سرویس سینمایی هنرآنلاین: سام کلانتری کارگردان مستند "جایی برای فرشته‌ها نیست" در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اکران آنلاین گفت: این اتفاق باید از جایی آغاز می‌شد و شاید تنها نکته‌ مثبت این روزگار این است که باعث تسریع در روند اکران اینترنتی شد.

او ادامه داد: من دید مثبتی نسبت به این وضعیت دارم و فکر می‌کنم آینده خوبی پیش روی سینماست، ضمن این که در دنیا نیز این اتفاق افتاده و فقط مربوط به ایران نیست. فکر می‌کنم ظرف چند ماه آینده اکران آنلاین به سبد خرید مردم می‌آید و باز شدن سالن‌های سینما خللی در آن ایجاد نمی‌کند.

این مستندساز در پاسخ به این سؤال که فیلم‌های کوتاه و مستند پیش از این نیز در پلتفرم‌ها به شکل اینترنتی اکران شده‌اند چه پیامدی به همراه داشته است و آیا مستند"جایی برای فرشته‌ها نیست" نیز در همین پلتفرم‌ها اکران می‌شود یا نه، بیان کرد: فکر می‌کنم باید بسته اکران فیلم مستند را از فیلم کوتاه جدا کنیم، این دو به‌اشتباه به هم چسبیده می‌شود، چرا که هرکدام دنیای خودشان را دارند. در مورد فیلم ما جریانش فرق دارد. هدف از ساخت این فیلم ارتباط برقرار کردن با مخاطب عام بود تا با سینمای مستند آشتی کند. فیلم ما ساختارش به‌گونه‌ای است که مخاطب وقتی فیلم را می‌بیند راضی از سالن یا حتی از جلوی تلویزیون بلند شود. در هر جایی وقتی فیلمی ساخته می‌شود برای برقراری ارتباط با جامعه هدف تولید می‌شود و جامعه هدف ما نیز تعداد گسترده‌ای از مخاطب برای تماشای فیلم است، از همین رو جریان اکران فیلم ما کمی متفاوت است و این احتمال هست که اکران در پردیس‌های سینمایی آنلاین را مدنظر قرار دهیم.

مستند جایی برای فرشته ها نیست

کلانتری در ادامه در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این که آیا پلتفرم‌ها این قابلیت را دارند که صرفاً در راستای اکران آنلاین قدم بردارند یا پلتفرمی جدا برای آن تعریف شود، توضیح داد: خیلی نسبت به این مسئله شناخت کافی ندارم و نمی‌دانم جدا کردن آن‌ها چه دلیلی می‌تواند داشته باشد و چه سودی به همراه خواهد داشت. به نظر من الان ایرادی ندارد که همین پلتفرم‌ها این فعالیت را انجام دهند. اینکه پلتفرمی صرفاً برای اکران آنلاین باشد، نمی‌دانم می‌تواند موفق باشد یا نه با آزمون و خطا مشخص می‌شود.

او در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز عنوان کرد: چند طرح آماده دارم اما فعلاً انرژی‌مان روی اکران درست "جایی برای فرشته‌ها نیست" گذاشته‌ام و بعد از روشن شدن تکلیف اکران این فیلم و عبور از آن به باقی ماجراها فکر می‌کنم.