرجا بود و بر اساس آن متن‌ها نوشته شد، اما بعد در زمان ساخت، قرنطینه برداشته شد و از ما خواستند بحث قرنطینه را کمتر کنیم که کار کمی سخت شد، اما به هر حال حاصلش آن چیزی است که امروز شاهدش هستید.

او درباره تکنیک به کار گرفته‌شده در ساخت این انیمیشن نیز گفت: کارهای انیمیشن یا دیجیتال کات اوت هستند و یا تری‌دی که به دلیل پرهزینه بودن تری‌دی من به شیوه دیجیتال کات اوت که شیوه مورد علاقه‌ام نیز هست کارهایم را تولید می‌کنم.

این انیماتور همچنین با اشاره به این که در حال حاضر"کووید 19 ثانیه" برای 15 قسمت برنامه‌ریزی شده است، درباره احتمال تولید قسمت‌های بعدی آن توضیح داد: از ابتدا قصد داشتیم قسمت‌های تولید شده به دنبال هم دیده شوند و ترجیح می‌دادم سه قسمتی و پشت هم کار شوند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند که این بستگی به نظر و تصمیم مرکز گسترش داشت و این اجازه داده نشد. بنابراین تک اپیزود و 19 ثانیه‌ای منتشر می‌شوند. درباره ادامه تولید این مجموعه نیز بعید می‌دانم که مرکز بخواهد ادامه یابد، ضمن این که من هم درگیر تولیدات جدید هستم و فرصت کار روی این پروژه را ندارم.

درخشی درباره بازخوردهای دریافتی از پخش این مجموعه 19 ثانیه‌ای نیز گفت: بازخوردها نسبتاً خوب است، اما با توجه به این که محصولات متعددی که خط قرمزی هم ندارند در فضای مجازی بسیار زیاد است و آثار ما باید با آن‌ها رقابت کنند تا بتوانند نظر همه مخاطبان را جذب کنند، کار سختی پیش رو دارد. ضمن این که نباید فراموش کنیم کار مدت‌زمان کوتاهی دارد و تعداد قسمت‌هایش نیز کم است. اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم، می‌شد ذائقه مخاطب را سنجید و آثار درخورتری را تولید کرد.

این کارگردان در ادامه این گفت‌وگو به ساخت سری جدید مجموعه "دیرین دیرین" اشاره کرد و افزود: سال گذشته ما به تولید آثار 20 دقیقه‌ای برای مجموعه"دیرین دیرین" رسیدیم که در تلاش هستیم آن‌ها را در وی او دی‌ها پخش کنیم و به‌زودی نیز این اتفاق رخ خواهد داد. برای امسال در نظر داریم تا مدت‌زمان آثار را بیشتر کنیم، اما اولویت اول ما به سرانجام رساندن پخش آیتم‌های 20 دقیقه‌ای است. همان‌طور که کارهای یک دقیقه‌ای ما اتفاقی در انیمیشن ایران بود و خیلی‌ها را به سمت تولید این دست آثار کشاند، این نیز یک تجربه جدید است و تلاش کردیم اتفاقاتی نو را در آن رقم بزنیم و کارهای جدیدی را تولید کنیم.

درخشی درباره تفاوت این مجموعه با آثار یک دقیقه‌ای نیز توضیح داد: در این سری از انتقاد فاصله گرفتیم و به سمت پیچیدگی در قصه‌ها و خلق کاراکترهای جدید و همچنین معنای واقعی یافتن روابط کاراکترها و قصه‌گویی پیش رفتیم. در این فصل از فانتزی بیشتری استفاده کردیم تا مخاطب را غافلگیر کنیم، اما از آنجایی که در کارهای کوتاه توالی پخش منظمی نداریم کار کمی سخت است.

او همچنین به سختی‌های کار در دوران قرنطینه اشاره کرد و افزود: در خانه کار کردن بسیار کار سختی است، ما نوروز در قرنطینه بودیم، اما بعد از تعطیلات مجبور شدیم مشغول به کار شویم. البته در ابتدا به شکل محدود و با تعداد نفرات کمتر و کم‌کم به تعداد همکاران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی افزوده شد. انیمیشن یک کار تیمی سخت و سنگین است و پروژه‌های این‌گونه که چند ده نفر درگیر آن هستند با دورکاری میسر نمی‌شود مگر در بخش‌هایی چون نویسندگی، آهنگسازی و طراحی فضا اما باقی کارها باید در کنار هم و به شکل متمرکز اتفاق بیفتد. مشکل اینترنت و فیلترشکن را ما همچنان داریم، چرا که عمده فعالیت ما در تلگرام است که متأسفانه فیلتر است. اما در شبکه‌های اجتماعی بسیاری فعال هستیم و روزانه شاید در 20 شبکه اجتماعی مختلف آثارمان را منتشر کنیم اگر بخواهیم در جای دیگر کار کنیم باید به سراغ تلویزیون و وی‌اودی‌ها برویم که تلویزیون با ما همکاری نمی‌کند و برای وی‌اودی‌ها نیز به تازگی اقدام کرده‌ایم.